بنر هدر

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سرزمین پهناور گرجستان با تمام جاذبه های دیدنی و تماشایش، در شرق دریای سیاه واقع شده است که از دیدنی ترین و زیباترین مناطق مرغوب جهان به شمار می‌رود. شهر سنگی اوپلیستیخه (اوپلیس تیخه) از مهمترین جاذبه‌های دیدنی گرجستان محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم در تور گرجستان خود، حتما از این مکان تاریخی و شگفت‌انگیز دیدن کنید.

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

شهری که از آن حرف می‌زنیم شهری باستانی است که از تراشیدن صخره‌ها درست شده و بین دو شهر تفلیس و باتومی قرار دارد.

شهر سنگی اوپلیستیخه به عنوان بزرگترین شهر سنگی دنیا در 10 کیلومتری شرق گوری گرجستان قرار دارد که در لغت اوپلیستیخه به معنای معبد یا قلعه خدایان شناخته می‌شود. قدمت این شهر به 1000 سال پیش یعنی به دوره برنز برمی‌گردد و تا قرن سیزدهم میلادی مردم گرجستان در آن زندگی می‌کردند.

این شهر یکی از باارزش‌ترین آثار تاریخی باقی‌مانده از مذهب پیکانیزم در دنیاست. در واقع منطقه شیداکارتلی گرجستان یکی از مهم‌ترین مناطقی است که پیروان مذهب پیکانیزم در عصر باستان در آن زندگی می‌کردند و در نوشته‌های باستانی به جا مانده، بارها به این شهر اشاره شده است که همین نکته اهمیت این شهر را در آن دوران نشان می‌دهد.

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

به گفته‌ی باستان‌شناسان، شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان دارای کهن‌ترین نمونه‌های خدمات اجتماعی مثل داروخانه و نانوایی، نهادهای مذهبی مثل کلیسا، سازه‌های عمرانی مثل سد و کانال آب و حتی آمفی تئاتر و زندان و سیاه‌چال بوده است. در این شهر غارهای مخصوص نگهداری شراب، تونل‌ها و مسیرهای فرار، محل مخصوص نگهداری حیوانات، انواع معبد و پرستش‌گاه‌های الهه خورشید کشف شده است که نشان می‌دهد مردمان ساکن در این شهر نظام اجتماعی پیشرفته‌ای داشتند.

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

اوپلیتیسخه با این که شهری سنگی است اما ساختارهای مختلفی را از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطی را در خود جای داده است. در این جا یکی دیگر از ویژگی های ممتاز این شهر به وجود می آید که آن را نسبت به دیگر شهرهای دنیا متمایز می سازد.

همچنین ترکیب غیر معمول سبک‌ هایی مختلف از صخره تراشی آناتولی و فلات ایران و نیز همزیستی معماری مسیحی و غیر مسیحی، این شهر را از دیگر شهرهای سنگی دنیا متفاوت می ‌سازد. شهر سنگی اوپلیستیخه که از مهم ترین جاذبه های گردشگری گرجستان محسوب می شود و به سه بخش شمالی، جنوبی و در نهایت مرکزی تقسیم می‌ شود که منطقه‌ ای با وسعت تقریبی ۸ هکتار را در بر می‌ گیرد و همچنین نیز گفته می ‌شود که در حدود ۵ هزار نفر در این شهر زندگی می‌ کرده اند.

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

بخش میانی شهر سنگی باتومی وسیع تر است و قسمت عمده ی ساختار های صخره تراشی این شهر را در خود جای داده است و به این صورت بیشتر مورد اقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این بخش از طریق یک گذرگاه و یک تونل به بخش جنوبی شهر متصل می‌ شود. در این قسمت گذرگاه‌ ها و گاهی پله های شهر از طریق خیابان اصلی به ساختار های مختلف شهر اوپلیخیسته انشعاب پیدا می‌ کنند.

در این شهر و در طی تحقیقات باستان شناسی که به عمل آمده، تعداد زیادی تالارهای مختلف و وسایل مرتبط به نجوم و انواع و اقسام وسایلی که تا قبل از ورود مسیحیت به گرجستان مورد استفاده ی مردم بوده است نیز کشف شده است. شهر سنگی باتومی در شروع قرن حاضر بسیار کامل تر و زیباتر بود تا این که در زلزله ی سال ۱۹۲۰ میلادی، چندین بخش از مناطق آسیب پذیر این شهر سنگی بسیار غنی و باستانی به طور کامل در ویران شدند. البته لازم به ذکر است که حفظ و بقای این اثر تاریخی هنوز هم نیز مورد تهدید قرار دارد و به همین منظور صندوق میراث فرهنگی گرجستان که طی پروژه‌ ای مشترک بین بانک جهانی و دولت گرجستان به وجود آمده است، برای راه ‌اندازی یک برنامه ی محدود برای حفظ و نگهداری این اثر در سال ۲۰۰۰ میلادی پافشاری نمود.

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

بر اثر همین فعالیت ها، سرانجام شهر سنگی باتومی و یا همان اوپلیستسیخه در سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و به این صورت به عنوان یکی از مهم ترین آثار باستانی باستانی و قدیمی برای جهانیان به ثبت رسید و علاوه بر آن، از مهم ترین جاذبه های گردشگری گرجستان نیز در حال حاضر محسوب می گردد.

اوپلیستیخه گرجستان ، بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا

مسیرهای دسترسی به شهر سنگی باستانی

هم از تفلیس و هم از گوری می‌توانید راهی این مقصد جالب شوید. فاصله‌ی شهر سنگی تا تفلیس ۱۰۲ کیومتر است. انواع وسایل نقلیه مثل قطار و مینی‌بوس و اتومبیل کرایه هم برای این مقصد در دسترس هستند. اما بهترین وسیله مینی‌بوس است که کرایه آن ۱۰ تا ۲۵ لاری است. برای بازدید از شهر صخره‌ای حداقل یک نیم‌روز زمان لازم دارید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید