سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استان سمنان در جنوب رشته کوه البرز و در مسیر تهران به مشهد قرار گرفته است. از جمله  جاذبه های سمنان می‌توانیم به بازار قدیم سمنان، پارک جنگلی سوکان، آبشار نسورا، عمارت چشمه علی، دره خوش آبرود، جنگل ابر، ارگ سمنان، مسجد جامع سمنان، کاروانسرا سنگی، قلعه سارو و غیره اشاره کرد.

اما سوغات سمنان شامل خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی جذابی است که می‌توانید از این شهر بخرید و به عنوان یادگار با خود ببرید. سوغات سمنان به علت تنوع آب و هوایی و اقلیمی تنوع بسیاری دارد. انواع محصولات کشاورزی مرغوب در این شهر به چشم می خورد. شهرهایی چون شهمیرزاد، گرمسار و دامغان در استان سمنان هر کدام محصولی منحصر بفرد را تولید می کند که از آنها به عنوان معروفترین سوغاتی های سمنان می توان یاد کرد.

نان شیرمال سمنان

شیرمال سمنان، که نوعی نان شیرینی به حساب می آید، بیش تر مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد و از این رو، امروزه، شیرمال پزی های متعددی در سمنان و دیگر شهرهای استان وجود دارد.

سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

گردو شهمیرزاد

بزرگترین باغ گردوی جهان در یکی از شهرهای اطراف شهر سمنان، شهمیرزاد قرار دارد. شهمیرزاد با این وسعت زیرکشت، سهم بسزایی را در صادرات گردو به کشورهای اروپایی و عربی دارد.

همانطور که می دانید گردو میوه مغزدار و مغذی است که برای بدن فواید زیادی دارد از جمله منبع اسیدهای چرب ، امگا ۳، ویتامین، پروتئین، فیبر و مواد معدنی است. توصیه می کنیم اگر سفری به این شهر و استان داشتید از تهیه گردوی آن فراموش نکنید چون یکی از ارزشمندترین سوغاتی های سمنان محسوب می شود .

سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

مهدیشهر(سنگسر)

آرشه سنگسر نوعی فرآورده شیری سنگسر است. آرشه  مهم ترین محصول سنگسر است که در هیچ جای جهان نمونه مشابه آن دیده نشده است. تهیه آرشه کار بسیار ظریف و وقت گیر است.

آرشه در واقع تفت دادن نوعی پنیر است و بسیار مقوی است و نگهداری آن نیازی به یخچال ندارد همچنین مشتقات آن نیز مصرف دارویی دارد. برای تهیه ارشه مقدار پنیر با کمی روغن وناچیزی ارد و زردچوبه ویا زعفران ویا بجای پنیر از لور که رادرحین تفت دادن و وردادن با حرارت پایین بمدتی محصول طلایی گردد.

سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

پسته دامغان

با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، انواع مرغوب پسته در این شهرستان برداشت می شود. تولید پسته در دامغان، قدمتی بیش از چند صد سال دارد. هم زمان با فصل برداشت پسته، یعنی از اوایل مرداد تا اواخر مهر ماه، علاوه بر داخل شهر، در مسیرهای منتهی به شهر دامغان نیز، این محصول صادراتی، بصورت تازه و در مابقی ایام سال، بصورت خشک، به مسافران عرضه می شود.

سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

انگور شاهرود

این شهرستان، یکی از مراکز مهم تولید انگور در کشور است و باغات بیش تر روستاهای آن، به کشت این میوه اختصاص دارد. بیش از ۵۰ نوع انگور، در شاهرود برداشت می شود که برخی از آن ها، فقط در این شهرستان تولید می شوند. به واسطه این که انواع انگور، فصل برداشت متفاوتی دارند، مسافران می توانند از ابتدای تابستان تا اواسط پاییز، طعم انگورهای شاهرود را تجربه کنند.

سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

فرآورده های لبنی مهدی شهر

این شهرستان، خاستگاه یکی از ایلات بزرگ عشایری کشور، یعنی عشایر سنگسری است. علاوه بر این که نژاد گوسفند سنگسری، یکی از بهترین نژادهای گوسفند ایرانی است، عشایر سنگسری نیز، مهارت ویژه ای در تولید انواع لبنیات از شیر گوسفند و بُز دارند. به همین جهت، فرآورده های لبنی تولید شده در این شهرستان، بسیار مرغوب هستند.

سوغات سمنان ، یادگارهایی از منطقه کویری و زیبا

یکی از مشهورترین این فرآورده ها، وارهون-روغن زرد-است که طرفداران زیادی دارد. عشایر سنگسری، علاوه بر لبنیات، نوعی آبنبات محلی به نام «چیکو» نیز تولید می کنند که از سوغاتی های شهرستان مهدی شهر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید