سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و یکی از شهرهای بزرگ آن است. این شهر با وجود اینکه چندان بزرگ نیست، جاذبه های بسیار خاص و زیبایی اعم از طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است که موجب شده مقصد مناسبی برای سفر و گردشگری باشد. اما در سفر به هر شهر معمولا برخی از بهترین صنایع دستی، محصولات کشاورزی و یا خوراکی های خوشمزه را برای عزیزانمان تهیه می کنیم تا به آن ها نشان دهیم که به یادشان بودیم. گاهی نیز محصولاتی می خریم که با نگاه کردن به آن ها به یاد خاطرات خوش سفر بیفتیم. در ادامه با ما همراه شوید تا برخی از سوغاتی های بجنورد را به شما معرفی کنیم.

آبنبات بجنوردی

معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغات این شهر آبنبات است، این را در بدو ورود به شهر به راحتی متوجه خواهید شد. در تمام سطح شهر مغازه‌های فراوان آبنبات فروشی را مشاهده می‌کنید. همچنین در این شهر تعداد فراوانی کارخانه آب‌نبات سازی وجود دارد که ماهیانه در حدود 600 تن آب‌نبات تولید می‌کنند و بیشتر مردم بجنورد در این صنعت فعال هستند. باید با صراحت گفت که بهترین و مهم‌ترین کالایی که از بجنورد می‌توانید به‌عنوان سوغات بخرید همین آب‌نبات است که در انواع مختلف موجود است.

آب ‌نبات پسته ‌ای

آبنبات دارچینی

آبنبات هلدار

آبنبات زرشکی

آبنبات کنجد

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

انگور

بجنورد یکی از بزرگ ‌ترین و باکیفیت‌ ترین تولیدکنندگان انگور ایران است به طوری که سالانه در چهارم شهریور ماه همایش ملی انگور در این شهر برگزار می ‌شود. باغات گسترده انگور در بجنورد یکی از مهم ‌ترین قطب‌ های اقتصادی و اشتغال ‌زایی این شهر است که محصولات آن به سایر نقاط کشور نیز ارسال می ‌شود. بیش از ۸ هزار هکتار از زمین های برجورد به عنوان باغ میوه استفاده می شوند که بیشترین آن ها به انگور اختصاص یافته اند. همچنین کشمش یکی از مشتقات انگور است که فواید بسیاری دارد. پس می ‌توانید نوع مرغوب انگور و کشمش را در سفر به بجنورد تهیه کنید و به ‌عنوان سوغات بجنورد همراه خود ببرید.

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

قره قروت

وجود مراتع و چراگاه‌ های مناسب در خراسان شمالی رونق خوبی به دامداری داده است. قره ‌قروت هم یکی از تولیدات وابسته به دامداری است که می تواند یکی از سوغاتی های بجنورد باشد. قره قروت یا قارا یکی از انواع لبنیات به رنگ سیاه یا قهوه‌ای و گاهی سفید یا زرد است که مزه ‌ای ترش دارد. این فراورده لبنی از دوغ یا ماست به دست می ‌آید. البته دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد آن نیز اصلا توصیه نمی شود و می گویند که اسیدلاکتیک قره قروت باعث انواع بیماری ‌های قلب و عروق، کاهش نرون ‌های مغزی، ضعف حافظه و … می شود.

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

صنایع دستی بجنورد

فرش دورو

این شهر و استان خاستگاه تولید فرش دورو است که جز هنرهای فوق‌العاده ظریف صنعت فرش به شمار می‌رود. هنگامی که به این فرش زیبا نگاه می‌کند اوج هنر فرش بافان ترکمن را می‌توانید حس کنید. فرش دورو دارای طرح‌های منحصربه‌فردی است که مختص مناطق ترکمن نشین است. اگر شما این فرش را به عنوان یک سوغات خریداری کنید شاید تا چند نسل در خانواده‌تان بتوانید این یادگاری با ارزش ترکمن‌ها را نگاه دارید.

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

گلیم سفره کردی

گلیم سفره کردی نوعی گلیم است که به دست زنان عشایر کرد خراسان شمالی و خراسان رضوی بافته شده و تولید آن در شهرستان‌ های بجنورد و اطراف آن رواج دارد. هنری که در سال ۱۳۹۲ موفق شد نشان اصالت یونسکو را دریافت کند. سفره کردی یک هنر خاص از بافته ‌های منحصر به‌ فرد زنان کرد عشایر شمال خراسان است و به عنوان هنری فوق العاده که نمادهای اشتیاق و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای داده است از آن یاد می شود و می تواند یکی از بهترین سوغاتی های بجنورد باشد.

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

چاروق

چاروق نوعی کفش قدیمی و خاص است که در تولید آن از چرم طبیعت استفاده می‌کنند. این صنعت در کل خطه خراسان فعال است و استادکاران با تجربه در حال تهیه این نوع کفش قدیمی هستند. نکته جالب درباره چاروق این است که این کفش تفکیک مردانه و زنانه ندارد همچنین در فصل‌های مختلف می‌توان آن را پوشید. البته خرید چاروق بیشتر از اینکه برای استفاده کردن باشد، جنبه زیبایی و دکوری دارد و می‌تواند یک سوغات خوب از سفر به خراسان تلقی شود.

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

پوستین

آب و هوای سرد بجنورد باعث شده تا هنر پوستین دوزی از ایام گذشته در این شهر برقرار باشد. پوستین دوزی در واقع نوعی لباس گرم است که با استفاده از پوست حیوانات پشم دار تهیه می‌شود.

سوغات بجنورد ، از خوراکی تا صنایع دستی

هرچند که این صنعت در این شهر تقریباً از بین رفته است اما هنوز هم می‌توانید دربازهای قدیمی شهر بجنورد ، انواع مختلفی از پوستین را یافت کنید و به عنوان سوغات به خانه خود ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید