باغ یویوآن ، بهترین و زیباترین باغ کلاسیک چین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

باغ یویوآن (Yuyuan Garden) شانگهای یک باغ معروف کلاسیک واقع در منطقه آنرن جی (Anren Jie) در شهر شانگهای است که عملیات ساخت آن در سال 1577 توسط یک افسر دولتی مربوط به سلسله مینگ با نام پان یوندوان (Pan Yunduan) به پایان رسید.

باغ یویوآن ، بهترین و زیباترین باغ کلاسیک چین

واژه یو (Yu) در زبان چینی به معنی خشنودی و رضایت است و باغ یویوآن توسط پان به‌عنوان یک مکان برای لذت بردن آنها در زمان پیری در ساخته شده است. در طول 400 سال حیات خود، این باغ تغییرات زیادی به خود دیده است. در دوران حکومت سلسله مینگ، و با فروپاشی خانواده پان، این باغ نیز نزول عجیبی را تجربه کرد. در سال 1760، برخی از بازرگانان و ثروتمندان کشور چین باغ یویوآن را خریده و بیش از 20 سال صرف بازسازی ساختمان‌های آن کنند.

باغ یویوآن ، بهترین و زیباترین باغ کلاسیک چین

باغ یویوآن شانگهای در طول جنگ اوپیوم (Opium War) در طول قرن نوزدهم به شدت آسیب دید. باغی که امروزه در معرض دید عموم قرار گرفته است، نتیجه یک برنامه بازسازی 5 ساله است که از سال 1956 آغاز شد. لازم به ذکر است که این باغ در سپتامبر سال 1961 برای عموم مردم و گردشگران باز شد و جنبه توریستی به خود گرفت.

باغ یویوآن مساحتی در حدود 20 هزار مترمربع (حدود 5 هکتار) را اشغال می‌کند؛ اما اندازه کوچک آن معیار مناسبی از جذب گردشگری آن نیست. سالن‌ها، هال‌های سنتی، موزه‌ها، حوضچه‌ها و کلبه‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این باغ هستند.

این باغ دارای شش مجموعه زیبا است که هنگام رفتن به آن باید از آنها دیدن فرمایید، این مجموعه ها عبارتند از:

تالار سانسویی | Sansui Hall

در سال ۱۷۶۰ ساخته شده و در اصل به منظور سرگرم کردم مهمانان استفاده می شده اشت.

اتاق وانهوا | Wanhua Chamber

اتاقی متشکل از ده ها هزار گل

تالار دینچون | Dianchun Hall

در سال ۱۸۲۰، اولین سال امپراتوری Daoguang در سال ۱۸۲۰ ساخته شد.

تالار هوئیجینگ | Huijing Hall

تالار یوهوا | Yuhua Hall

باغ درونی | Inner Garden

باغ یویوآن ، بهترین و زیباترین باغ کلاسیک چین

قسمت های مختلف باغ یویوان

اولین قسمتی که هنگام ورود به باغ با آن روبرو می شوید فضایی سبز صخره ای است که به «باغ صخره‌ای بزرگ» مشهور است. ارتفاع این باغ حدود ۱۴ متر است و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نمونه در منطقه جنوبی رودخانه یانگ تسه است.

در قسمت بالایی این باغ فضای سبز سنگی وجود دارد که نمایی از بالای باغ یویوان را مشاهده کنید و در قسمت پایین این محدود تالار کوئیژو (CuiXiu) با درختانی کهنسال و گل‌هایی تماشایی قرار دارد که می توانید آن را تماشا کنید.

تالار سانسویی در سال ۱۷۶۰ ساخته شده و هدف از آن مکانی است برای سرگرمی مهمانان بوده است. بعدها برای برگزاری جشن‌هایی خاص از آن بهره گرفته می شد. این تالار به دلیل ارتفاع ۹ متری و وجود ۵ تالار فرعی که در آن وجود دارد بزرگترین و جادارترین بناهای این باغ دانست. نام سانسویی از کتابی به نام «تاریخ سلسله هان» گرفته شده و به معنی «سعادتمند و خوشبخت» است.

با گشت و گذار در اطراف اتاق وانهوا یا شکوفه، آلاچیق‌ها، راهرو‌ها، نهرها، حیاط‌ها و عناصر طبیعی زیادی را خواهید دید. این اتاق به طرز خوشایندی با ایوان‌های سبز اطرافش محصور شده است. بامبوهای بهاره نیز در اطراف آن می‌رویند. در روبه‌روی این قسمت دو درخت کهنسال قرار دارند که گفته می‌شود یکی از آن‌ها توسط صاحب اولیه باغ در چهارصد سال قبل کاشته شده است.

گنجینه واقعی باغ یو را شاید بتوان «سنگ نفیس یشم» به شمار آورد. این صخره که در روبه‌روی تالار یوهوا قرار دارد، یکی از سه سنگ معروف منطقه جنوبی رود یانگ تسه است. این صخره ۳.۳ متر ارتفاع و ۷۲ سوراخ دارد. چیزی که درباره این صخره جالب توجه خواهد بود، این است که اگر عودی در زیر آن روشن کنید به طرز شگفت انگیزی دود آن از تمام سوراخ‌ها بیرون می‌آید. همچنین اگر از بالای آن آب بریزید به شکل زیبایی از تمام حفره‌ها آب به پایین می‌ریزد. مؤسس اولیه باغ بسیار به این سنگ علاقه داشت و تالاری درست در مقابل آن ساخت تا بتواند به تماشای صخره بنشیند. در داخل ساختمان این بنا مبلمانی با از چوب کاج درجه وجود دارد که هنگام تماشای آن لذت خواهید برد.

باغ یویوآن ، بهترین و زیباترین باغ کلاسیک چین

مسیر دسترسی به باغ یویوان

به منظور دسترسی به این باغ در شهر شانگهای چین، می‌توانید از اتوبوس و مترو استفاده کنید.

ساعات بازدید: از ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۴۵ بعد از ظهر

تلفن: ۰۰۸۶۲۱۶۳۲۴۰۸۳۰

آدرس: ۲۱۸ Anren St, Huangpu Qu, Shanghai Shi, China, 200000
کودکان و افرادی که قد آنها کوتاه تر از ۱٫۳ متر است می توانند به صورت رایگان است به باغ بروند.

باغ یویوآن ، بهترین و زیباترین باغ کلاسیک چین

نکاتی که باید هنگام بازدید از باغ یویوان رعایت فرمایید!

هنگامی که به بازدید از باغ می خواهید بروید توجه داشته باشید که مقداری خوراکی و  نوشیدنی همراه خودتان داشته باشید.

هزینه ورودی این باغ کمی بالاست اما این را باید بدانید که بازدید از این باغ بسیار ارزشمند است.

بدلیل محبوب بودن این باغ بین عموم مردم آخر هفته های بسیار شلوغ می شود پس توجه کنید که در صورت امکان برنامه بازدیدتان از باغ یویوان را در طول روزهای هفته تنظیم کنید.

یک بازار درست بیرون از یویوآن وجود دارد که در آن سوغاتی های گردشگری را به فروش می‌رسانند، پس اگر علاقمند هستید، بازدید از آن را از دست ندهید.

ناحیه‌ی بیرونی باغ قبلا بخشی از دیوار اصلی شهر شانگهای محسوب می‌شود و حس و حالی از چین باستان را نمایش می دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید