بنر هدر

تپه باستانی آناهیتا جاذبه‌ای تاریخی ، باستانی و مذهبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از مهمترین جاذبه‌های تاریخی، باستانی و مذهبی سرعین تپه باستانی آناهیتا است که در طی سالیان از آن به اسامی آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده و از نشانه‌های پرستش دین زرتشت در این منطقه است.این تپه باستانی که در قسمت غربی شهر سرعین قرار داشته و قدمت آن به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلاد بر می‌گردد، سالها به عنوان آتشکده مورد استفاده اهالی و ساکنان پیشین سرعین بوده است.

جاهای دیدنی سرعین ، از گرمای جوشان زمین تا سرمای آسمان

مردمان آن زمان بر اساس اعتقادات خود معابد و آتشکده هایی در مناطق مختلف می‌ساختند که معابد آناهیتا و آتشکده آذرفریق باقی مانده از آن دوران نشان دهنده اهمیت این منطقه در نزد ادیان مختلف و به خصوص زرتشتی می‌باشد.
بطوریکه معبد آناهیتا سالها محل عبادت و ریاضت مغ‌ها و موبدان زرتشتی بوده و این معبد و حوالی آن به نام “ساری قیه ییلاق”، آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده است.
اما بعد از هجوم اعراب به آذربایجان و سقوط امپراطوری ساسانی، ساری قیه و اهمیت معابد و آتشکده‌های آن رفته رفته در اذهان مردم کمرنگ‌تر شده و با این وجود بقایایی از آثار مربوط به دورهای سلجوقی، ایلخانی، قراقویونلوها و آق قویونلوها که نشانه هایی …مشاهده کامل متن از حکومت آنان بر این سرزمین بوده است، وجود دارد.
در اوایل دهه چهل به منظور ساختن یک منبع آب آشامیدنی بر روی تپه از سوی مسئولان شهر سرعین بقایای دیوار قلعه و بنای موجود در روی تپه از میان رفت. قلعه مذکور سالها بعنوان مسجد مورد استفاده اهالی قرارمی گرفت که بنا بر روایات و منابع در زیر این تپه و قلعه آن راههای زیرزمین وجود داشته که خروجی یکی از آنها در محدوده « میدان گاومیش گلی» شهر سرعین است که اکنون مسدود می‌باشد .
البته تونلهای فرعی دیگری هم در این رابطه با کاربریهای متفاوت وجود داشته است.
بعلت خاک مرغوب این ناحیه و استفاده از خاک آن از سوی اهالی ساخت و ساز منازل در حین خاکبرداریها ، سکه‌ها ، سفالینه‌ها و اشیاء قدیمی فراوانی بدست آمده است که حاکی از قدمت این تپه دارد .
بعلت بلندی ارتفاع این تپه مشرف بر کلیه قسمتهای شهر است .
تپه سرعین (آناهیتا) از جاذبه های شهر سرعین ، مربوط به هزاره دوم و۱ قبل از میلاد است و در سرعین، ضلع شمالی خیابان ام واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه باستانی آناهیتا جاذبه‌ای تاریخی ، باستانی و مذهبی

اماکن باستانی شهر سرعین

– تپه باستانی آناهيتا در داخل شهر سرعين.

– آتشكده آذر فريق در 5 كيلومتری شهر سرعين.

– دهكده صخره ای ويند كلخوران در فاصله 4.5 كيلومتری شهر دهكده سنگی و زير زمينی ويند كلخوران.

– غار و پناهگاه زير زمينی گلستان در فاصله 12 كيلومتری شهرستان نير.

– معماری های صخره ای گنزق در 3 كيلومتری شهر.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید