بنر هدر

آبشار بدلان ، جاذبه ای زیبا از طبیعت سرسبز خوی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار بدلان در ۳۵ کیلومتری خوی و ۱۰ کیلومتری روستای بدلان، در مسیر کوه‌های اورین قرار دارد. این آبشار از جاذبه های گردشگری خوی را به نام آبشار قزل چیر نیز می‌شناسند.

اهمیت گردشگری و توریستی آبشار بدلان از مدت ها پیش مورد توجه ایرانگردان و مسافران این منطقه قرار گرفته است که حضور رو به رشد گردشگران در این منطقه شاهدی برای این موضوع است.

جاهای دیدنی خوی ، از قدیمی‌ترین مراکز تمدن ایران ( قسمت سوم )

مناظر دل نواز و روح انگیز طبیعی اطراف دشت خوی نیز، به آبشار بدلان، جلائی بیشتر بخشیده و آن را دیدنی تر کرده است. در مسیر بستر این آبشار، روستاهای سبز و خرمی به نام روستای پسک و بدلان قرار دارند که سرسبزی و طراوت طبیعت شان گردشگران را به وجد می آورد. این منطقه از نظر شرایط اقلیمی و آب و هوا در ردیف پر باران ترین و حاصلخیزترین روستاهای شهرستان خوی است.

آب سرچشمه آبشار بدلان از شکافی به داخل یک گودال یا محل غار مانندی به ارتفاع 35 متر سرازیر می شود.

مسیر دسترسی

نرسیده به روستای بدلان از میان باغ های سر سبز بویژه گردو باید بگذرید . البته 400 متر مانده به آبشار بعلت ماسه زار بودن مسیر باید خودروی خود را پارک و پیاده حرکت کنید. کنار آبشار غار کوچکی قرار دارد که از کنار آن معبر تنگی می تواند شما را به بالای آبشار برساند که رود آبشار در آن جاری است. اگر کمی جلوتر بروید خواهید دید که در طول هزاران سال این رود باعث فرسایش سنگ ها به عمق نود متر و ایجاد شکافی تنگ بین کوه گردیده و در حقیقت کوه را به دو تکه تقسیم نموده است. در کنار آبشار سنگ یاد بودی به ناممیر ناصر مقبره وجود دارد که در سال 78 در این مکان دچار سانحه و مرحوم گردیده است.

آبشار بدلان ، جاذبه ای زیبا از طبیعت سرسبز خوی

درختچه های کوچکی در کنار آبشار روییده است که زیبایی خاصی به آن می بخشد. برای رفتن به این آبشار تمام خودرو های معمولی توانایی مسیر پیمایی را دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید