طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پاریس نگین شهرهای جهان است و با جاذبه های گردشگری فراوانی که دارد همه را شیفته و دلباخته خود کرده است. بریج مشهور ایفل، رود سن که در سرتاسر شهر جاری است، کافه های پاریسی و طاق پیروزی پاریس از جمله دیدنی های این شهر افسانه ای هستند. طاق پیروزی پاریس که به طاق نصرت هم شناخته می شود بنایی باشکوه و باعظمت است که در انتهای خیابان معروف شانزه لیزه قرار گرفته است و تاریخ پرفراز و نشیبی را در خود جای داده است.

طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

تاریخچه طاق پیروزی پاریس

ساخت طاق نصرت پاریس در سال ۱۸۰۶ و به دستور ناپلدون بناپارت آغاز شد. با این حال، ساخت و تکمیل این بنا به درازا کشید و سرانجام در سال ۱۸۳۶ ساخت آن تکمیل شد و امپراتور ناپلئون متاسفانه نتوانست اتمام آن را به چشم ببیند. با این حال، در جریان تشییع جنازه ناپلئون، جسد او قبل از آن که به محل آرامگاهش برده شود از زیر این طاق عبور داده شد. طاق نصرت پاریس در واقع به افتخار ارتش بزرگ ساخته شد (نامی که در زمان ناپلئون به ارتش فرانسه داده شده بود). ارتش بزرگ فرانسه در آن زمان نیرویی شکست ناپذیر بود و پس از پیروزی در آسترلیتز در سال ۱۸۰۵، ناپلئون سگوند یاد کرد که طاقی باشکوه به افتخار ارتشش بسازد. ایده طاق نصرت پاریس که از طاق تیتوس رم الهام گرفته بود به این ترتیب مطرح شد. با این حال، طاق نصرت پاریس از لحاظ اندازه و ارتفاع از نسخه ایتالیایی اش بسیار بزرگ تر و مشهورتر شده است.

طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

این طاق با ارتفاع ۵۰، عرض ۴۵ و عمق ۲۲ متر، تا ۱۰۰ سال پس از ساخت به عنوان بزرگترین طاق نصرت دنیا شناخته می شد و هم اکنون نیز یکی از سه طاق بزرگ دنیا و البته معروف ترین آن‌ها می‌باشد.

در زیر این طاق مقبره سرباز گمنام قرار دارد. در ۱۱ نوامبر ۱۹۲۳ نیز یک مشعل دائمی به یادبود تمامی سربازان گمنام کشته شده در جنگ جهانی اول در کنار این مقبره روشن شد که تا به امروز خاموش نشده است. این مشعل هر روز راس ساعت ۱۸:۳۰ طی مراسمی نمادین مجددا روشن می شود. در کنار این مشعل بر روی پلاکی نوشته شده است:

اینجا سربازی فرانسوی که جانش را برای سرزمین پدری اش از دست داده آرامیده است، ۱۹۱۸ – ۱۹۱۴.

طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

مجسمه های طاق نصرت پاریس

در نمای بیرونی چهار مجموعه مجسمه (نقش برجسته عمیق) بزرگ بر روی چهار پایه دروازه پیروزی خودنمایی می کنند که هر کدام یادبود یکی از حوادث مهم تاریخ فرانسه می باشند:

مجسمه تاجگذاری امپراتور ناپلئون توسط ویکتوریا الهه بالدار پیروزی.

مجسمه مارسی: به قیام ۱۰ آگوست ۱۷۹۲ اشاره دارد و ماریان (نماد آزادی و کشور فرانسه) را به صورت بالدار و در حال هدایت انقلابیون نشان می دهد.

مجسمه مقاومت سال ۱۸۱۴: برای بزرگداشت مقاومت فرانسوی ها در طول جنگ با ارتشهای متحده (آخرین جنگ ناپلئون در واترلو) ساخته شده است.

مجسمه صلح ۱۸۱۵: اشاره به صلح نامه پاریس که در سال ۱۸۱۵ منعقد شد دارد.

طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

هم چنین شش نقش برجسته بر روی نمای طاق حکاکی شده اند که مهمترین صحنه های انقلاب فرانسه و دوران ناپلئون را به تصویر می کشند. در قسمت بالایی نمای طاق نیز ۳۰ سپر به همراه اسامی مهمترین جنگ های دوران ناپلئون و انقلاب فرانسه حکاکی شده است.

در داخل طاق بر روی دیوارهای جانبی کوتاه تر، نام ۱۲۸ جنگی که ناپلئون در آن به پیروزی رسیده است حک شده است. هم چنین اسامی ۶۶۰ نفر از ژنرال هایی که در این جنگ ها شرکت داشته اند بر روی دیوارهای داخلی طاق نصرت پاریس حک و زیر نام آنهایی که در میدان جنگ کشته شده اند خطی کشیده شده است. سقف طاق نیز به رسم رومیان با ۲۱ نقش برجسته گل رز تزئین شده است.

طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

همچنین در سال ۱۹۱۹ چارلز گادفروی برای بزرگداشت خلبانان فرانسوی که در جنگ جهانی اول کشته شده اند با هواپیمای خود از درون طاق نصرت پاریس عبور کرد.

طاق نصرت پاریس از بناهای باشکوه و باعظمت پاریس

اگر به دنبال مکانی مناسب برای نظاره کردن کل شهر هستید، بدون شک، پشت بام طاق نصرت پاریس یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. بدین منظور کافی است بلیت ورودی را از باجه ای که در گذرگاه زیر طاق قرار دارد تهیه کنید، از ۲۸۴ پله آن بالا رفته و از نمای پانارومیک و بی نظیر پاریس لذت ببرید.

چطور به طاق نصرت پاریس برویم؟

در انتهای خیابان شانزه لیزه بنای طاق پیروزی را می بینیم که وسط خیابان قرار گرفته است. اگر نمی خواهید از وسط خیابان شلوغ و پرترافیک عبور کنید و جان خود را به خطر بیندازید پیشنهاد بهتری برایتان داریم: تنها کافی است از پله ها پایین بروید و وارد تونلی بشوید که بازدیدکنندگان را مستقیما به پای طاق نصرت پاریس می رساند. این راه بهترین و مطمئن ترین راه برای رسیدن به طاق پیروزی است. در واقع، عبور از خیابان اصلا توصیه نمی شود، چون حدود ۱۲ خیابان به میدان شارل دو گل منتهی می شوند و همیشه و در هر ساعت این میدان شلوغ و پر از اتومبیل است.

اگر با مترو قصد رسیدن به این مکان را دارید کافی است در ایستگاه شارل دو گل اتوال پیاده شوید و با دنبال کردن علائم راهنما و جمعیت به تونل برسید. طاق نصرت پاریس در وسط میدان شارل دو گل و در انتهای خیابان مشهور شارل دو گل پاریس قرار گرفته است و به همین دلیل تقریبا محال است که به پاریس سفر کنید و گذرتان به این طاق باشکوه و تماشایی نیفتد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید