بنر هدر

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روسیه پهناورترین کشور دنیا و همچنین یکی از همسایه های ایران نیز به شمار می رود. از همین رو کشور روسیه برای گردشگرانی که به جاذبه های تاریخی و فرهنگی علاقه دارند و همچنین کسانی که عاشق ماجراجویی در دل طبیعت های وحشی هستند می تواند بهترین گزینه باشد.

سفر به نقاط مختلف دنیا یکی از هیجان انگیزترین فعالیت هایی است که افراد دوست دارد در زندگیشان انجام دهند، از همین رو داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که باید قبل از سفر در اختیار داشته باشند. ما در راهنمای سفر به روسیه سعی کرده ایم تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه نماییم، ما را در سفر به کشور روسیه همراهی کنید.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

چه پولی برای سفر به روسیه مناسب است؟

همانطور که می دانید واحد پول کشور روسیه روبل است که به صورت py6 یا p آن را نمایش می دهند. هر روبل معادل ۱۰۰ کوپک روسی است و اسکناس هایی که شما در این کشور در دست خواهید داشت ۵، ۱۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۵۰۰۰ روبلی و سکه هایی که در این کشور قابل دسترس هستند دارای ارزش ۱، ۵، ۱۰ و ۵۰ کوپکی است.

بهتر است که برای سفر به روسیه همراه خودتان دلار و یورو ببرید و در صرافی های این کشور اقدام به تبدیل آن ها به روبل بنمایید.

توجه داشته باشید که صرافی هایی که می روید حتما تابلوی “بدون کمیسیون”  (БЕЗ КОМИССИИ) در سردر آن ها نصب شده باشد.

لازم به ذکر است که بگوییم شما می توانید با مراجعه به دستگاه های خودپرداز هم برای تبدیل ارز خود اقدام نمایید، اما اگر با زبان روسی آشنایی ندارید استفاده از این دستگاه‌ها برایتان مشکل است. کارت ‌های اعتباری ویزا و مسترکارت نیز در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ قابل استفاده هستند. اگر می‌خواهید در ایران روبل تهیه کنید، باید به شعب بانک ملی در سراسر کشور روسیه مراجعه کنید.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

 قیمت هتل‌ها چقدر است؟

روسیه از کشورهایی است که هزینه‌ی سفر در آن‌ها بالاست و این هزینه شامل هتل‌ها هم می‌شود، با این‌حال اما نگران نباشید به دلیل تنوعی که در این زمینه وجود دارد با بررسی دقیق و برنامه‌ریزی می‌توانید سفری لذت‌بخش و به یاد‌ماندنی را تجربه کنید. در ادامه‌ی راهنمای سفر به روسیه به قیمت هتل‌ها براساس درجه و نوع خدمات آنها اشاره خواهیم کرد.

در روسیه سه رده هتل ارزان‌قیمت، میان‌رده و لوکس وجود دارد که قیمت هتل‌های ارزان‌قیمت و هاستل‌ها از ۱۸۰۰ روبل شروع می‌شود. هتل‌های دو ستاره و یا هاستل‌هایی که به مرکز شهر نزدیک‌تر هستند و خدمات بهتری دارند تا شبی ۴۰۰۰ روبل هم قیمت دارند. به همین ترتیب، قیمت هتل‌های میان‌رده هم از ۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ روبل متغیر است و قیمت هتل‌های گران و لوکس از ۹۰۰۰ روبل برای هر شب شروع می‌شود. برای رزرو هتل معیار نزدیکی به مراکز گردشگری شهر که در مسکو میدان سرخ و خیابان آربات و در سن‌پترزبورگ خیابان نوسکی است  را در نظر بگیرید که هزینه‌ی اضافه برای حمل‌ونقل متحمل نشوید.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

آب و هوای روسیه

با توجه به شرایط جغرافیایی که در کشور روسیه برقرار است، این کشور دارای آب و هوای متغیری است. در برخی نقاط یخبندان بوده ولی در نقاط دیگری از این کشور شرایط آب و هوایی مساعدی برقرار است. میانگین دما در این کشور بین مثبت ۳۷ درجه سانتی گراد و منفی ۳۷ درجه سانتی گراد نیز متغیر است. روسیه با حدود ۶۰ هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی در جهان، مقام اول را از این حیث دارا می باشد.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

دسترسی به اینترنت در روسیه چگونه است؟

این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران دسترسی آسان به اینترنت و خرید سیم‌کارت است. بنابراین، در سومین بخش راهنمای سفر به روسیه بد نیست کمی به این موضوع بپردازیم. در روسیه که دومین خدمات اینترنت ارزان و نهمین اینترنت پرسرعت جهان را ارائه می‌کند، چهار اپراتور اصلی بی‌لاین، اِم‌تِ‌اِس، مگافون و تله‌۲ در زمینه‌ی خدمات اینترنت و سیم‌کارت فعال هستند. از فرودگاه و فروشگاه‌های سطح شهر با ارائه‌ی پاسپورت، می‌توانید سیم کارت بخرید که قیمت‌، بسته به اپراتور ارائه‌دهنده، بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ روبل است و به همین اندازه هم اعتبار دارد. سیم‌کارت‌ها معمولا فعال هستند و نیازی نیست کار خاصی برای فعال‌سازی انجام دهید. در روسیه کارت شارژ سیم‌کارت وجود ندارد و برای شارژ سیم‌کارت‌تان بهتر است به یکی از فروشگاه‌های اپراتور و یا ترمینال‌های QIWI که در اکثر فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی وجود دارند، مراجعه کنید.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

خورد و خوراک در روسیه

سفر بدون چشیدن خوراک‌های کشور مقصد کامل نمی‌شود و ماجراجویی خوراکی و سر زدن به رستوران‌های محلی، بخشی از لذت سفر است. پس بخشی از راهنمای سفر به روسیه را باید به غذاهای این کشور اختصاص داد. فرهنگ غذایی روسیه، با توجه به وسعت این کشور، از اروپا تا خاورمیانه و آسیای مرکزی و خاور دور نشانه‌هایی در خود دارد و ترکیبی است از سبک‌ها و سنت‌های مختلف. شاید به همین دلیل است که غذاهای روسی برای ما ایرانی‌ها هم طعم آشنایی دارند.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

چند غذای محبوب در روسیه

مواد اولیه بسیاری از غذاهای روسی بسیار غنی و مقوی هستند. روس‌ها از نمک و روغن برای تهیه غذاهایشان به مقداری بسیار کمی نیز استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم به چند مورد از محبوب ترین غذاهای روسی اشاره کنیم به ترتیب زیر است.

بورش: بورش نوعی سوپ دارای سبزی، سیب زمینی، گوشت گاو، کلم و … است، این غذا را روسی ها از کشور اوکراین در فرهنگ فذایی خودشان جای داده اند.

چاک چاک: این دسر از تخم مرغ، عسل و آرد تهیه و بعد از پخت آغشته به شربت عسل می‌شود

بلینی: بلینی نام پنکیک‌های نازک و شیرینی است که با آرد، شیر و تخم مرغ تهیه می‌شود.

پاستیلای کولومنا: پاستیلای کولومنا (مارشمالو) نام جالب یک خوراک روسی است.

روسیه کشور ارزانی نیست اما غذای خوب با قیمت مناسب هم پیدا می‌شود. بهترین گزینه رستوران‌های زنجیره‌ای ترموک است. ترموک فست‌فودهای روسی با قیمت و کیفیت مناسب ارائه می‌دهد و منوی انگلیسی هم دارد. ترموک دکه‌هایی در سطح شهرها هم دارد. غذاهای خیابانی که کیفیت خوبی هم دارند ۲۰۰ تا ۵۰۰ روبل قیمت دارند. هزینه ساندویچ مک‌دونالد به همراه سیب‌زمینی هم حدود ۳۰۰ روبل است. صرف یک وعده غذای کامل در یک رستوران روسی در رستوران خوب حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ روبل و در رستورانی گران‌قیمت و درجه بیش از ۲۰۰۰ روبل برایتان هزینه دارد.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

سیستم حمل و نقل در روسیه

سیستم حمل و نقل در کشور روسیه شامل مترو، مونوریل، اتوبوس و اتوبوس برقی، تراموا و تاکسی و دوچرخه می شود. سیستم مسافربری مترو در این کشور در شهر مسکو دارای ۱۲ و در شهر سنت پتربورگ دارای ۵ خط می باشد که تقریبا تمام نقاط شهر را به یکدیگر متصل کرده است. هزینه تاکسی کمی بالاست و تا امکان سعی کنید از اتوبوس و مترو در این شهر استفاده کنید. سیستم اتوبوس رانی هم در این کشور به کامل تمام شهر پوشش داده است. در هر کدام از خیابان‌های وسیع مسکو، حداقل یک مسیر اتوبوس وجود دارد.

در اکثر شهرهای روسیه نیز مانند ایران خودمان تاکسی های زیادی در کنار خیابان ایستاده اند و تنها با دست تکان دادن می توانید به آنها بگویید که جلوی پایتان بایستند. تاکسی‌های رسمی را می‌توانید از لوگوی شطرنجی روی بدنه و یا چراغ سبز کوچکشان تشخیص دهید.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

خرید در روسیه

بیشتر مغازه ها و فروشگاه ها در روسیه از دوشنبه تا شنبه بین ساعت های ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ یکسره باز هستند، ولی فروشگاه های مواد غذایی در روزهای تعطیل نیز به کار خود ادامه می دهند . لازم به ذکر است تعداد فروشگاه هایی که در ۲۴ ساعت شبانه روز بازند نیز رو به گسترش هستند. توجه داشته باشید اشیای عطیقه ، با ارزش و آثار هنری و کار شده با دست از دیگر مواردی هستند که می توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان انتخاب کنید.

راهنمای سفر به روسیه ، راهنمای گشت و گذار در این شهر

مراکز درمانی در روسیه

Russian Children’s Clinical Hospital | بیمارستان کودکان در مسکو

آدرس: Moscow, Leninsky prospect, 117
تلفن تماس: ۰۰۷۴۹۵۹۳۶۹۳۴۵
وب سایت: rdkb.ru

بیمارستان تخصصی در مسکو | A.N. Bakoulev Scientific Center

آدرس: ۱۲۱۵۵۲, Roublyevskoe Shosse 135, Moscow, Russia
ایمیل: info@bakulev.ru
وب سایت: www.bakulev.ru

بیمارستان تحصصی مدم در سنت پترزبورگ | Medem International Clinic & Hospital

آدرس: St. Petersburg, st. Marata, 6
تلفن تماس: ۰۰۷۸۱۲۶۱۲۳۹۱۱
وب سایت: www.medem.ru

چند نکته ی مهم:

اکثر هتل‌ها و فروشگاه‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره‌ی پذیرفتن دلار و یورو دارند، پس حتما روبل همراه داشته باشید. در باجه‌های صرافی، بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز می‌توانید ارز همراه‌تان را به روبل تبدیل کنید. صرافی‌ها و بانک‌ها برای تبدیل ارز کمیسیون می‌گیرند ولی میزان کمیسیون دریافتی بانک‌ها کمتر است.

در روسیه رسم است که به ارائه‌دهندگان خدمات از جمله کارمندان هتل‌ها بخصوص هتل‌ها لوکس، راهنمایان تور و کارمندان رستوران انعام بدهید. انعام دادن به این معناست که از خدمات آنها راضی هستید.

در روسیه به سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد، تابلوهای خیابان‌ها و فروشگاه‌ها هم به زبان روسی هستند. بنابراین بد نیست نقشه آفلاین گوگل مپ جاهایی که قصد رفتن به آنها را دارید، همراه داشته باشید.

روسیه آب شرب شهری ندارد و باید برای نوشیدن آب باید آب معدنی بخرید. اما برای مسواک زدن می‌توانید از آب شیر استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید