بنر هدر

مسجد جمیرا یکی از زیباترین و معروفترین مساجد دبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی دبی مسجد جمیرا می باشد. این مسجد یکی از زیباترین و معروفترین مسجدهای شهر دبی است.

مسجد جمیرا یکی از زیباترین و معروفترین مساجد دبی

تاریخچه مختصری از جمیرا

مدت ها قبل از اعراب، در مناطق جمیرا ماهیگیران، غواصان مروارید و تاجران زندگی می کردند. اما بعد از سال ۱۹۶۰ جمیرا منطقه اصلی برای خوابگاه خارج از کشور غربی افراد ثروتمند بود، اما گسترش عظیم امارات از سال ۱۹۹۵ شاهد رشد در تحولات مسکن در سراسر دبی بوده است.

مسجد جمیرا یکی از زیباترین و معروفترین مساجد دبی

معماری مسجد جمیرا

مسجد جمیرا یک گنبد زیبا به ارتفاع ۱۶ متر  و دو مناره بطول تقریبی ۴۰ متر و یک منبر بسیار زیبا که نمونه‌ای از معماری نوین است، دارد. داخل هر کدام از مناره ها هم چندین پله به صورت مارپیچ وجود دارد که بر فراز آن ها دو گنبد کوچک نیز به چشم می خورد و محلی برای سر دادن اذان نیز می باشد. در نماسازی این مسجد از سنگهای به رنگ کرمی مایل به صورتی استفاده شده است که در زمان غروب آفتاب و شب به دلیل نورپردازی بسیار زیبای آن، دیدنی و جذاب است. این مسجد به عنوان سمبلی بر روی اسکناسهای 500 درهمی دبی نقش بسته است.

مسجد جمیرا یکی از زیباترین و معروفترین مساجد دبی

از نکات مهمی که در خصوص معماری مسجد جمیرا وجود دارد، دیوارهای اصلی آن است. دیوارهای این مسجد نیز به گونه ای ساخته شده اند که به طور کامل رو به خانه خدا باشد و نمازگزاران برای ایستادن رو به قبله با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد. محراب مسجد نیز قبله را نشان می دهد و مقدس ترین محل این عبادتگاه به شمار می آید. این محراب آن قدر روحانی و جذاب است که هنوز هم امامان جماعت در این محراب قرار گرفته و نماز و خطبه می خوانند.

استفاده از خوش نویسی در معماری اسلامی و فاطمی نیز در آن زمان بسیار رواج داشته از همین در ساخت این مسجد هم از این اصل پیروی شده و در محوطه داخلی مسجد جمیرا در دبی نیز آن استفاده شده است؛ در عبادتگاه جمیرا هم این خوش نویسی ها به چشم می خورند.

مسجد جمیرا یکی از زیباترین و معروفترین مساجد دبی

آداب و رسوم ورود به مسجد جمیرا

همانند هر مسجد دیگری، مسجد جمیرا در دبی هم دارای آداب و قوانین خاصی می باشد، به طور مثال برای ورود به بیشتر مساجد کشور امارات متحده عربی داشتن حجاب برای بانوان اجباری است، اما این قانون در مسجد جمیرا در دبی صادق نیست و علاوه بر این که تمامی پیروان دیگر ادیان می توانند وارد این مسجد شوند، حجاب هم برای خانم هایی که وارد آن می شوند نیز اجباری نیست.

اما حتما توجه داشته باشید که کس مناسبی و پوشیده ای تن داشته باشید، شما می توانید به طور رایگان از لباس های سنتی عربی که در این مسجد وجود دارد استفاده کنید و آن ها را از مسئولین مسجد بگیرید.

حتما همراه خودتان برای ورود به مسجد جمیرا کفش داشته باشید، چرا که هیچ کس اجازه ورود با کفشی که بیرون از مسجد می پوشد را ندارد. پوشیدن جوراب اجباری است. اجازه عکاسی از داخل مسجد تحت هیچ شرایطی زمانی که نمازگذاران در آن هستید وجود ندارد و تنها از بنا و دیوارهای داخلی مسجد عکاسان می توانند عکس بگیرند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بازدیدکنندگان این مسجد از ۱۳۷ ملت مختلف هستند و هر کدام هم دارای فرهنگ ها و سنت های متفاوتی می باشند، پس با رعایت قوانینی که این مسجد در نظر گرفته می توان همه کنار یکدیگر در صلح باشیم و از این بنای زیبا دیدن کنیم.

مسجد جمیرا یکی از زیباترین و معروفترین مساجد دبی

مسیر دسترسی به مسجد جمیرا

به منظور دسترسی به مسجد جمیرا در دبی تورهایی برگزار می شود که می توانید با آن ها همراه شوید و خیلی راحت و با راهنماهایی که در آن تور وجود دارد نیز همراه شوید. توجه داشته باشید که نیازی به رزرو تورهای گردش در مسجد جمیرا نیست و هر زمان که خواستید می توانید در آن شرکت کنید، متوسط هزینه ای که برای شرکت در این تورها باید بپردازید ۲۰ درهم امارات است.

اگر هم خواستید می توانید خودتان به سمت مسجد جمیرا در دبی راهی شوید و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس، مترو، تاکسی یا اجاره خودرو) خودتان را به سمت این جاذبه های تاریخی شهر دبی برسانید.

ساعات کار

اذان صبح تا پس از اتمام نماز عشا (پیروان ادیان دیگر از ساعت ۱۰:۰۰ اجازه ورود خواهند داشت.)

هزینه ورود به مسجد جمیرا

ورود به این عبادتگاه رایگان است.

آدرس:  Jumeirah Beach Road,Jumeria 1 – Dubai – United Arab Emirates

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید