آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاخ دُلماباغچه در سمت اروپایی استانبول و در شرق تنگه بسفر واقع شده‌است. این کاخ در اواسط قرن نوزدهم، بدستور سلطان عبدالمجید اول، سی و یکمین پادشاه عثمانی، ساخته شد و توانست جای کاخ توپکاپی را بگیرد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی تا پیش از جمهوری ترکیه بود و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند. از آن پس مصطفی کمال آتاتورک به هنگام بازدیدش از استانبول در آن اقامت می‌گزید و مهمانان خارجی را به حضور می‌پذیرفت. امروزه کاخ دلما باغچه به عنوان موزه کاربری دارد و مهمانخانه کاخ نیز برای پذیرایی از میهمانان سیاسی خارجی و مهم ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

قصر دلما باغچه در میان یک باغ زیبا قرار داشته و به سه بخش عمده تقسیم می شود. که سوئیت های تشریفاتی، حرمسرا و اقامت گاه ولیعهد هستند. معماری کاخ برگرفته از دوران باروک، روکوکو و نئوکلاسیک است، به همراه ترکیبی از سنت های دوره امپراطوری عثمانی. معماران ارشد دربار عثمانی، گارابت و نیکوگس بالیان کار ساخت بنا را در ۱۳ سال به اتمام رساندند.

آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

سرسرای تشریفات، یک تالار مربعی بزرگ با داشتن بیش از ۲۰۰۰ متر مربع مساحت و سقفی با ارتفاع ۳۶ متر است. این سرسرا با یک فرش هرکه بزرگ و یک لوستر بلورین ۴.۵ تنی با ۷۵۰ حباب لامپ که هدیه ملکه ویکتوریا است، تزئین شده است.

آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

بیش از ۶۰۰ نقاشی رنگ روغن در عمارت وجود دارند. بزرگترین نقاشی کلکسیون کاخ، نمایشی از صفوف سوره اثر استفانو اوسی، بر دیوار چپ این سرسرا آویزان شده‌است. روی دیوار سمت راست نقاشی امضاشده‌ای از رودلف ارنست قرار داده شده است که آتش سوزی تئاتر شهری پاریس را به تصویر کشیده و نقاشی دیگری از یک دختر روستایی هلندی، اثر دلاندره، نیز بر روی این دیوار نصب شده است.

آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

بازدید از کاخ دلماباغچه از سرسرای مدخل آغاز می‌شود. اتاق‌های سرسرا مشرف به دریا و خشکی هستند. اتاق‌های مشرف به دریا مختص مقامات عثمانی، وزیر اعظم و دیگر وزرای کشور بودند در حالی‌که اتاق‌های مشرف به خشکی توسط دیگر مدیران کشور از جمله مارشال کاخ، شیخ الاسلام، اعضای مجلس نمایندگان و سنا استفاده می‌شدند. در هنگام ورود به مدخل در دو طرف اتاق میزهای مرصع کاری شده ای مشاهده می‌شوند که روی آن‌ها مونوگرام سلطان عبدالمجید نقش بسته است. لوستر انگلیسی آویزان شده در وسط این اتاق ۶۰ شاخه دارد. پارچه‌های هرکه‌ای که در روکش اثاثیه و والون ها به کار رفته اند به رنگ سلطنتی قرمز هستند.

آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

ورود به این قصر به طور اجباری باید به همراه گروه های ۵۰ نفره و با سرویس دهی نامطلوب توسط راهنمایان داخلی انجام شود. در این بازدید، تاکید اصلی بر سوئیت های تشریفاتی بوده و بخش هایی از حرمسرا نیز دیده می‌شود اما برای تماشای موزه نقاشی باید خودتان به تنهایی اقدام کنید و دیدن این بخش شامل خدمات بازدید گروهی نمی شود. در زمان های پرترافیک از نظر حضور گردشگران، تورهایی که توضیحات خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند هر ۱۰ دقیقه و در حالت عادی هر ۲۵ دقیقه یک بار فعالیت و گردش در این قصر را آغاز می کنند.

آشنایی با کاخ دلماباغچه ، یادگار ارزشمند یک امپراطوری

گفتنی است، حداکثر تعداد مجاز ورود بازدیدکننده به این قصر، ۳ هزار نفر در طول روز است که این تعداد معمولا در روزهای تعطیل و آخر هفته به حد نصاب می رسد. توصیه می کنیم در صورت امکان برای بازدید از این کاخ در روزهای بین هفته اقدام کرده و خود را برای ایستادن در صف های طولانی و زیر آفتاب تند و مستقیم آماده کنید.

اگر در فصل تابستان قبل از ساعت ۳ عصر و در فصل زمستان قبل از دو ظهر به این محل مراجعه کنید باید به طور اجباری بلیط سوئیت های تشریفاتی و حرمسرا را همزمان تهیه کنید. اما اگر در ساعات پس از زمان اعلام شده در بالا نیز مراجعه کردید، می توانید تنها یکی از این دو بلیط را تهیه و به بازدید آن بروید. در این شرایط ما پیشنهاد می کنیم سوئیت های تشریفاتی را انتخاب کنید زیرا در این محل می توانید  تزئینات فوق العاده و لوسترهایی بسیار زیبا که از جنس ورقه های باکارا« Baccarat» ساخته شده اند را تماشا کنید. دقیقا در بیرون دروازه این کاخ، مسجد دلما باغچه در خیابان معلم ناجی « Muallim Naci Caddesi » قرار دارد که طراحی ان توسط نیکوگوس بالیان « Nikoğos Balyan » و در سال ۱۸۵۳ انجام شده است.

مسیر دسترسی به کاخ دولما باغچه

برای بازدید از کاخ دولما باغچه اگر در میدان تکسیم هستید، سوار قطار زیرزمینی فونیکلار شوید و به کاباتاش بروید. کاخ دولماباغچه ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد که با دنبال کردن تابلوها به آن خواهید رسید. اگر در منطقه سلطان احمد هستید سوار تراموا شوید و در کاباتاش پیاده شوید تا به کاخ دولماباخچه برسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید