بنر هدر

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ترکیه با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی یکی از مقاصد محبوب گردشگری دنیا محسوب می‌شود. همسایگی آن با ایران باعث شده که سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان‌مان این کشور را برای سفر، گردش و تفریح انتخاب کنند. خیابان استقلال استانبول ، معروف‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان استانبول، که آخرِ هفته‌ها، روزانه حدود سه میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

خیابان استقلال در کجا قرار دارد؟

خیابان استقلال استانبول در بخش اروپایی شهر و در منطقه‌ای تاریخی به نام بی‌اوغلو واقع شده است. این خیابان با طول حدود ۴/۱ کیلومتر بین میدان تکسیم(تقسیم) و ایستگاه متروی شیشانه قرار دارد. میدان تقسیم که در انتهای شمالی آن قرار گرفته، علاوه بر توریستی بودن، محلی برای برگزاری تجمعات اعتراضی است.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

مختصری از تاریخ خیابان استقلال در استانبول

در آن زمان اغلب، بزرگان، روشنفکران و ثروتمندان در این خیابان زندگی می کردند. بعد از جنگ ترکیه که منجر به استقلال این کشور در سال ۱۹۲۳ شد اسم این خیابان به استقلال تغییر نام داد، اما در دهه ۱۹۷۰، غافل ماندن از شرایط این خیابان باعث شد که به محیطی نامطلوب تبدیل شود. شورای محلی استانبول تصمیم گرفت که برای این خیابان کاری انجام دهد، میلیون ها دلار برای آن هزینه شد تا به ظاهر جذاب و تاثیر گذار امروزی خود برسد.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

تایم لاین خیابان استقلال استانبول:

  • دوره عثمانی اسم خیابان کادی کبیر یا خیابان بزرگ بود.
  • محل سکونت افراد مشهور و اروپائیان در دوره عثمانی بوده است.
  • تا قرن 19 میلادی برهمین روال منطقه برای اشراف و روشنفکران ترکیه بود.
  • تغییر نام از  خیابان کادی کبیر به  خیابان استقلال در  29 اکتبر 1923 انجام شد.
  • غارت و چپاول خیابان استقلال در 1955 میلادی  بخاطر تظاهرات ضد یونانی انجام شد.
  • ترک خانه های اهالی قدیمی و جایگزینی مهاجران بی فرهنگ در 1970میلادی انجام شد.
  • بازسازی در 1980 توسط شهرداری استانبول و ساخت پیاده رو و شکل امروزی خیابان استقلال انجام شد.

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری خیابان استقلال کدامند؟

کلیسای سنت آنتونی پادووا

این کلیسا که در بلوک شماره‌ی ۱۷۱ خیابان استقلال قرار گرفته است برای اولین بار در سال ۱۷۲۵ توسط ایتالیایی‌های ساکن استانبول ساخته شد. ساختمان اولیه بعدها تخریب گردید و ساختمان فعلی در سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ و با سبک معماری نئوگوتیک در جای آن بنا گردید. کلیسای سنت آنتونی که با نام‌های سنت آنتونی و سنت آنتونیو دی پادووا نیز شناخته می‌شود بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک رومی در استانبول است.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

موزه‌ی مادام توسو 

مخصوص ماکتهای شخصیتهای تاریخی و علمی و ورزشی مانند انیشتین،تنیسور معروف رافائل نادال و فوتبالیست مشهور لیونل مسی ،هنرپیشه معروف مرد براد پیت و نقاش چیره دست داوینچی و دنیای دیجیتال استیو جابز و شاعر مشهور ایرانی مولوی  میباشد.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

موزه‌ی ودات ندیم تور

ودات ندیم تور یکی از هنرمندان و روشنفکران بزرگ و برجسته‌ی کشور ترکیه است که از زمان تأسیس یاپی کردی (Yapi Kredi) تا بازنشستگی خود در سال ۱۹۷۷، مسئول اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری این بانک بود. وی با برگزاری مسابقات بزرگ، انجام تحقیق، گردآوری و تألیفات متعدد در زمینه‌ی فولکلور باعث شد که یاپی کردی در بسیاری از زمینه‌ها پیشرو باشد.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

موزه‌ی باشگاه ورزشی گالاتاسرای

اولین موزه‌ی ورزشی ترکیه است که به باشگاه ورزشی گالاتاسرای -یکی از محبوب‌ترین و پر افتخارترین باشگاه‌های ترکیه- تعلق دارد. موزه‌ی گالاتاسرای در سال ۱۸۶۸ توسط علی سامی ین، مؤسس این باشگاه، افتتاح گردید. هدف از ایجاد موزه، آگاهی رسانی در مورد تاریخ و سنت‌های باشگاه گالاتاسرای بوده است. بازدید از این مکان برای علاقه‌مندان به فوتبال بسیار جذاب خواهد بود.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

خیابان فرانسوی

در طول 1400 خیابان استانبول در سمت شرق و غرب کوچه های باریکی با خیابانهای رنگی به سبک فرانسه وجود دارد که به همان نام مشهور شده است.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

پاساژ چیچک

پاساژ چیچک یک بازار معروف تاریخی است که شامل بسیاری از کافه ها، رستوران ها است. این بازار در اصل شامل یک تئاتر بود که در اثر آتش سوزی نابود شده. پس از انقلاب روسیه در سال 1917، بسیاری از زنان ثروتمند روسیه که در اینجا به خرید گل انجام میدادن نام این  منطقه را به همین نام یعنی گذر گاه گل نامگذاری کردند.

سینما جادویی The Majestic Cinema

سینما جادویی یک سینمای مدرن با پیچ و تابهای احساس طراوت یک سینما مستقل است و شبیه سینماهای زنجیره ای که ما به آن عادت کرده ایم نیست این سینما محل کوچکتر از سینمای سنتی است و فیلمهای ترکی و انگلیسی را نیز نشان می دهد. تجربه تماشای فیلم در خانه است.

پرطرفدارترین کافه ها و رستورانهای خیابان استانبول:

  • رستوران مزه درخت لیمو ((Meze By Lemon Tree:
  • رستوران پاناروما 360 استانبول ) 360 ((Istanbul:
  • پیتزا ایتالیایی پرا ((Pizzeria Pera:
  • رستوران استانبول 1942 ( 1924Istanbul):
  • رستوران فیچین روسی (((FIccIn:
  • رستوران لادس ) Lades Restaurant):
  • کافه اسمر ( Esmer Cafe)
  • کافه مانداباتماز ( Mandabatmaz)
  • کافه اربن ( Urban Cafe)
  • کافه مادو ( (Mado
  • کافه کافکا نارگیل ( Kafeka Nargile Cafe Restaurant)

خوردنی‌ های خوشمزه خیابان استقلال

گزینه هایی بسیاری برای خوشگذرانی و تفریح در خیابان استقلال در استانبول وجود دارد که یکی از آن ها غذاهای خیابانی ارزان قیمتی است که می توانید در مغازه های آن پیدا کنید، از جمله آن ها صدف پر شده، نان شیرینی ها هستند که در این خیابان دائما در حال پخت شدن و فروخته شدن می باشند. رستورانی به نام  ینی لوکانتا یکی از بهترین ها در خیابان استقلال در استانبول است که می توانید از غذاهای خوشمزه ی آن امتحان کنید.

عکاسی در خیابان استقلال

این خیابان محلی عالی برای آن دسته از عکاسان مبتدی و باتجربه ای است که می خواهند نگاهی عمیق تر به زندگی روزمره در استانبول داشته باشند می توانید عکاسی خود را از خیابان استقلال و بناهای مهم آن شروع کنید و به سمت منطقه برج کلاتا بروید.

خیابان استقلال استانبول ، مکانی توریستی و زیبا

در خیابان استقلال خرید کنید

در این خیابان با اجناسی مثل لباس، وسایل دکوراسیون، لوازم ورزشی، عطر و … که برای فروش گذاشته شده خالی کردن حساب بانکی در عرض چند دقیقه، کار خیلی راحتی است! خیلی از مغازه ها، فروشگاه های زنجیره ای برند هستند و به همین دلیل نمی توانید برای قیمت ها چانه بزنید و تخفیف بگیرید. به جای این فروشگاه ها می توانید سراغ مغازه داران محلی بروید که در دو طرف این خیابان هستند  و همراه شما می نشینند، چای سیب می خورند و با شما درباره قیمتی که می خواهید پرداخت کنید  صحبت می کنند؛ این شیوه سنتی چانه زدن در استانبول است!

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید