بنر هدر

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تنوع فروشگاه‌ها و بازارهای کرمان بسیار جذاب است. این شهر مقصد سفرهای زمستانی‌ست و بازارهای سنتی با بافت قدیمی و تاریخی و همچنین فروشگاه‌های مدرن با ساختاری به‌روز دارد. بازار‌های کرمان مانند بازار‌های شهر‌های دیگر، نشان‌گر فرهنگ بومی و باستانی مردم شهر هستند. ما در این‌جا چندتا از مهم‌ترین فروشگاه‌ها و بازارهای کرمان را به‌تان معرفی می‌کنیم.

بازار گنجعلی‌خان

بازار قدیمی کرمان از «میدان ارگ» شروع شده و تا میدان «مشتاقیه» ادامه دارد. این بازار از طولانی‌ترین بازار‌های ایران و از تاریخی‌ترین بناهای کرمان است. این بازار به بازار «گنجعلی‌خان» هم معروف است. بیش‌تر آثار تاریخی کرمان در این مکان قرار دارند. نگاره‌ها و گچبری‌های زیبای روی سقف‌ها مربوط به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش است. از قدیم تا به امروز این بازار محل تجارت پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بوده و از آن‌جایی که این بازار سر راه «جاده‌ی ابریشم» بوده، این کالاها به کشورهای «هند» و «چین» هم صادر می‌شدند و از آن‌جا پارچه و ادویه وارد می‌کردند.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

بازار اختیاری

این بازار با بافت سنتی و زیبایی که دارد از انتهای جنوبی بازار گنجعلی خان کرمان شروع می‌شود و تا ابتدای بازار وکیل امتداد می‌یابد. این بازار قدیمی‌ترین بخش بازار کرمان محسوب می‌شود که آن را با نام بازار شاهی نیز می‌شناسند. در بازار اختیاری می‌توانید ضمن بازدید از بافت سنتی بازار به خرید سوغات و صنایع دستی کرمان از جمله ظروف مسی، ادویه جات و گلیم بپردازید. از قسمت‌های مختلفی که در بازار اختیاری قرار دارد می‌توان به مدرسه شفیعیه، سرای سردار و سرای گلشن اشاره کرد.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

بازار بزرگ ستاره کرمان

یکی دیگر از بهترین و مدرن‌ترین مراکز خرید کرمان، بازار بزرگ ستاره است که در آن می‌توانید اجناسی چون انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، زیورآلات و بدلیجات، لوارم آرایشی و بهداشتی، شال و روسری، لوازم ورزشی، تلفن همراه، لوازم کامپیوتری و دیجیتالی، مواد غذایی، لوازم تزئینی و دکوری، لوازم‌التحریر، عطر و ادکلن، پارچه‌فروشی، سیسمونی و لوازم کودک، لوازم صوتی و تصویری و غیره را تهیه کنید. از امکانات این مرکز خرید پارکینگ طبقاتی، سیستم گرمایش و سرمایش، پله برقی، آسانسور، پوربین مدار بسته و نورپردازی داخلی و خروجی آن است.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

پاساژ اطلس

یکی از فروشگاه‌های بزرگ، مدرن و زیبای کرمان، «پاساژ اطلس» است. این مرکز خرید شامل فروشگاه‌های پوشاک، وسایل ورزشی، پزشکی و هنری و… است. اگر اهل هنر و لوازم هنری هستید، این پاساژ خوراک خودتان است و تنها بازار شهر است که این لوازم را دارد.

بازار قلعه محمود

 این بازار از محل دروازه سابق جنوبی کرمان (دروازه رق‌ آباد یا ریگ‌ آباد) در خیابان احمدی شروع می‌شود و به شکل بازار سرپوشیده تا خیابان امام خمینی به سمت شمال امتداد می‌ یابد. در این بازار بیش از ۱۰۰ مغازه وجود دارد. یکی از عوامل فرسودگی این بازار مغازه‌ های مخروبه و فرسوده‌ ای است که به حال خود رها شده‌ اند.

بازار میدان قلعه

در امتداد بازار قلعه محمود به سمت شمال، بازار میدان قلعه قرار دارد که از خیابان امام خمینی شروع و به سمت شمال تا چهارسوق ادامه پیدا می‌کند. بازار میدان قلعه از جمله قدیمی‌ ترین و طویل‌ ترین بازارهای کرمان پس از بازار بزرگ است که در محله میدان قلعه قرار دارد.

مجتمع تجاری صالح‌المهدی

این مجتمع از کامل‌ترین بازارهای مدرن کرمان است و در آن علاوه‌بر فروشگاه‌های رنگارنگ، کلی جاهای تفریحی برای وقت‌گذرانی وجود دارد؛ فست‌فود، کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه‌ی سنتی، تالار، شهر‌بازی، سالن بولینگ و بیلیارد و… ، همگی در این مجتمع قرار گرفته‌اند. «صالح‌المهدی» تنها بازار کرمان است که سالن بازی و بیلیارد دارد. اگر گذرتان به صالح‌المهدی خورد حتماً یک‌دست بولینگ هم به یاد سفرزونی‌ها بازی کنید.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

مرکز خرید فایتون کرمان

فایتون سنتر یک دیگر از مراکز خرید خوب کرمان است. واحدهای این مجتمع بزرگ عبارتند از مبلمان و دکوراسیون، کیترینگ غذای گرم، اسباب‌بازی، فرش، هایپر مارکت، شیرینی و آجیل، فراورده‌های گوشتی، نان فانتزی.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

مجتمع تجاری شفا

«مرکز تجاری شفا» یکی از تخصصی‌ترین بازارهای کرمان است. این مرکز خرید شامل فروشگاه‌های کالاهای صنایع چرم است. کیف، کفش و لباس‌های چرمی از مهم‌ترین کالاهای این مجتمع تجاری‌ست. به‌خاطر شب‌های سرد و کویری کرمان، کالاهای چرمی حسابی خواهان دارند و به همین دلیل این مجتمع همیشه پر رونق است. بعضی از برندهای ترکیه‌ای هم در آن شعبه دارند.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

بازار مظفری کرمان

بازار مظفری کرمان از انتهای بازار وکیل شروع و به خیابان میرزارضای کرمانی ختم می‌شود. از پدیده‌های این بخش می‌توان به تکیه (صف) عزاخانه، بازار قدمگاه و مسجد جامع کرمان اشاره کرد. این بازار در سال ۷۵۰ قمری توسط امیر مبارزالدین محمد مظفر بنا شده است که شامل آب انبار، مسجد، مدرسه، تکیه و بازار است. متاسفانه تمامی بناهای این مجموعه به غیر از مسجد جامع مظفری و تکیه (صفه عزاخانه) از بین رفته است.

بازارهای کرمان ، خرید از بازارهای جذاب کرمان

بازار زرگری (قیصریه ابراهیم خان)

این بازار نیز بخشی از بازار سنتی کرمان محسوب می‌شود که به‌طور کلی زیر مجموعه بازار ابراهیم خان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این راسته به صنف زرگرها اختصاص دارد و موقعیت آن از گوشه شمال شرقی میدان گنجعلیخان آغاز می‌شود و به کوچه معروف به «پای کتنگ» روبروی مدرسه صالحیه ختم می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید