آشنایی با آرامگاه خواجه اباصلت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر مشهد از جمله وسیع‌ترین شهرهای سرزمین ایران است که به دلیل وجود حرم امام رضا از گذشته مورد توجه بسیاری از مشاتاقان تور مشهد است، به طوری که هر ساله افراد زیادی از نقاط مختلف ایران به آنجا سفر می‌کنند تا ضمن زیارت در حرم امام رضا (ع) از دیدنی های مشهد هم بازدید کنند. از جمله مکان های دیدنی این شهر، آرامگاه خواجه اباصلت است که در 5 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته که پناهگاه زائران بسیاری در این شهر است.

آشنایی با آرامگاه خواجه اباصلت

اباصلت هروی کیست؟

به استناد بعضی از روایات و منابع، عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره مشهور به خواجه اباصلت هروی از دانشمندان، محدثین و راویان به نام عصر خود بوده است. تاریخ نویسان او را گاهی غلام، گاهی برده و گاه محدث و متکلم و راوی بسیار مشهور و دانشمندی نامدار و نیز در برخی از متون، او را از ثروتمندانی که علما را مورد ملاطفت قرار می داده است، معرفی کرده اند ولی مردم او را خادم و محرم امام رضا (ع) می دانند که در دم مرگ آن حضرت حاضر بوده است.

وی در حدود سال ۱۶۰ هجری قمری در مدینه متولد شد و به این دلیل که اجدادش از هرات بوده اند به اباصلت هروی معروف گردیده است. وی پس از ورود امام رضا (ع) به خراسان به نزد امام آمد و در زمره همراهان نزدیک حضرت رضا (ع) قرار گرفت و راوی بدون واسطه چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی است. وی با توجه به رخدادهای سیاسی دوران عباسیان تا هنگام وفاتش به دور از انتظار زندگی می کرد.اباصلت در آخر شوال ۲۳۶ قمری دار فانی را وداع گفت.

آشنایی با آرامگاه خواجه اباصلت

مشخصات بنا

بنای بقعه اباصلت مشهد چهار ضلعی است و از هر سو به وسیله چهار در به بیرون راه پیدا می‌کند. همچنین کاشی کاری‌ها و آیینه کاری‌های هفت رنگ و لعاب در تزئینات این بنا باعث شده تا زیبایی آن دو چندان شود و شکل و شمایلی خاص به بقعه بِبخشد. در کنار آرامگاه اباصلت سنگ قبرهای قدیمی نیز به چشم می‌خورد که نشان از قدمت این بقعه است.

آشنایی با آرامگاه خواجه اباصلت

اگر روزی به مشهد رفتید، حتما سری به این بنا بزنید و با تاریخ آن آشنا شوید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از دیگر دیدنی های مشهد مقدس مانند دریاچه چشمه سبز، پارک وکیل آباد، مسجد هفتاد و دو تن، پارک هفت حوض و مدرسه پریزاد بازدید کرده و سفری به یادماندنی را برای خود و همراهانتان خلق کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید