با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ترکیه از جمله کشورهایی است که در آن تنوع پیش غذا، دسر و غذای اصلی به شدت زیاد است. در این میان سوپ نیز جایگاه ویژه ای در سفره های مردم ترک دارد و انواع مختلفی از آن نیز به خصوص در فصل زمستان سرو میشود. در این مطلب قصد داریم تا 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه را به شما معرفی کنیم.

1- سوپ عدس یا مرجیمک (Mercimek Corbasi)

مرجیمک چورباسی یکی از محبوب ترین و متداول ترین سوپ های ترکیه است و به ویژه در فصل زمستان به صورت گرم مصرف می شود. این سوپ که همان سوپ عدس است از ترکیب عدس قرمز، پیاز، گوجه، فلفل، گوجه و فلفل و نعنا خشک تهیه می شود و سوپی سبک، لذیذ و مقوی محسوب می شود. در شهرهای مختلف ترکیه سوپ مرجیمک چورباسی را به روشی خاص و متفاوت تهیه می کنند و مادران ترکی هر کدام با توجه به سلیقه شان چیزی به آن کم یا اضافه می کنند. در رستوران های ترکیه به ویژه شهر استانبول می توانید سوپ عدس خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا یک وعده شام سبک و لذیذ سفارش بدهید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

2- سوپ بادام (Badem Corbasi)

سوپ بادام یکی از سوپ های قدیمی شهر ادیرنه است که در ابتدا در آشپزخانه های عثمانی به ویژه در قصر ادرینه سرو میشده. این شهر به دلیل وفور بادام شهرت بسیاری دارد و در زمان های قدیم، این سوپ در جشن ها و ضیافت های رسمی شاهزاده جهانگیر و شاهزاده بایزید، پسران سلطان سلیمان طبخ میشده و به مرور زمان به یکی از سوپ های مورد علاقه مردم در سرتاسر ترکیه تبدیل شده. مواد تشکیل دهنده این سوپ علاوه بر بادام، آرد، شیر، آب گوشت و جوز هندی است؛ که در آخر روی آن با تکه های بادام و دانه های انار تزئین میشود.

با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

۳- سوپ یایلا (Yayla)

یایلا چورباسی یا سوپ یایلا بر پایه ماست تهیه می شود و یکی از پرطرفدارترین سوپ های ترکیه به حساب می آید. این سوپ گاهی سوپ ماست هم نامیده می شود و از ترکیب ماست یا سبزیجات معطری مثل نعنا، خرفه، جعفری و …)، برنج و نخودفرنگی تهیه می شود. خاستگاه اصلی این سوپ به ساکنین اولیه منطقه آناتولی برمی گردد و به دلیل ترکیبات ساده و طعم بی نظیرش بسیار محبوب است. سوپ یایلا را در انتها با کمی نعنا خشک و فلفل پاپریکا خشک شده تزیین و سرو می کنند. سوپ یایلا تا حدودی شبیه به آش دوغ است که در نواحی ترک زبان ایران هم تهیه می شود.

با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

4- سوپ ترخینه (Tarhana Soup)

خمیر ترخینه از مخلوط سیر، پیاز، آب گوشت، جعفری تازه، شوید، نعنا خشک، ماست، مخمر و آرد تهیه می شود و بعد این خمیر به صورت گلوله های کوچک و بزرگی در می آید و زیر نور آفتاب خشک می شوند. ترکیبات این سوپ علاوه بر ترخینه، آب، آب گوشت، رب و فلفل قرمز است.

با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

5- سوپ سیرابی (Iskembe Corbasi)

اشکمبه یا شکمبه نام یکی دیگر از سوپ های ترکیه است که همانطور که می توان حدس زد با شکمبه یا سیرابی گوسفند تهیه می شود و بسیار چرب و لذیذ و خوش طعم است. در واقع اگر اهل کله پاچه هستید و از طعم آن لذت می برید پس مطمئنا عاشق سوپ سیرابی هم خواهید شد. این سوپ را همراه با سیر و سرکه می خورند که ترکیبی فوق العاده به وجود می آورد. مردم ترکیه هم معتقدند که این سوپ را باید اول صبح خورد تا انرژی کافی برای شروع روز را به ما بدهد. به همین دلیل مثل کله پزی ها که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، در هرکجا که بروید رستوران های مخصوصی را می بینید که این سوپ لذیذ را به فروش می رسانند. بسیاری از رستوران ها تا پاسی از نیمه شب هم باز هستند و به ارائه این سوپ می پردازند.

با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

6- سوپ گزنه (Isirgan Corbasi)

یکی دیگر از سوپ های معروف ترکیه که با برگ های گزنه تولید میشود، سوپ گزنه است. هنگام سرو در ترکیه، به این سوپ سیب زمینی اضافه میکنند زیرا معتقدند طعم واقعی و اصلی آن را آشکار میسازد.

با 7 مورد از بهترین سوپ های ترکیه آشنا شوید

7- سوپ سلطان (Sultan Corbasi)

آخرین مورد از خوشمزه ترین سوپ های ترکیه ای که به شما معرفی می کنیم سوپ سلطان است. البته گول اسم این سوپ را نخورید، چون تقریبا هیچ ارتباطی به سلطان های عثمانی ندارد! در واقع، اگر در گوگل اسم سوپ سلطان را جستجو کنید با انواع سوپ ترکیه ای به نام سوپ سلطان مواجه می شوید که ترکیبات مختلفی دارند. جالب این که سوپ سلطان دستور تهیه مشخصی ندارد و در هر منطقه و شهری یک سوپ را به نام سوپ سلطان می شناسند. با این حال، در رستوران های استانبول متداول ترین این سوپ ها را به عنوان سوپ سلطان مشاهده خواهید کرد که از ترکیب نخود فرنگی، بادام، آرد، تخم مرغ و خامه پرچرب تهیه می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید