آرامگاه امامزاده سید مرتضی(ع) جاذبه گردشگری ، مذهبی کاشمر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان کاشمر به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی خراسان رضوی و دومین شهر زیارتی استان از جاذبه‌های زیارتی، تاریخی و طبیعی فراوانی برخوردار است که این امر باعث شده سالانه میزبان هزاران زائر و گردشگر از سراسر ایران اسلامی باشد. یکی از این اماکن بسیار دینی بقعه متبرکه سید مرتضی از جاذبه های مذهبی کاشمر و نگین گردشگری این شهر است.

آرامگاه امامزاده سید مرتضی(ع) جاذبه گردشگری ، مذهبی کاشمر

بارگاه منور امامزاده سید مرتضی(ع) در فاصله ۵ کیلومتری شمال کاشمر در دامنه کوه‌های معروف به هفت شاخ، در منطقه‌ای ییلاقی و چشم نواز، قرار گرفته است. یک جاده مستقیم، زیبا و مشجر، شهر کاشمر را به این مجموعه زیارتی خوش آب و هوا پیوند می‌دهد.

در حال حاضر بر سر قبر شریف امامزاده سیدمرتضی(ع) آرامگاه باشکوهی به سبک معماری عصر صفوی بنا شده است.

ایشان از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است، بارگاه منور ایشان به خاطر موقعیت خاص خود تنها یک زیارتگاه نیست بلکه برای مردم کاشمر و زائرین یک گردشگاه عمومی نیز تلقی می‌شود. درختان انبوه، آبشار و استخر بر جاذبه‌های این مکان افزوده است.

ساختمان فعلی آرامگاه به سبک معماری عصر صفوی بر بلندای یک تپه بنا شده است، درب اصلی حرم به صحن جنوبی باز می‌شود و ایوانی آیینه‌کاری شده، گنبد بزرگ مزار در وسط دو گلدسته رفیع با کاشی‌هایی به رنگ لاجوردی دیده می‌شود.

جاهای دیدنی کاشمر ، ترشیز و شهر تاریخ و تمدن

گلدسته‌ها و گنبد منقش به کاشیکارى معرق و درج اسماءالله و آیینه کارى داخل حرم و جاذبه‌های اطراف آن براى زائرین و گردش کنندگان خیره کننده هست، طرح جامع این امامزاده که در حال اجرا است، شامل کاربری‌های فرهنگى، ادارى، خدماتى، توسعه زائرسرا، دو پارکینگ به مساحت ۵ هکتار، دو رستوران با ظرفیت پذیرایی از ۳ هزار نفر، شبیه خوانى، مهمانسرا، انتظامى، تجارى و فضاى سبز هست و احداث انبار ظروف، حمام مجاور، وضوخانه مستقل خواهران و برادران و کفشداری‌های جداگانه از دیگر خدمات آن است.

درختان انبوه، آبشار و استخر بر جاذبه‌های این مکان افزوده و از طرفی وجود تعداد مناسبی اتاق اقامتی زمینه خوبی را برای سفر به این مکان فراهم کرده از سویی وجود تعداد زیادی فروشگاه و سالن غذاخوری باعث رونق بیشتر این مزار شده است.

آرامگاه امامزاده سید مرتضی(ع) جاذبه گردشگری ، مذهبی کاشمر

اگر به آرامگاه سیدمرتضی رفتید زمان را طوری برنامهریزی کنید تا بتوانید پس از زیارت ساعتی را در زیر سایه دلنشین درختان اطراف مزار و پارک جنگلی استراحت کنید و از خنکای وجود این همه درخت و صدای آبشار مجاور لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید