بنر هدر

درباره شهر کاپادوکیا چه می دانید؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاپادوکیا ترکیه شهری سنگی در قلب این کشور است. این شهر از جمله شهرهایی است که زیبایی منحصر‌به‌فرد و بکر بودن آن را بطور کامل می‌توانید حس می‌کنید. کاپادوکیا در مرکز منطقه آناتولی ترکیه واقع شده است. این منطقه که ارزش تاریخی فراوانی دارد توریستی‌ترین منطقه تاریخی کشور است و باستان شناسان علاقه زیادی به آن دارند.

درباره شهر کاپادوکیا چه می دانید؟

تاریخچه کاپادوکیا ترکیه

فرسایش در طول قرن ها، چشم انداز باور نکردنی دره گورمی ترکیه و کاپادوکیا را شکل داد اما هزاران سال پیش انسان ها از مادر طبیعت رد شدند و شروع به ساختن یک مجتمع مسکونی و تونل های باورنکردنی در دل سنگ های نرم این منطقه کردند. در آغاز قرن چهارم میلادی، یک تمدن شهری، اما به صورت زیرزمینی، در اینجا ساخته شد.

فوران های آتشفشانی در این ناحیه باستانی، باعث شده که خاک این منطقه با خاکستر ضخیم پوشیده شود. این سنگ های نرم آتشفشانی با ضخامت ۱۰ متر، توف tuff نامیده می شوند. باد و آب در طول سال ها، با بخش های نرم رویی این سنگ ها را برده اند و تنها بخش های سخت آن ها را بر جای گذاشته اند. این قسمت ها به شکل های مخروطی، ستونی، قارچ مانند و دودکشی و با ارتفاعی حدود ۴۰ متر تا اسمان پیش رفته اند.

با این حال جدای از باد و باران، دست های انسان، کارهای باور نکردنی را در کاپادوکیا ترکیه انجام دادند. در حقیقت، درباره مجتمع های تونلی زیرزمینی، هشت داستان متفاوت گفته می شود که اگر با تورهای کاپادوکیا ترکیه به این منطقه سفر کنید، می توانید از این داستان مطلع شوید.

درباره شهر کاپادوکیا چه می دانید؟

در اوایل دوران هیتیته، حدود ۱۸۰۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد در منطقه گرومه انسان ساکن شد. بعدها منطقه کاپادوکیا ترکیه به راحتی مرز بین امپراتوری های بزرگ شد؛ در ابتدا مرز یونانیان و ایرانی ها و بعدها یونانیان بیزانتین شد. این موقعیت های سیاسی اهمیت مخفی شدن در این ناحیه را برای مردمی که در اینجا زندگی می کردند، بالا برد. در نتیجه، شروع به کندن زمین و ساخت شهرهای زیرزمینی کردند.

این سایت در دوران اولیه مسیحیت، پناهگاهی مذهبی شد. در قرن چهارم، مسیحیانی که از آزار و اذیت حکومت رم فرار کرده بودند، وارد کاپادوکیا ترکیه شدند و جوامع مسیحی را در اینجا تاسیس کردند. در قسمتی از این سایت، آثاری مربوط به دوران اولیه مسیحیت را می توانید ببینید. راهب ها، به اینجا آمدند و کاخ ها و صومعه ها را گسترش داده و نقاشی دیواری بیزانتی به نام فرسکو را در کلیساهای درون غارها کشیدند. این کلیساها مربوط به قرن هفتم میلادی هستند و به دلیل اینکه در انزوا قرار داشتند همچنان سالم باقی مانده اند.

همه غارها و قسمت های کاپادوکیا ترکیه موزه نیست و بعضی از آن ها همچنان به عنوان خانه برای بسیاری از مردم ترکیه استفاده می شوند. بنابراین حواستان را جمع کنید که به کجا وارد می شوید. بعضی از این خانه ها نیز به عنوان هتل مرمت و بازسازی شده و می توانید حتی شب را در آن ها بگذرانید. هر چند فرسایش با آسیب های طبیعی باعث شکل گیری این سایت میراث جهانی شده است اما با ورود تکنولوژی و بعضی از امکانات زندگی مدرن، به این سایت ها آسیب های فراوانی وارد شده است.

درباره شهر کاپادوکیا چه می دانید؟

نام قدیمی کاپادوکیا، کاپادوسیه است که به معنی سرزمین اسب‌های وحشی است؛ این نام به این دلیل است که در دوران باستان شهرت این منطقه به دلیل اسب‌های آن بوده است. اسب هنوز هم برای افراد بومی این منطقه که کاپادوکیا را خانه خود می‌دانند ارزش و اهمیت بسیاری دارد. اسب‌سواری در این منطقه یک شیوه جالب برای جذب گردشگران و بازدیدکنندگان است.

بیش از ۶۰۰ کلیسا در منطقه کاپادوکیا وجود دارد که از دل سنگ‌های نرم بیرون آمده‌اند و به احتمال زیاد بسیاری از آن‌ها هنوز کشف نشده‌اند. تاریخ این کلیساها به قرون وسطی باز می‌گردد که در دیواره‌های آن نقاشی‌های فوق‌العاده‌ زیبایی نقش بسته‌اند که با وجود گذشت قرن‌ها هنوز هم مقدار قابل توجهی از رنگ و جزییات‌شان حفظ شده است؛ البته چشم‌های برخی از این نقاشی‌ها توسط مردم خرافاتی این ناحیه خراب شده است زیرا برایشان یادآور چشم‌های شیطان بود.

روستای گورمه به عنوان مرکز اصلی توریستی در منطقه کاپادوکیا فعالیت می‌کند. این روستا از معدود مناطق این ناحیه است که هنوز ساکنانی از افراد بومی در آن زندگی می‌کنند. مسیحیان به این روستا نام گورمه داده‎‌اند که معنی آن می‌شود: «شما نمی‌توانید این‌جا را ببینید» ؛ این روستا به عنوان یک مخفیگاه در طول حمله اعراب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

منطقه کاپادوکیا ترکیه به خاطر انگورهایش در ابعاد بسیار بزرگ شهرت فراوانی دارد. اعتقاد بر این است که در این منطقه ساخت نوشیدنی تاریخچه بسیار طولانی‌ دارد. تعداد زیادی مغازه‌ی نوشیدنی در این ناحیه وجود دارد که مورد علاقه‌ی بیشتر توریست‌ها است.

چه زمانی برای بازدید مناسب است؟

کاپادوکیا تقریبا در مرکز ترکیه و در ارتفاعات بالا قرار گرفته است. آب و هوایی خشک و گرم در تابستان و از طرفی سرد و پر برف در زمستان دارد. بنابراین بهترین زمان برای رفتن به این ناحیه پاییز و بهار است. هر چند اگر شب را در این ناحیه سپری می کنید، به شما پیشنهاد می دهیم که حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. البته در طول روز هوا گرم خواهد بود.

برای دیدن کاپادوکیا ترکیه می توانید از شهرهایی که در بالا نام بردیم، تورهای ورودی به این منطقه را خریداری کنید. همچنین اگر عاشق دوچرخه سواری یا اسکوتر یا حتی ماشین سواری در این منطقه هستید در شهر گورمه برای کرایه این وسایل اقدام کنید.

در کل تورهایی که برای این منطقه برگزار می شوند، ۲ روزه هستند. در روز اول به دیدن منطقه کاپادوکیای شمالی شما را می برند و در همانجا شب را اقامت خواهید داشت و در روز دوم راهی کاپادوکیا جنوبی و جاذبه های آن منطقه مانند دره سرخ خواهید شد. از دیگر کارهای هیجان انگیزی که در کاپادوکیا ترکیه می توان به سراغش رفت، شرکت در تورهای بالن سواری است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید