بنر هدر

استون هنج ، بنایی پر رمز و راز و عجیب در انگلستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از آثار تاریخی دنیا، بنای استون هنج از جاذبه های انگلستان است که قدمت این بنا به 3100 سال پیش از میلاد بر می‌گردد، درست زمانی که عصر نوسنگی و عصر مفرغ بوده است.

استون هنج انگلستان و رمزو رازهای پنهان ۵۰۰۰ ساله

همیشه اشیا، اتفاقات، خبرها و یا هر آنچه که اسرار آمیز باشد برای انسان ها جالب است، این موضوع از گذشته های دور صحت داشته و هنوز هم تغییری نکرده است. میل به کشف ناشناخته ها و حس کنجکاوی، یکی از عمیق ترین امیال هر انسان است، این اسرار آمیز بودن، به جاذبه های گردشگری هم سرایت کرده است! به احتمال زیاد تا حالا نام استون هنج را شنیده اید، بنایی بسیار پر رمز و راز و عجیب در بریتانیا که یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری آن و یکی از اسرار آمیزترین بناهای تاریخی جهان هم به شمار می رود.

غول‌های سنگی با 5000 سال قدمت

استون‌هنج در جنوب انگلستان، قرار دارد و یکی از بناهای بزرگ سنگی است که توسط مردم باستان در اروپا ساخته شده‌است. این بنا در دشت «سالزبری» انگلستان واقع شده و پس از مایل‎ها عبور از تپه و دشت در ییلاقات انگلیس، منظره این بنای غیر عادی و عجیب، انسان را به سکون و حیرت وا می‌دارد که چگونه در این بنا از تخته سنگ‌های بسیار بزرگ که ارتفاع هریک 6 متر و وزن هریک به حدود 50 تن می‎رسد، استفاده شده است.

استون هنج انگلستان و رمزو رازهای پنهان ۵۰۰۰ ساله
نکته حیرت‎آور دیگر اینجاست که این تخته سنگ‎ها به صورت یک دایره متحدالمرکز در کنار یکدیگر قرار گرفته‎اند چنانکه برخی می‎گویند حرکت دادن سنگ‌های عظیم الجثه به محل استقرارشان، یک کار بسیار بزرگ بوده است.
یک مطالعه نشان می‎دهد که یک هزار نفر در مدت 3 هفته می‎توانستند فقط یک قطعه سنگی را به «استون هنج» حمل کنند که حتی با استفاده از چنین نیروی کار عظیمی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از 10 سال طول می‌کشد.

ثبت جهانی اثر رمزآلود

رفته رفته با گذر زمان نام استون هنج بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد و در قرن بیستم بر تعداد کسانی‌که از این اثر بازدید می‌کردند و به دنبال کشف رازهای آن زیر دالان‌ها قدم می‌زدند بیشتر شد. به همین دلیل برخی امکانات رفاهی برای مسافران در نظر گرفته شد و مدتی بعد این اثر مرمت شد.

در ۱۹۸۴ گروه مطالعه‌ی استون‌هنج تشکیل شد و در سال ۱۹۸۶، یونسکو استون‌ هنج و محوطه اطرافش را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد.

استون هنج  کجاست؟

استون هنج در انگلستان و در دشت سالیسبری قرار دارد، کافیست کمی به این بنا نگاه کنید تا فورا از خودتان بپرسید این سنگ های چطور و توسط چه نیرویی و به چه دلیل اینگونه در کنار هم قرار گرفته اند؟ هدف از گذاشتن آنها چه بوده است؟ بله درست است، سنگ های استون هنج خیلی بیشتر از چیزی که میبینید حرف برای گفتن دارند و هرچه در آنها عمیق تر شوید، بیشتر سوال های گوناگون در ذهنتان ایجاد می شوید و بیشتر گیج می شوید.

استون هنج انگلستان و رمزو رازهای پنهان ۵۰۰۰ ساله

تا حالا که علرغم تحقیقات زیاد و همه جانبه ای که باستان شناسان و دانشمندان روی استون هنج در انگلستان انجام داده اند، نتوانسته اند به نتایج خاصی برسند اما نگران نباشید چون رازهای استون هنج آرام آرام در حال رو شدن است.

یکی از پروژه هایی که منجر به پخش حقایقی از استون هنج در انگلستان شد، پروژه ی عکسبرداری زیر زمینی ای بود که از این سازه شد و در آن مشخص شد که این سنگ ها قبلا قسمتی از یک ساختمان پیچیده تر بوده اند، مثلا جایی برای برگزاری مراسم های آیینی، سکونتگاه هایی رازآلود و ناشناخته و… البته باز هم این تصاویر چیز زیادی نشان نمی دهند و مشخص شده است که این موضوع بسیار بسیار پیچیده تر از چیزی است که دانشمندان فکرش را می کردند.

البته استاد باستان شناسی دانشگاه بردفورد وینسنت گافنی که یکی از مدیران پروژه بوده است در این باره گفته که شاید تحقیقاتی که ما کرده ایم تا حالا با بن بست مواجه شده و نتایج چندانی نداده است اما حالا دیگر می دانیم که باید در کجای منطقه دنبال کشف های تازه بگردیم. اگر ما بتوانیم راز استون هنج در انگلستان را رو کنیم، نه فقط این مکان بلکه کل منطقه را می توانیم بهتر بشناسیم و بخشی از تاریخ گذشته ها را فاش کنیم. در تحقیق هایی که انجام داده ایم توانسته ایم به یک دسته دیرک چوبی بربخوریم که شاید در نتیجه ی کلی تحقیق تاثیری نداشته باشد اما یک کشف کاملا تازه است، دیرک هایی که تعداد آنها به ۳۰۰ تا می رسد و اگر این تحقیقات نبود، هیچ وقت نمی توانستیم از وجود آنها حتی آگاه شویم.

استون هنج انگلستان و رمزو رازهای پنهان ۵۰۰۰ ساله

یکی دیگر از باستان شناسان سرشناسی که روی استون هنج در انگلستان تحقیقات زیادی کرده است معتقد است که این دیرک های چوبی در آن دوران موقتا در زمین کار گذاشته شده بودند و از آنها برای علامت گذاری استفاده شده است.

در هر صورت، چیزی که مشخص است این است که بعد از سال های سال بررسی و تحقیقات شبانه روزی، هنوز هم که هنوز است،  استون هنج حرف های تازه ای برای گفتن دارد و هر بار یک چیز جدید از آن کشف می شود و این موضوع بسیار باستان شناسان را شگفت زده کرده است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «استون هنج ، بنایی پر رمز و راز و عجیب در انگلستان»

  1. با سلام به نظر من علاوه بر مراسم آیینی چیزی شبیه به تقویم و نجوم و ستاره شناسی و ماههای سال رو نشون میده . با سپاس

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید