محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غذاهای ایرانی باوجود ادویه‌ها و مزه‌های متنوعی که دارند، دهان هر آدم گرسنه و سیری را آب می‌اندازند. غذاهای محلی کرمانشاه هم از این قاعده مستثنی نیستند، غذاهایی که روغن حیوانی در پخت آنها جایگاه ویژه‌ای دارد. در ادامه ما را همراهی کنید تا تعدادی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاه را معرفی کنیم.

خورشت خلال کرمانشاه

خورشت خلال بادام یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان کرمانشاه است که با «دنده کباب» رقابت می کند و معمولا باب میل اکثر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است که به کرمانشاه سفر می کنند و با هر ذائقه ای سازگار و دلچسب است.

دنده کباب

کباب در قلب ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. اسمش که می‌آید، انگار بویش را احساس می‌کنیم و آن دودی را که از روی آتش بلند می‌شود، می‌بینیم. کرمانشاهی‌ها، دنده کباب خوشمزه‌ای درست می‌کنند که آوازه‌اش به همه جا رسیده.

چند تکه دنده گوسفند را کنار هم می‌چینند، به سیخ می‌کشند و کباب می‌کنند. نتیجه چیزی شبیه شیشلیک به‌نظر می‌رسد، اما مزه‌اش خاص خودش و عالی‌ست. البته که مزه‌دار کردن دنده‌ها هنر بزرگی‌ست. گوشت را باید در سیر، پیاز، ماست، برگ بو، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل بخوابانیم.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

هلو کباب کرمانشاهی (کوفته مخصوص کرمانشاه)

از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمانشاه کوفته معروف کرمانشاهی است که خیلی ها حتی در استان ها و شهرهای دیگر هم عشق طعم منحصربفرد آن هستند. این که چرا به این کوفته، هلو کباب می گویند دقیقا معلوم نیست اما به نظر می آید به خاطر شکل ظاهری اش در هنگام سرخ شدن به این اسم معروف شده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت، لپه، گردو، کشمش، سیب ‌زمینی نیم‌ پز، روغن، تخم‌ مرغ، رب گوجه ‌فرنگی، پیازسرخ شده، آبلیمو و شکر است. برای تهیه این غذا وقت زیادی لازم است ولی طعم خوشمزه ی آن می ارزد که ساعت ها منتظر بمانید تا این غذا درست شود. هلو کباب کرمانشاهی معمولا به همراه نان تازه و سبزی خوردن خورده می شود و بهتان پیشنهاد می کنیم که حداقل یک بار هم شده طعم آن را امتحان کنید.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

آش عباسعلی

هیچ چیز مثل یک کاسه سوپ یا آش لذیذ روزمان را قشنگ نمی‌کند، به خصوص در پاییز و زمستان که هوا سرد است. این بار می‌توانیم آش عباسعلی را امتحان کنیم. لوبیاچیتی، لوبیا سفید، نخود و عدس را می‌پزیم. بعد، می‌رویم سراغ گندم پوست کنده؛ بعد از چند ساعت خیس کردن گندم، آن ‌را باید بپزیم.

برای درست کردن این آش، گوشت دنده گوسفندی لازم داریم که باید بپزد و ریش‌ریش شود. حالا همه را با هم مخلطو می‌کنیم تا با هم قل بزنند و حسابی جا بیافتند. وقتی برنج و گندم‌ها له شدند آش آماده است.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

کوکوی پاغازه

با آغاز فصل بهار بازار فروش گیاهان محلی هم رونق می گیرد، گیاهانی با خواص دارویی فراوان که برخی از آنها به صورت خام و برخی دیگر به روش پخته در تهیه و طبخ انواع غذاهای خوشمزه مصرف می شوند. یکی از این گیاهان «پاغازه» است که مردم استان به روش های مختلف آنزا سرو می کنند، گیاهی با خواص دارویی فراوان که پای ثابت غذای سنتی «کوکوی پاغازه» است. غذایی شبیه به کوکو سبزی که برای مشکلات گوارشی و التهابات روده بسیار مفید و ارزشمند است.
البته این غذا کمتر در رستوران ها یافت می شود و معمولا در نمایشگاه هایی که در ایام نوروز برای مسافران جهت آشنایی با فرهنگ این خطه برپا می کنند، توسط بانوان هنرمند این دیار پخته شده و به گردشگران عرضه می شود.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

آش ترخینه

لرستانی‌ها هم آش یا سوپ ترخینه می‌پزند. اما در این نوشته با نسخه‌ کرمانشاهی آن کار داریم. آش ترخینه برخلاف آش عباسعلی، سبزی آش دارد. نخود، لوبیا و عدس را می‌پزیم و بعد ترخینه را اضافه می‌کنیم. حالا نوبت سبزی خوش‌بوی آش است. وقتی جا افتاد، در ظرف می‌کشیم و کشک و نعنا داغ رویش می‌ریزیم.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

سیب پلو

حالا که حرف از پلو شد، از سیب‌ پلو بگوییم که هم ساده است و هم خوشمزه. کردها به سیب‌زمینی سیب می‌گویند. سیب‌زمینی‌ها را مکعبی خرد می‌کنیم و تفت می‌دهیم. بقیه‌ ماجرا شبیه شویدپلو است.

برنج، شوید خشک یا تازه و سیب‌زمینی‌ها دم می‌کشند. بعد باید جداگانه تکه‌های مرغ را بپزیم و سرخ کنیم و در پایان کشمش را هم تفت دهیم. موقع سرو پلو، مرغ و کشمش را رویش می‌ریزیم.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

دست ‌پیچ کرمانشاه

دست پیچ یکی دیگر از کوفته های معروف کرمانشاه ست که با وجود دو خوراکی یعنی برگه های قیسی و گردوهای تازه، طعم دلنشین و خوشمزه ای گرفته است. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ‌ کرده، برگه ‌ی قیسی، گردوی خرد شده، کشمش، رب گوجه‌ فرنگی، پیاز، لپه‌ ی پخته، روغن، آبلیمو و شکر استفاده می‌شود. به شما پیشنهاد می کنیم حتما در سفر به کرمانشاه طعم بینظیر این غذا را امتحان کنید تا به آشپزی بینظیر این دیار پی ببرید.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

آش سورانه

آش سورانه یکی از غذای محلی و بومی استان کرمانشاه و از انواع بورانی ها بوده که در فصل بهار به وفور طبخ و مصرف می‌شود، این غذا که از گیاهی شبیه به تره و سیر که انتهای ساقه آن به رنگ ارغوانی است، تهیه می‌شود و در گویش محلی مردم کرمانشاه، سوران یا سورون نامیده و تلفظ می شود.

آشپزان چیره دست این دیار با استفاده از گیاه سورانه، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، روغن زیتون، رب انار، شکر، نمک و فلفل سیاه، به طبخ و تهیه‌ این غذای محلی می‌پردازند، غذایی که از خاصیت دارویی بسیاری برخوردار بوده و کارشناسان و پزشکان تغذیه، مصرف آن را توصیه می‌کنند، مضاف بر اینکه این آش لقب یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های سنتی را به خود اختصاص داده است.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

چلو گوشت

چلو گوشت یکی از محبوب ترین غذاهای ایران است که در هر منطقه از ایران با روش های خاصی درست می شود. این غذا آنقدر طعم و مزه ی فوق العاده ای دارد که احتمالا یکی از غذاهای مورد علاقه تان است. چلو گوشت در کرمانشاه یک غذای سنتی و بومی به شمار می رود و برای تهیه ی آن از برنج، گوشت ماهیچه، روغن زیتون، نمک، هل، گلپر، چوب دارچین، برگ بو، پیاز، زرشک،  زنجبیل، تخم گشنیز، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می شود.

محبوب ترین غذاهای محلی و اصیل کرمانشاه

بر روی این غذا مقداری روغن کرمانشاهی ریخته می شود و که عطر و طعم خارق العاده ای به آن می دهد. گاهی کدبانوهای کرمانشاهی مطابق میل و سلیقه ی خود تغییراتی در مواد اصلی این غذا به وجود می آوردند که البته در طعم نهایی آن اثر چندانی ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید