بنر هدر

باغ ماژورل ، تلفیق طبیعت و نقاشی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

باغ ماژورل در مراکش یکی از معروفترین و زیباترین باغ های گیاهشناسی دنیاست که نام آن از هنرمند فرانسوی، ژاک ماژورل گرفته شده است. در واقع ساخت، طراحی و جمع آوری گونه های باغ توسط این نقاش فرانسوی انجام شده است. پس از فوت ماژورل در سال 1962 باغ ماژورل رو به ویرانی نهاد و مالکان آن تصمیم داشتند آنرا به یک هتل تبدیل کنند. دو فرانسوی دیگر به نامهای ایو سنت لورانت و پیر برگ که قبلا در سال 1966 باغ ماژورل را دیده بودند، در سال 1980 باغ را خریداری کرده و با اهتمام جدی آنرا تبدیل به مکان فعلی کردند.

باغ ماژورل ، تلفیق طبیعت و نقاشی

خانه ای که هنرمند این باغ «ژاک ماژورل» در آن زندگی می کرد همچنان حفظ شده است و به عنوان موزه ی مردم شناسی در مراکش کاربرد دارد. نکته ی جالبی که در مورد این موزه می توان گفت این است که ژاک سعی کرده بود که خانه اش شبیه به دیگر خانه های مراکش باشد و از آن جایی که مراکش یک کشور مسلمان نشین است، نشانه هایی از معماری اسلامی در آن به کار برده شده است. امروزه در ساختمان خانه ی او وسایلی چون منسوجات دست ساز آفریقایی، انواع سنگ و سرامیک ها و جواهرات و وسایل تزئینی دست ساز قرار داده اند و آن را به موزه ای فوق العاده تبدیل کرده اند ه می توانیم به راحتی از آن بازدید کنیم.

باغ ماژورل ، تلفیق طبیعت و نقاشی

مساحت باغ ماژورل ۱۰هزار مترمکعب بوده و پر از گل و گیاهان بسیار دیدنی و خوشبویی است که در قسمت های مختلف عمارت ماژورل قرار دارد. این باغ تنها برای انسان ها جذاب نیست، بلکه برای پرنده های گوناگون هم شرایط مساعدی وجود دارد تا بتوانند زندگی کنند، در این باغ حدود ۱۵ نوع پرنده زندگی می کنند که با آوازشان گردش تان را لذت بخش تر می کنند.

مردم مراکش این باغ را “پناهگاهی برای آرامش” می شناسند و چیزی غیر از این هم نیست چرا که با بازدید از این باغ می توانید آرامشی دست نیافتنی برسید تمامی باغ پر است از درختان سرسبز که با صدای پرندگان ترکیب شده است و جلوه ی بی نظیری را به وجود آورده است. همینطور که پیاده روی در این باغ را ادامه می دهید به موزه باغ می رسید.

موزه باغ ماژورل

یکی از پر بازدیدترین قسمت های باغ ماژورل مراکش موزه ای است به نام بربر که می توانید هنگامی که به این باغ رفتید از آن دیدن کنید. در گذشته بربرها با نام آمازیغ هم در متون تاریخی نوشته است که از آن ها یاد می شده است جزء بومیان شمال آفریقا بودند و هنوز هم نوادگانشان در این محدوده زندگی می کنند. اینجا از قسمت های نوساز باغ است که در سال ۲۰۰۱ میلادی به ماژورل افزوده شد. موزه بربر را برای بزرگداشت و شناساندن تمدن این مردم به ماژورل افزودند. در این موزه نقاشی های نفیسی که خود ژاک کشیده بود یا طی سال های مختلف به او هدیه داده شده بود جمع آوری شده اند. مضمون اغلب این آثار بربرها هستند.

قسمت های مختلف موزه بربر باغ ماجورل

صنایع دستی داخلی

در این موزه می توانید انواع صنایع دستی که اقوام مختلف در مراکش هنرمندانه ساخته بوده اند را تماشا کنید. از جمله ی آن ها می توان به انواع لوازم از جنس چوب، چرم، سفال و فلز نیز اشاره کرد.

جواهر

روستایی های مراکش برخی از سنگ ها و بعضی از وسایل تزیینی را عامل بازکردن بخت، رشد اقتصادی و … می دانند. به همین خاطر آن ها از دیرباز این اشیا را می ساختند و استفاده می کردند.

لباس و وسایل ضروری

در آن زمان بربرها به صورت کوچ نشینی زندگی می کردند و بیشتر لباس هایی که می پوشیدند را خودشان تهیه می کردند که می توانید این موزه آن ها را ببینید.

باغ ماژورل ، تلفیق طبیعت و نقاشی

باغ از ساعت 8 صبح تا 5:30 دقیقه بعد از ظهر برای گردشگرانی که برای دیدنی های مراکش آمده اند باز است و الحق که یکی از پربازدید ترین دیدنی های مراکش باغ ماژورل است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید