بنر هدر

جاذبه تاریخی مذهبی مسجد جامع کاشمر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاشمر در استان خراسان رضوی را می‌توان یکی از مناطق گردشگری این استان دانست که با قدمت بسیار جاذبه‌های زیادی را در خود محفوظ نگه داشته و شما را به ایام دور می‌برد. مسجد جامع شهرستان کاشمر یکی از بناهای قدیمی این دیار است که با فضایی جذاب و آرامبخش، یک مکان دنج برای راز و نیاز با معبود شناخته می‌شود. تاریخچه مسجد جامع کاشمر به سال 1213 و همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و تاکنون در عین زیبایی و سادگی هر فردی را به سمت خود می‌کشاند.

جاذبه تاریخی مذهبی مسجد جامع کاشمر

معماری مسجد جامع کاشمر

این مسجد تا پیش از ساخت و سازهای دهۀ ۸۰ و ۹۰ سدۀ کنونی، مهم‌ترین ساختمان بافت قدیمی شهر کاشمر به شمار می‌رفت. معماری این مسجد نسبتاً ساده و بی پیرایه است؛ یک صحن با ۱۲ اتاق و یک ایوان با ۱۰ متر پهنا و ۱۵ متر بلندا دارد. محراب مسجد در مرکز ایوان جای دارد.

ترکیب اصلی مسجد از آجر ساخته شده است بدون هیچ زینت و زیوری، مقداری از ایوان و محراب را با کاشی معرّق آراسته‌اند، کتیبه‌ها به خط استاد محمد اصفهانی و کاشی‌ها کار استاد اسماعیل اذانی است، در قسمت بالای محراب مقرنس‌کاری‌هایی از گچ سفید و رنگارنگ به چشم می‌خورد و تاریخ ۱۲۱۳ در بیشترین قسمت‌های محراب و ایوان دیده می‌شود.

جاذبه تاریخی مذهبی مسجد جامع کاشمر

تنها ایوان مسجد که به صحن شمالی گشوده می‌شود ۱۵ متر ارتفاع گرفته و عرض آن بیش از ۱۰ متر است، در طرفین این ایوان دو شبستان وجود دارد که با معماری قدیمی ایران ساخته شده است، پوشش‌ها ضربی و ستون‌ها اغلب حجیم و جاگیر است، قطر ستون‌ها بیش از پنج متر و ارتفاع آن‌ها کمتر از سه متر است. سال اتمام اصل بنا ۱۲۰۵ هجری قمری بوده و کار بقیه قسمت‌ها مانند کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها در سال ۱۲۱۳ هجری قمری به پایان رسیده است.

جاهای دیدنی کاشمر ، ترشیز و شهر تاریخ و تمدن

از دیگر ویژگی‌های این مسجد می‌توان به قرینه نبودن درگاه‌های ورودی این مسجد در شرق و غرب اشاره کرد.

این مسجد حوض یا آبنما ندارد؛ امّا یک حوض زیرزمینی در زیر آن وجود دارد؛ در این مسجد سه نوبت صبح، ظهر، مغرب نماز جماعت بر پا می‌شود که شمار نمازگزاران در نماز جماعت مغرب و عشا به اوج می‌رسد.

این مسجد به شماره ۵۱۵۲ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

جاذبه تاریخی مذهبی مسجد جامع کاشمر

آدرس:

آدرس این مکان مذهبی باشکوه به راحتی قابل جستجو است، تنها کافیست تا به خیابان 17 شهریور بروی و به آسانی آن را بیابید. بعد از دیدن مسجد جامع شهرستان کاشمر می‌توانید سری به یخچال طبیعی بند قرا، کاروانسرای حاج کاظم، منطقه گردشگری کوه سرخ و روستای نامق بزنید که به عنوان دیدنی های شهر کاشمر مورد توجه ماجراجویان و گردشگران تور مشهد نیز قرار می‌گیرند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید