بنر هدر

افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی در ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

افلاک نمای خیام در نزدیکی آرامگاه خیام در شهر نیشابور در استان خراسان رضوی قرار دارد. مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام از جاذبه های نیشابور، یکی از بزرگترین طرح های علمی در ایران است که یکی از مراکز پژوهشی در زمینه نجوم است.

افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی در ایران

این پروژه از سال ۱۳۷۹ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان واگذار گردیده است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است.

افلاک نما (پلانتاریم) سقفی گنبدی شکل است که نمادی از آسمان تلقی می‌شود و فضای زیر آن سالنی است با صندلی‌های چیده شده که تماشاگران در زاویه ای مناسب در آن قرار گرفته اند و در تاریکی کامل، چشم به زیر گنبد می‌دوزند و شبیه سازی شده‌ی حرکت واقعی اجرام آسمانی، ستاره‌ها و سیاره‌ها را نظاره گرند.

مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین پروژه ها و طرح‌های علمی در ایران است که این بنای زیبا و فوق العاده هنوز در حال ساخت می باشد.

مجتمع فرهنگی افلاک نمای خیام با زیربنای ۲ هزار و ۸۸۹ متر مربع شامل ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع سقف محصور، ۳۷ متر مربع رواق کناری، ۵۲ متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سردر ورودی است که در سه طبقه احداث شده‌است.

در آذر ماه سال ۱۳۷۷ خورشیدی توسط دکتر مولر (رئیس اخترشناسی زایس آلمان) با نامه ای به فرماندار نیشابور درباره ی همکاری دو سازمان برای احداث افلاک نمای خیام صحبت کرد. و در همان سال ساخت بنا توسط وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری در نزدیکی آرامگاه خیام آغاز شد.

هزینه ساختمان کروی اصلی را که تا کنون بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است توسط خیری نیشابوری پرداخت شده است.

افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی در ایران

گنبدها معمولا از ۵ تا ۲۵ متر قطر دارند و در انواع بزرگتر قابل گنجایش ۲۰۰ تا ۳۵۰ نفر است.

امروزه افلاک نماها علاوه بر ارائه اطلاعات علمی و ستاره شناسی، مراکز فرهنگی و اجتماعی هستند، آنان انسان را با اصل و منشا خلقت، تاریخ و محیط زیست آشنا می سازند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید