بنر هدر

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غذاهای زنجان علاوه‌بر طعم فوق‌العاده و ترکیب‌های جذابشان، هر کدام منبعی پر انرژی برای تقویت بنیه بدن و یا داروخانه‌ای طبیعی برای دفع بیماری‌ها هستند. غذاهای زنجان با اسم‌هایی که جلب‌توجه می‌کنند و آدم را به هوس خوردن می‌اندازند، از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کشوراند که در بین گردشگران و مسافران این شهر محبوبیت زیادی دارند. اگر به زنجان بروید و غذاهای سنتی این شهر را امتحان نکنید، قطعا پشیمان به شهرتان برمی‌گردید! پس اگر دوست دارید با غذاهای بی‌تظیر این شهر آشنا شوید و در اولین فرصت آن‌ها را نوش‌جان کنید، با ما به آشپزخانه عطر و طعم‌های زنجانی بیایید:

جغور بغور

چغور پغور یا جغور بغور غذای محلی استان زنجان است. جَغور بَغور غذایی است که از دل و جگر و قلوه گوسفند به‌علاوه آب و روغن و افزودنی‌های دیگر تهیه می‌شود. در زنجان و آذربایجان به آن جئز بئز و در شیراز گاهی توتُوِی (توتابه​ای) می‌گویند. این غذا در بیشتر شهرهای استان گیلان با نام واویشکا شناخته می‌شود. جغور بغور در اسکاتلند غذای مشابهی وجود دارد به نام هَگیس که خوراک ملی اسکاتلند به‌شمار می‌آید.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

خورش آلوچه با مرغ

خورش آلوچه با مرغ ، یکی از اصیل‌ترین غذاهای زنجان به شمار می‌رود که طعم بی‌نظیرش را مدیون آلوهای محلی و خوش‌طعم آن است. اگر طرفدار طعم‌های لطیف و شیرین هستید و از طعم آلوی محلی خوشتان می‌آید، قطعا یکی از طرفداران پروپاقرص خورش آلوچه با مرغ زنجان خواهید شد. مواد اصلی این غذای پرطرفدار زنجانی را مرغ، آلوی برغای، هویج، پیازداغ،رب و ادویه تشکیل می‌دهد. بعد از نیم‌پز شدن مرغ‌ها با پیاز و ادویه، آلوی خیس خورده و سرخ شده را با یک لیوان آب می‌پزند. هویج‌ها را هم در روغن تفت می‌دهند و سپس همه  مواد را به علاوه مرغ‌ها با هم مخلوط می‌کنند و تا جا افتادن خورش صبر می‌کنند.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

پیازو

از غذاهای سنتی زنجان که شاید امروزه کمتر کسی به نحوه پخت آن آشنا باشد، اما در روزگاری نه چندان دور، مادران و بانوان با ذوقی خوش و با کمترین و سالم ترین مواد کوهی و طبیعی، غذایی فراهم می‌کردند که سردی شبهای زمستان را به خاطره‌ای خوش بدل می‌کرد. غذایی داغ و دلچسب، به نام پیازو که مناسب وعده شام بود. پیازو مراحل پخت ساده‌ای دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت است از: پیاز خرد شده – گردو – ماده خاصی به نام تورتا که عصاره روغن حیوانیست – ادویه – گوشت چرخ کرده – گوجه فرنگی خرد شده – رب گوجه فرنگی – عدس – لپه – برگه زردآلو – آلوچه و سیب زمینی. در ابتدا پیاز، گردو را با روغن حیوانی سرخ کرده، سپس گوجه فرنگی و رب گوجه را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم، مقداری آب به آن افزوده و و پس از جوشیدن مواد به آن آلو، زردآلو و سیب زمینی می‌افزاییم. پس از ۱ ساعت غذای خوشمزه و لذیذ، اشکنه (پیازو) آمادهٔ صرف کردن است.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

بوغدا آشی

بوغدا آشی از جمله محبوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای زنجان در گروه آش‌ها است. در زبان ترکی بوغدا به معنی گندم است و بوغدا آشی یعنی آش گندم! سبزی این آش فوق‌العاده، اسفناج است که با خاصیت فراوان، کلسیم و ویتامین‌های A,E,B برای سلامتی شما ضروری است. اسفناج برای درمان یبوست نیز مفید است و به کسانی که با این مشکل رو به رو هستند، پیشنهاد می‌شود بوغدا آشی را در رژیم غذاییشان جای دهند.

در این غذا موادی همچون اسفناج، حبوبات، گندم، پیاز، روغن و ادویه و آرد وجود دارد. اگر از علاقه‌مندان به انواع آش‌ها هستید، پیشنهاد ما به شما بوغدا آشی زنجان است.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

آش ترش زنجان

آش ترش بهترین گزینه در میان غذاهای زنجان و برای کسانی است که طعم ترش یا ملس را می‌پسندند. این آش بسیار خوشمزه از ترکیب حبوبات، سیب‌زمینی، هویج، آلوی ریز، برگه زردآلو، لبو، رشته آشی، جو پرک، سیر و سرکه درست می‌شود. لبو رنگ آش را بی‌نظیر می‌کند و آلو و برگه زردآلو، طعم خوبی را به آن می‌بخشند. بیشتر کسانیکه طرفدار طعم ترش در این آش هستند، به آن سرکه اضافه می‌کنند و کسانی که طعم‌های ملس را بیشتر می‌پسندند، ترکیبی از سرکه و شکر را به آب اضافه می‌کنند.

این آش را باید در خود زنجان نوش جان کنید تا طعم واقعی آن را حس کنید. حالا فکرش را بکنید زمستان هم باشد. چه ترکیب دلنشینی!

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

آش گندم

آش گندم به روش‌های گوناگون تهیه می‌شود. آش گندم غذای محلی استان زنجان است. در زنجان گندم را تمیز کرده و می‌شویند. سپس در آب خیس می‌کنند و پس از نرم شدن در شیر می‌پزند. در آذربایجان به این آش هدیگ می‌گویند.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

شش انداز

شش انداز غذایی مقوی با خاصیت بسیار زیاد است. این غذا از جمله غذاهای زنجان است که ریشه در یک فرهنگ و سنت قدیمی دارد. شش انداز بیشتر در شب چهارشنبه سوری طبخ می‌شود و اهالی زنجان، شادی و دورهم بودن این شب را همراه با شش انداز ، به نوروز وصل می‌کنند. اگر علاقه‌مندید تا محتویات این غذای محلی را بدانید باید بگوییم که این غذا از ترکیب خرما، گردو، کشمش و پیازداغ و اضافه شدن تخم‌مرغ‌هایی که از قبل خوب هم خورده‌اند پخته می‌شود. آن‌هایی که طعم شیرین دوست دارند، روی شش انداز مقداری شیره انگور می‌ریزند.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

کشک بادمجان

کشک بادمجان از آن غذاهای پرمخاطبی است که شاید کمتر کسی پیدا شود و بگوید این غذا را دوست ندارد. اما کشک بادمجان زنجان با بقیه کشک بادمجان‌هایی که تا به حال خورده‌اید فرق دارد. این غذای خوش طعم زنجانی را به این صورت تهیه می‌کنند: ابتدا بادمجان‌های سرخ شده را همراه با کشک له می‌کنند. بعد از آن گوشت چرخ‌کرده‌، سیر و پیاز، که همگی را پیش از این سرخ کرده‌اند روی بادمجان‌ها می‌ریزند تا سطح آن را بپوشاند.

غذاهای محلی زنجان ، چشیدن طعم خوش غذاهای مردم زنجان

برای اینکه عطر و طعم این غذا تکمیل و روی آن تزیین شود، از مقداری نعناع داغ و گردو استفاده می‌کنند. کشک بادمجان از جمله غذاهای زنجان است که  ارزش غذایی بالایی دارد و منبع مهم و مفیدی برای تغذیه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید