بنر هدر

طبیعت بکر و فوق العاده دریاچه مارمیشو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دریاچه مارمیشو یکی از جاذبه های ارومیه، در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه و در نزدیکی مرز دو کشور ایران و ترکیه واقع شده است و دریاچه ای است که مانند نگینی درخشان بین کوهستان گیر افتاده است. برای رسیدن به این دریاچه باید از چندین روستا به نام های پسان، بانی و روستای هلانی رد شوید. بعد از آن، به روستای مارمیشو در یک جای کوهستانی و فوق العاده زیبا می رسید و بعد از در پیش گرفتن مسیری که پر از سنگلاخ است دریاچه مارمیشو مانند گوهری آبی رنگ در جلوی چشمانتان برق می زند.

طبیعت بکر و فوق العاده دریاچه مارمیشو

نام این دریاچه از مارشیمون بنیامین رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده است، مارمیشو بر اثر زمین لرزه و ریزش کوه در مسیر آب‌های مرزی ایران و ترکیه به وجود آمده است، اطراف این دریاچه را درختان صنوبر، بلوط و گردو، عناب گلابی، زالزالک، بادام و گز احاطه کرده‌اند، که درختچه‌های بلوط درصد زیادی از این پوشش گیاهی را تشکیل می‌دهد.

مارمیشو ۵ هکتار وسعت دارد و دارای عمقی ۵۰ متری و در بعضی از قسمت ها هم بیشتر است.

این دریاچه زیستگاه بسیاری از آبزیان از جمله قزل آلا است، وجود گیاهان متنوع در این منطقه شرایط بسیار مناسبی را برای پرورش زنبور عسل به وجود آورده و این امر به تولید عسل مرغوب و باکیفیت و خوش عطری منجر شده است که در ارومیه سرآمد است.

یکی دیگر از جلوه های خاص این منطقه، حیات جانوری آن با حیواناتی مثل گرگ، روباه و خرگوش و پرنده هایی مثل کبک، شاهین و بلدرچین است.

طبیعت بکر و فوق العاده دریاچه مارمیشو

این دریاچه خوش آب و هوا از جمله مناطق مستعد و نمونه گردشگری استان محسوب می‌شود، در روز‌هایی که مردم فارغ از کسب و کار و امرار معاش‌اند، به ویژه روز‌های گرم تابستان گردشگران زیادی از گرمای طاقت فرسا به خنکی این منطقه پناه می‌برند و برای ساعاتی روزمرگی و یکنواختی و مشکلات زندگی و گرانی دلار از یادشان می‌رود.

دریاچه مارمیشو چشم‌اندازی بسیار و دل‌نشین دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و آرامش است که هر مسافری را شیفته خود می‌کند، اهالی روستای مارمیشو که عمدتا کردزبان هستند بسیار خون گرم و مهمان نوازبوده و از مهمان‌های خود با غذا‌های محلی لذیذ و لبنیات طبیعی حیواناتشان پذیرایی می‌کنند. ساکنان مارمیشو کرد زبانان خون گرم و مهمان‌نوازی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند جوانان در این مکان از طریق چرای دام‌های خویش و کشاورزی گذران زندگی می‌کنند و به دلیل حاصل خیز بودن خاک مارمیشو محصولات پربار و باکیفیتی بهره‌برداری می‌شود.

طبیعت بکر و فوق العاده دریاچه مارمیشو

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو

اگر می خواهید به ارومیه سفر کنید دریاچه مارمیشو را ببینید. پیشنهاد می کنیم که فصل تابستان و ماه گرم سال را برای این کار انتخاب کنید. زمستان های این منطقه بسیار سرد است و علاوه بر آن در زمستان جاده هم یخ زده و هم خطرناک می شود. در سفر به مارمیشو میتوانید چادرهای عشایری که برای ییلاق به آنجا آماده اند را ببینید، این احتمالا بهترین فرصت برای آشنایی با آن ها و نحوه ی زندگی شان خواهد بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید