بنر هدر

موزه پرادو ، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه دل پرادو یا پرادو مادرید که به زبان اسپانیایی Museo del Prado خوانده می شود موزه اصلی هنر کشور اسپانیا است که در مرکز شهر مادرید واقع شده است. پرادو در زبان اسپانیایی به معنای علفزار است و این نام گذاری به سبب وجود باغ و علفزارهایی در اطراف این موزه بوده است.

موزه پرادو ، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان

تاریخچه موزه پرادو

ساختمانی که هم اکنون به عنوان محل موزه ملی دل پرادو استفاده می شود در سال 1785 توسط معماری روشنفکر در اسپانیا به نام Juan de Villanueva و به دستور پادشاه Charles III و در ابتدا به عنوان کابینه تاریخ طبیعی اسپانیا طراحی شده است.

با این حال عملکرد نهایی این ساختمان تا زمانی که ساخت و ساز آن نهایی نشده بود تصمیم گیری نشد و این مدت تا زمان نوه پادشاه یعنی Ferdinand VII ادامه پیدا کرد، در این زمان به راهنمایی همسر Ferdinand VII یعنی ملکه María Isabel de Braganza تصمیم بر این شد تا از این ساختمان به عنوان موزه سلطنتی جدیدی برای نقاشی ها و مجسمه ها استفاده شود.

موزه سلطنتی خیلی زود به موزه ملی نقاشی و مجسمه سازی شهرت پیدا کرد و متعاقبا به موزه ملی دل پرادو معروف شد و برای اولین بار در نوامبر سال 1819 این موزه بر روی عموم بازگشایی شد.

موزه پرادو ، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان

هر چند هدف اصلی این موزه نشان دادن نقاشی ها و مجسمه ها بود ولی عمدتا هدف از بازگشایی این موزه برای عموم نشان دادن تاج و تخت سلطنتی وهنر های وابسته به سلطنتی و پادشاه های اسپانیا به سایر مناطق اروپا بود و قصد این بود که نشان دهند که هنر اسپانیا شایستگی معادل با هر دانشگاه در سایر ملیت ها و هنر سایر کشورهای دیگر را دارد.

اولین کاتالوگ مربوط به موزه در سال 1819 منتشر شد و در این کاتالوگ صرفا نقاشی های اسپانیایی تعریف و نشان داده شده بودند که شامل 311 اثر می شد هر چند در همین زمان انتشار این کاتالوگ مطابق با اسناد حداقل 1510 اثر دیگر از سایر اقامتگاه های سلطنتی دیگر نیز وجود داشته است و تنها در Reales Sitios آثار مختلفی از سایر مدارس اروپایی وجود داشته است.

مجموعه اصلی موزه سلطنتی که اهمیت بسیار زیادی هم دارد و به عنوان هسته اصلی موزه دل پرادو هم شناخته می شود مجموعه آثار سلطنتی است که در قرن شانزدهم به طور چشمگیری شروع به افزایش یافت، یعنی درست در زمان حکومت Charles V و این روند در زمان سلطنت شاهزاده های دیگر یعنی سلاطین  Habsburg و Bourbon ادامه یافت.

تلاش، همت و اراده  Charles Vبه همراه تلاش های Habsburg و Bourbon باعث شد تا مجموعه سلطنتی به برخی از شاهکارهای هنری سلطنتی خود که امروزه باعث افتخار و شکوه این موزه شده اند مجهز شود.

موزه پرادو ، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان

در این مجموعه در حال حاضر بیش از ۸۶۰۰ نقاشی و ۷۰۰ مجسمه از آثار بزرگ ترین هنرمندان جهان، وجود دارد. وقتی می گوییم آثار بزرگ از بزرگ ترین استادان اسپانیایی در این موزه جمع شده است، منظورمان هنرمندانی همچون: بوش ، ولاسکِز، روبنس، رافائل و گویا و بزرگانی دیگر در عالم آثار هنری همچون نقاشی ومجسمه سازی می باشد. سبک آثار این موزه بیشتر در عالم هنرهای نئو کلاسیک است.

اگر بخواهیم یکی از معروف ترین آثار داخل موزه را برای شما معرفی نماییم می توانیم اثر ولاسکز، تابلوی ندیمه ها را نام ببریم. این تابلوی معروف، شاهزاده مارگاریتا و دو ندیمه اش به همراه یک نقاش و قلمویش را به تصویر کشیده است.

این اثر هنری ولاسکز و دیگر اثر او که در همین نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است به نام پیروزی باکوس در معرض بازدید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است. هنرمند معروف و اثر گذار دیگری که در این موزه آثارش به نمایش گذاشته شده است، فرانسیسکو گویای بی نظیر است.

بخش بزرگی از آثار موزه ی دل پرادو را آثار این نقاش شهیر در بر می ‌گیرد. برای بزرگداشت و قدردانی از گویا، تندیس او در بیرون ورودی اصلی موزه نصب گشته است.

با توجه به این که این مجموعه بسیار بزرگ است و وسعت زیادی دارد، در دنیا از بسیای از نقاط مختلف برای دین آن به مادرید سفر می کنند اما شاید بتوان به جرات گفت که نه برای یک بار، بلکه چندین بار! حتما در اولویت های خود دیدن آثار اسپانیایی قرن ۱۷ را بگنجانید.

امکانات موزه بسیار کامل است و شما هر وسیله ی رفاهی را که در این محیط ممکن است به آن احتیاج داشته باشید را در اختیار دارید. شما در زمان حضور در موزه می توانید به کافه تریای موزه بروید، به فروشگاه پرادو سر بزنید و از آن خرید نمایید.

در ضمن این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر قبل از بازدید از موزه ی پرادو، کارت گردشگری مخصوص مادرید را تهیه کرده باشید شما می‌ توانید به صورت رایگان وارد موزه ی پرادو شوید. موزه‌ی پرادو را به جرات می توان به عنوان یکی از پربازدید ترین موزه‌های شهر مادرید، پایتخت زیبا و دیدنی اسپانیا دانست.

موزه پرادو ، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های جهان

آثاری که بازدید از آن ها را نباید از دست بدهید!

یکی از آثار دیدنی این موزه، تابلوی معروف باغ خوشی‌ها اثر هنرمندی به نام بوش است. البته از این هنرمند آثار دیدنی و ارزشمند دیگری نیز برای بازدید وجود دارد. بوش یکی از هنرمندان محبوب شاه فیلیپ دوم بود.

علاوه بر هنرمندانی که در بالاتر نام بردیم می توانید در بین آثار این موزه از نقاشی های هنرمندان شهیری همچون: رامبراند، دورر، ریبرا، موریو، فرا آنجلیکو، بوتیچلی، تیسین و تینتورتو را مشاهده نمود.

یک پیشنهاد ویژه برای شما در آخر داریم. برای ین که زمان خود را مدیریت نمایید، چند اثر فوق العاده را برای بازدید به شما معرفی می نماییم. نجیب زاده با دستی بر روی شانه‌ اثر اِل گرکو، رویای یعقوب اثر خوزه دِریبرا، سوم ماه می ۱۸۰۸ در مادرید اثر گویا، کاردینال اثر رافائل، آرتمیس اثر رامبراند را حتما ببینید و از بازدید آنان لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید