بنر هدر

تالاب بورآلان از تالاب های مهم آذربایجان غربی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تالاب بورالان شهرستان ماکو از تالاب های مهم آذربایجان غربی است که با ۲۵۰ هکتار وسعت و چشمه های آب گرم به عنوان یکی از زیستگاه های اصلی و زمستان گذران ۶۴ گونه پرنده، دارای اهمیت زیست محیطی است. تالاب با ارزش بورالان از جاذبه های ماکو، در منطقه کوه های آرارات و در مرز ایران و ترکیه واقع شده است. تالاب‌های بورالان دارای آب دایمی بوده و از جمله مناطق زیبای شهرستان ماکو است.

دیدنی های ماکو؛ دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا

آب تالاب از چشمه ای به نام چشم ثریا که سرشاخه رودخانه های قره سو و ارس است، چشمه های متعدد آب گرم، آب های سطحی و نزولات جوی تامین میگردد. این منطقه در دامنه کوههای آغری داغی (آرارات) قرار دارد که وجود این رشته کوهها باعث گردیده چشمه ای زلال که نشات گرفته از دامنه این کوهها میباشد پدیدار گردد که معروف به چشم ثریا است. قرار گرفتن در پای کوه آرارات باعث شده تالاب ورودی آب قابل توجهی داشته باشد. آب تالاب بسیار زلال است و برای قایقرانی مناسب است. از آب تالاب در کشاورزی استفاده می شود و مراتع اطراف تالاب مورد استفاده دامداری قرار میگیرد.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی تالاب از گیاهان شاخص در این تالاب که  به فراوانی به چشم میخورد می توان نی Phragmites australis، دو گونه جگن Carex pendula و Carex stenophylla و قلیا Salicornia herbacea را نام برد.

تالاب بورآلان از تالاب های مهم آذربایجان غربی

حیات وحش

حیات وحش حیات وحش تالاب حسنلو شامل پرندگان فلامینگو – اردک سر سبز – اردک سر حنایی – اردک بلوطی – اردک ارده ای – کشیم کوچک – کشیم گردن سیاه – کشیم بزرگ – چنگر – یلوه آبی – کاکایی کوچک – پرستوی دریایی نوک کلفت – پرستوی دریایی گونه سفید – پرستوی دریایی بال سفید – حواصیل شب – حواصیل ارغوانی – حواصیل خاکستری – اگرت کوچک – حواصیل زرد – بوتیمار کوچک – سنقر تالابی – خروس کولی معمولی – خروس کولی سینه سیاه – سلیم طوقی کوچک – سسک نیزار است.

اقلیم

بورالان منطقه ای واقع در نقطه صفرمرزی ایران و ترکیه است که با ۶۸ هزار هکتار وسعت که علاوه بر ترکیه، با جمهوری نخجوان و ارمنستان هم مرز مشترک دارد. بورالان دشتی پهناور است که ۳۲ روستا و هزار و ۴۱۰ خانوار روستایی و عشایری را با نزدیک به صد هزار واحد دامی که تقریبا بیش از سه برابر توان اکولوژیک مراتع است در خود جای داده است. در ایام گذشته این منطقه به بهشت گمشده آذربایجان معروف بوده است.

بورالان ماکو به علت موقعیت اقلیمی و توپوگرافی خاص به عنوان تنها منطقه بیابانی آذربایجان غربی شناسایی و در حال حاضر با معضل فرسایش بادی و حرکت شن های روان مواجه شده و این مسئله مشکلات عدیده ای را برای روستائیان و راههای مواصلاتی منطقه ایجاد نموده است. “چشم ثریا” و مجاورت با کوه های پوشیده از برف آرارات در خاک ترکیه و حضور عشایر و روستاهای متعدد با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف و بالاخره همسایگی با سه کشور، یکی از قطب های گردشگری ایران بویژه توریسم طبیعی محسوب می شود.

مسیر دسترسی

دسترسی به تالاب بورالان در امتداد جاده مرزی پلدشت به چشمه ثریا امکانپذیز است، این مسیر در ادامه از دامنه‌های کوه آرارات به بازرگان منتهی میگردد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید