بنر هدر

دریاچه نمک بولیوی زیباترین و بزرگترین آینه طبیعی جهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بزرگ‌ترین دریاچه نمکی دنیا (Salar de Uyuni) که به بزرگ‌ترین اینه طبیعی جهان نیز شهرت دارد در کشور بولیوی قرار دارد. این سطح عظیم نمکی، با 10 هزار و 582 کیلومتر مربع مساحت، در آمریکای جنوبی و جنوب غرب کشور بولیوی قرار گرفته است.

دریاچه نمک بولیوی زیباترین و بزرگترین آینه طبیعی جهان

وقتی این سطح گسترده با آب پوشیده می‌شود، بازتاب بسیار زیبایی از آسمان را پوشش می‌دهد. به طوری که این رویداد طبیعی در طول سال گردشگران فراوانی را به این نقطه جذب می‌کند.

در این نقطه از کره زمین می‌توان بازتاب هر یک از کوه‌ها و یا ابرها را دید در حالیکه نمی‌توان فاصله آنها را نسبت به نقطه‌ای که قرار داریم تشخیص داد. سطوح نمکی این منطقه در فصل خشک، به شکل کاملا صاف و دست نخورده درآمده و نمک خشک کل منطقه را می‌پوشاند.

اما در فصل مرطوب، کل این سطح با لایه نازکی از آب پوشیده می‌شود و این امر باعث ایجاد بزرگ‌ترین آینه طبیعی جهان می‌شود. با وجود این که سالانه حدود ۲۵ هزار تن نمک از این منطقه استخراج می‌گردد، عمق نمک آن به بیش از ۱۰ متر می‌رسد و طبق تخمین‌ها حدود ۱۰ میلیون تن نمک در این منطقه وجود دارد.

زمین‌شناسان معتقدند این دریاچه در گذشته دریاچه‌ای بسیار بزرگ بوده به حدی که کوه‌های اطراف را نیز دربر می‌گرفته است. اما با گذشت قرن‌ها آّب دریاچه به تدریج کاهش یافت و حجم بسیار بزرگی از نمک در این منطقه باقی ماند. اگر به این دریاچه سفر کنید، تا جایی که چشم کار می‌کند، سطح سفید رنگ نمک را مشاهده خواهید کرد.

علاوه‌بر نمک، دیگر ماده معدنی که در این دریاچه به وضوح قابل رویت است، لیتیوم است. درحقیقت حدود ۷۰درصد لیتیوم جهان از این دریاچه تامین می‌شود.

دریاچه نمک بولیوی زیباترین و بزرگترین آینه طبیعی جهان

آب این دریاچه در طول هزاران سال زیر آفتاب داغ منطقه‌ی آند تبخیر شده و آنچه باقی مانده، لایه‌ی ضخیمی از نمک است. به این ترتیب وسیع‌ترین منطقه نمکی تشکیل شده است.

اما مردمان بومی این منطقه، توضیحی غیرواقعی اما جالب‌تر برای شکل گیری این منطقه دارند و این توضیح مربوط به سه کوهی است که اطراف این منطقه وجود دارد. به اعتقاد آن ها این سه کوه در گذشته‌های دور، انسان‌های غول‌پیکری بودند که در این منطقه زندگی می‌کردند. طبق افسانه ها یکی از آنها همسرش را از دست می دهد و این غول در غم از دست دادنش آنقدر اشک می ریزد که از اشک های شورش دریاچه نمک به وجود می آید.

دریاچه نمک بولیوی زیباترین و بزرگترین آینه طبیعی جهان

به منظور راحتی گردشگران، تورهای دریاچه گردی در این منطقه تعبیه شده است که به وسیله‌ی خودروهایی توریست‌ها را سوار می‌کنند و به مناطقی می‌برند که آب وجود دارد و می‌توانند تصاویر خودشان را در آب مشاهده نمایند.

امکانات رفاهی و اقامتی در این منطقه برای توریست‌ها و گردشگران نیز فراهم شده است تا بتوانند با خیالی آسوده به بولیوی و دریاچه نمکش سفر نمایند و این پدیده‌ی شگفت‌انگیز طبیعی را از نزدیک مشاهده نمایند.

یکی‌از جذاب‌ترین مکان‌های اقامتی در کنار این دریاچه، هتل نمک است که تماما از نمک ساخته شده است. مبل‌ها، صندلی‌ها، میز و حتی سرویس بهداشتی هتل نیز از جنس نمک است و سبب شگفتی توریست‌ها و مسافران می‌شود.

یکی دیگر از جذابیت‌های خاص این دریاچه نمک، شب‌های آن است. آسمان در این منطقه بسیار صاف و آرام است و شب هنگام اگر به آسمان نگاه کنید، ستاره‌ها و حتی کهکشان راه شیری را نیز می‌توانید به وضوح مشاهده نمایید. شب‌ها بهترین زمان برای ثبت تصاویر شگفت انگیز برای درج در آلبوم خاطرات است.

دریاچه نمک بولیوی زیباترین و بزرگترین آینه طبیعی جهان

اگر با خواندن این مطالب و دیدن عکس ها مشتاق سفر به بولیوی و بازدید از این آینه طبیعی شده اید فراموش نکنید که دو چیز را حتما همراهتان ببرید: اولی کرم ضد آفتاب، زیرا در طول روز با بازتاب نور خورشید در دریاچه، شدت آن دوبرابر شده و ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. و بعدی که از همه مهمتر است دوربین! دریاچه سالار دو ییونی از آن مناظر زیبا و بی نظیر است که هرچقدر از آن عکس بگیرید باز هم کم است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید