ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سفر ارزان تجربه‌ی دور از دسترسی نیست. سفر یکی از نیازهای اساسی آدم‌ها برای تازه‌شدن روح و روانشان است، به‌خصوص اگر در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنید و همیشه تحت فشارهای کاری و روحی هستید‌، لازم است دست‌کم یکی‌دوبار در سال سفر کنید. همه‌ی ما سفر را دوست داریم و اولین دغدغه‌ای که با آن مواجه می‌شویم هزینه‌های بالای سفر است. واقعیت این است که سفر هزینه دارد؛ از وسیله‌های حمل‌ونقل گرفته تا اقامت ‌و خوردوخوراک، اما لازم نیست نگران باشید. تجربه سفر ارزان مهارتی است که با رعایت نکاتی ساده به دست می‌آید. در اینجا چند راهکار برای سفر ارزان پیشنهاد می‌کنیم.

ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

1. از وسایل حمل و نقل ارزان تر استفاده کنید

بعد از رسیدن به مقصد برای رفتن به هتل از تاکسی استفاده می کنید یا حمل و نقل عمومی؟ این نکته را به خاطر داشته باشید که همیشه راهی ارزان تر برای رفت و آمد شما وجود دارد. معمولا گران ترین وسیله حمل و نقل آنی است که سریع تر می رود برای همین اگر زمان کافی ندارید و وقتتان تنگ است بهتر است که به کمی بیشتر خرج کردن راضی شوید. اما اگر زمان کافی دارید سفر ۱۲ ساعته با اتوبوس را به پرواز ۲ ساعته با هواپیما ترجیح دهید و در عوض پول زیادی ذخیره کنید.

نتیجه تصویری برای حمل و نقل ارزان

2. خودتان انجامش دهید!

اگر قرار باشد برای سفر ارزان یک نکته را همیشه به خاطر داشته باشید آن همین نکته است. مدتی وقت بگذارید و در مورد رزرو هتل، پرواز و تور تحقیق کنید تا بتوانید خودتان این کارها را انجام دهید. با این کار در نهایت می بینید که سفرتان چقدر ارزان تر تمام می شود.

3. دور از خیابان‌ها و جاذبه‌های گردشگری غذا بخورید

کافی‌ است یکی دو خیابان دورتر شوید تا قیمت‌ها در منوی غذا به‌شدت کم شود. همچنین بهتر است قید شام خوردن در رستوران‌ها را بزنید. در بیشتر رستوران‌ها قیمت غذاهای منوی شام خیلی بیشتر از ناهار است. صبحانه را خوب بخورید. همچنین می‌توانید مواد موردنیازتان را از بازار یا سوپرمارکت بخرید، طبیعت‌گردی کنید و غذایتان را خودتان بپزید. تا جایی‌که ممکن است تهیه‌ی غذا و پخت‌وپز را خودتان انجام بدهید. از دکه‌ها و مغازه‌های خیابانی غذا بخرید چون ارزان‌تر هستند. البته اول پرس‌وجو کنید و ببینید محلی‌ها از کجا غذا می‌خرند تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

نتیجه تصویری برای غذا در سفر

4. آیا واقعا احتیاح به هتل یوآل دارید؟

گذراندن تعطیلات در هتل یوآل برای کسانی که هیچ دغدغه مالی ندارند جذاب و عالی است. آن ها دوست دارند کنار استخر بنشینند و آب میوه بخورند و به محض اینکه احساس گرسنگی کردند سریعا به رستوران ریزورت بروند. اما اگر زیاد به غذا اهمیت نمی دهید و امکانات هتل برایتان مهم نیست رفتن به هتل یوآل هدر دادن پول است. اگر فقط جایی برای خوابیدن و صبحانه ای مناسب می خواهید گرفتن هتل یوآل اشتباه است بهتره هتلی را پیدا کنید که مناسب شما باشد و خودتان آن را رزرو کنید.

5. آب‌روغن ماشین‌تان را چک کنید

اگر به سفر جاده‌ای و رانندگی با ماشین خودتان علاقه دارید، پیش از سفر به ماشین‌تان برسید و مطمئن شوید هیچ عیب و ایرادی ندارد. هزینه‌های ناخواسته‌ی ماشین در طول سفر جدای از اینکه وقت‌تان را تلف می‌کند، جیب‌تان را هم حسابی خالی می‌کند. تنظیم باد چرخ‌ها، سرعت رانندگی و نوع بنزین در مصرف سوخت و درنتیجه هزینه‌‌هایتان تأثیر می‌گذارند. هرچه بارتان بیشتر و ماشین سنگین‌تر باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کنید. بهتر است بارتان را در صندوق و داخل ماشین جا بدهید نه روی سقف. اگر می‌خواهید ماشین کرایه کنید، آژانس‌های مختلف و قیمت‌ها را بررسی و بهترین گزینه را با کمترین قیمت انتخاب کنید.

ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

6. پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید

پیاده‌روی مجانی است! گشت‌زنی در شهرها با پای پیاده و حتی گم شدن در آنها، صحبت با افراد محلی و تماشای مردم تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است. بازارها را بگردید، عکس بگیرید و حتی در کوه‌های اطراف تپه‌نوردی کنید تا منظره‌های زیبا را کشف کنید. دوچرخه هم وسیله‌ ارزان و راحتی است که سرعتش هم کمی بیشتر از پای پیاده است. ‌

ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

7. سبک سفر کنید

چک این در فرودگاه می تواند خیلی دلهره آور و در عین حال زمان بر باشد. اگر دائما در سفر هستید بار و بندیل زیاد می تواند برایتان هزینه بر باشد. وقتی یاد بگیرید که فقط با یک کیف دستی سبک سفر کنید سفر ناگهان خیلی ارزان و بدون زحمت می شود. این کار باعث می شود تا از خرید بی مورد برای سفر هم دست بردارید. خیلی از گردشگران هم هستند که فقط با یک کیف خالی سفر می کنند و در هنگام برگشت آن را پر از سوغاتی، صنایع دستی و لباس می کنند. با یک کیف دستی جای کمی دارید و نمی توانید برای سفر زیاد خرید کنید.

ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

8. مثل محلی‌ها رفت‌ و آمد و هزینه‌ها را تقسیم کنید

از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. ارتباط با ساکنان شهرها و روستاها در کشورهای مختلف، دانش شما را درباره‌ی فرهنگ‌های گوناگون افزایش می‌دهد و با هزینه‌ی کمتر تجربه‌ی دست‌اول‌تری خواهید داشت. همچنین اگر می‌توانید هزینه‌ی رفت‌وآمد را با دیگران تقسیم کنید. مثلا کسانی را پیدا کنید که مقصدشان با شما یکی است و همگی یک ماشین کرایه کنید.

9. مقصد موردعلاقه شما کجاست؟

این مقصد را از میان پکیج ‌های مسافرتی ارزان و تخفیف خورده پیدا کنید! برای تجربه سفر ارزان در میان لیست سفرهای تخفیف خورده مقصد سفر خود را پیدا کنید، به‌ عنوان ‌مثال من چندی پیش شهر میلان را از همین لیست پیدا کردم و با ۱۳۰ دلار راهی این شهر شدم، چه کسی با ۱۳۰ دلار دست رد به سفر به میلان می ‌زند؟ شمال ایتالیا واقعا جادویی است. گردش با  قطار در قله سینک ترا (Cinque Terre).  تماشای دریاچه کومو (Como) . این سفر میتواند تا گشت‌ و گذار در مرز ایتالیا و سوئیس نیز ادامه داشته باشد. تماشای قله متریهورن (Matterhorn) سوئیس در رشته‌ کوه آلپ .

ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

10. در فصل های کم گردشگر سفر کنید

هر چند که سفر در ماه های کم گردشگر مخصوصا وقت هایی که همراه خودتان بچه دارید چندان آسان نیست اما ارزان است.  تابستان ها گران ترین زمان برای سفر است اما در فصل های کم گردشگر اگر بچه مدرسه ای نداشته باشید شانس این را دارید تا در هتل های ارزان اقامت خوبی را داشته باشید. فقط حواستان باشد که گاهی فصل های کم گردشگر هم معنی باران های موسمی، طوفان و تندباد است!

11. چادر بزنید و شب‌ها در حرکت باشید

چادر زدن در کوه و دشت، کنار دریا یا هر مکان دیگری یکی از کم‌خرج‌ترین روش‌های اقامتی در سفر است هرچند شاید اقامت‌تان چندان خوشایند نباشد. علاوه بر مکان‌هایی که به‌طور ویژه برای چادر زدن در نظر گرفته شده‌اند، ممکن است بتوانید در حیاط و زمین آشنایان یا محوطه‌ی هاستل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف نیز چادر بزنید. هنگام سفر طوری برنامه‌ریزی کنید که شب‌ها را در هواپیما، قطار یا اتوبوس بگذرانید. این‌گونه دیگر مجبور نیستید برای شب‌مانی در اقامتگاه‌های مختلف هزینه‌ای پرداخت کنید.

ارزان سفر کنیم ، 15 راهکار فوق العاده برای سفر ارزان

12. از روزهای رایگان بهره ببرید

ایده‌ای ساده که همیشه سودمند است. بازدید از موزه‌ها و مکان‌های توریستی در برخی روزها رایگان یا با ارائه‌ی تخفیف همراه است. پیش از سفر به منطقه‌ی موردنظر طوری برنامه‌ریزی کنید که چنین روزهایی را از دست ندهید. اطلاعات لازم را می‌توانید از سایت اینترنتی مرتبط دریافت کنید.

13. به راهنمایی‌ هایی توجه کنید که سبب شکستن مخارج هتل شما می ‌شود

بعضی از وب‌ سایت ‌های معرفی هتل قیمت‌ های مناسبی را ارائه می ‌دهند و بعضی از وب‌ سایت‌های دیگر خیر! صرفا جنبه تبلیغاتی دارند، بنابراین در انتخاب خود کاملا هوشیار باشید.

14. با محلی‌ها ارتباط برقرار کنید

پرس‌ و جو از محلی‌ها راه خوبی برای کسب اطلاعات و شناخت اقامتگاه‌ها و رستوران‌های خوب با قیمت مناسب است. خیلی ساده با جمله‌ای مانند «رستوران خوب این‌ورها کجاست؟» باب آشنایی را باز کنید.

15. نظر شما در رابطه با تنهایی سفر کردن چیست؟

من به ‌شدت توصیه می‌ کنم که حداقل یکبار به سفری مجردی بروید! این نوع سفر به تجربه و یادگیری شما کمک شایانی می ‌کند، البته من درعین ‌حال طرفدار استفاده از تجربیات مشترک نیز هستم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید