بنر هدر

دهکده چوبی نیشابور ، دهکده‌ای خاص و منحصر به فرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دهکده چوبی، روستایی چوبی در ایران است که توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است و از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور به شمار می‌رود. مسجد چوبی بی‌نظیری که در این دهکده قرار دارد نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر‌به‌فرد است.

جاهای دیدنی نیشابور ، دومین شهر بزرگ خراسان رضوی

تاریخچه دهکده چوبی نیشابور

بعضی جاهای دیدنی در ایران مدیون، خیرینی است که همانند ندارند، یکی از این جاهای دیدنی دهکده چوبی نیشابور است و یکی از این خیرین حمید مجتهدی سازنده این روستای چوبی است. روستای چوبی نیشابور در اطراف روستای محمد آقا زاده بنا شده است.

اگر به این روستا بروید متوجه خواهید شد این روستا در یکی دو روز بنا نشده است و سالهای زیادی برای ساخت روستا وقت صرف شده که نشان از همت بلند بالای حمید مجتهدی می دهد که وقت و انرژی زیادی صرف ساخت خانه کرده است.

منابع او سوای از دانش مهندسی عمران که در آمریکا کسب شده، مال و منال پدربزرگ متمولش، ملا محمد آقازاده بوده است. ملا محمد آقا زاده پسر مرجع عالیقدر ایران، آیت الله خراسانی بوده این روستا را برای مهندس مجتهدی به ارث می گذارد.

دهکده چوبی نیشابور دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور

این روستا که شاید آن را تنها روستای اکولوژیکی ایران باید بر شمرد توسط ده ها تن چوب ساخته شده و برای خودش شهر کوچکی به شمار می رود. این روستای بالنده این روزها توسط خانم حشمت سر رشته دار عمرانی، همسر مهندس مجتهدی اداره می شود.

با اینکه این روستا از چوب ساخته شده است ولی درایت مهندس مجتهدی سبب شده که فضای سبز اطراف دهکده چوبی نیشابور باقی بماند. در واقع این روستا از چوب درختان منطقه ساخته نشده است.

اطراف روستا با داخل روستا تفاوت های بسیار دارد در اطراف روستا، انواع گل های شمعدانی رز و محمدی دیده می شود، درختان کاج و سرو، سپیدار روستا را محاصره کرده اند.در فضای داخلی روستا خبری از سرسبزی اطراف نیست، بیشتر فضاها با کاشت یونجه پر شده اند، دلیل استفاده از یونجه به جای چمن این بوده تا هزینه های مراقبت و آبیاری به شدت کاهش یابد و بعد از بلند شدن این یونجه ها برای خوراک دام استفاده شوند.

دهکده چوبی نیشابور دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور

در روستای چوبی، دو برکه و استخر زیبایی های دهکده را چندین برابر کرده اند، برکه محل پرورش ماهی کپور نیز هست. اطراف برکه توسط درختان بید محاصر شده و فضای دلنشینی برای عابران و مسافران ایجاد کرده است، اهالی روستا همچنان به کار دامداری می پردازند و پرورش شتر مرغ و سایر حیوانات در این روستای تماما چوبی جریان دارد.

ویژگی های دهکده چوبی نیشابور

این دهکده از جهات گوناگون حائز اهمیت است. مسجد ساخته شده در این دهکده نخستین مسجد چوبی جهان است که در برابر زلزله مقاوم است. وسعت این مسجد ۲۰۰ متر مربع است و سقف این بنا به شکل شیروانی ساخته شده، مناره های آن از سطح زمین  ۱۳ متر ارتفاع دارد و وزن هر کدام از این دو مناره تقریبا ۴ تن است.

دهکده چوبی نیشابور دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور

از نظر شکل ظاهری هم این بنا جالب توجه است و به شکل یک کشتی‌ وارونه روی زمین قرار دارد. ساخت این مسجد حدود ۲ سال زمان برده و در ساخت آن ۴۰ تن چوب بکار رفته است. دیواره‌ها، کابینت ها و سینی‌ های آبدارخانه مسجد همه از جنس چوب است. یک ایوان بیرونی دارد که کف این ایوان از خشت است و بر دیواره‌های درونی و بیرونی مسجد ۷ و ۶ کتیبه دیده می شود که آیات قرانی بر روی آن نوشته شده و این کتیبه ها و قاب آن از چوب درختان گردو و توت است.

برای تزیینات داخلی ساختمان چوبهای گوناگونی از درختان مختلف مثل کاج، سپیدار، اشن ، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نکته قابل توجه دیگر این سازه چوبی نور پردازی هنرمندانه آن است که هارمونی و هماهنگی خاصی دارد و ترکیب رنگی آن که از رنگهای شاد و زنده ای است هنگام شب، نمایی زیبا و چشم اندازی فوق العاده دارد.

در این مجموعه باغ میوه‌ ای وجود دارد که چوبی است و به صورت مشبک با سقفی شیبدار ساخته شده است. همچنین دو  تنور چوب ‌سوز در این دهکده وجود دارد که به شیوه ی سنتی در آن نان تهیه نان می شود و فرق آن با فروشگاه‌های دیگر این است که در آن دودکشی وجود دارد که با پوششی از کاه‌ گل است و از نظر ظاهری بانویی روستایی را نشان می دهد که یک طبق نان روی سردارد.

بعد از مسجد بزرگ چوبی روستا، بناهای رستوران، آلاچیق، موزه و کتابخانه توجه شما را جلب خواهند کرد، رستوران تمام چوبی ظرفیت پذیرایی از صد و سی نفر را دارد. آلاچیق روستا پاتوق دیگری است که شما می توانید به آن پناه ببرید و در آنجا اوقات خوشی داشته باشید. موزه و کتابخانه روستا، آنچنان حرفه ای نیست و بیشتر یک موزه، کتابخانه خانوادگی به شمار می رود با این حال، دیدن کتاب ها و مواردی که در موزه هستند شما را با سبک زندگی افرادی که این روستا را ساخته اند بیشتر آشنا می کند.

دهکده چوبی نیشابور دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور

بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر به دهکده چوبی نیشابور فصل های بهار و تابستان است که بطور کلی در این دو فصل مناطق روستایی ایران دارای آب و هوایی خوش و مناسب برای گردشگری و سفر است. هر چند که فصل پاییز هم در چنین دهکده ای گشت و گذار خالی از لطف نیست و جذابیت های خاص خودش را دارد آن هم شهری مثل نیشابور و دهکده ی چوبینش.

اطلاعات لازم

رستوران و فروشگاه های دهکده چوبین فقط در نوروز و تابستان فعال اند و در دیگر زمان ها به علت کمی مسافر تعطیل اند. با این وجود دهکده به قدری زیبا و بدیع است که حتی بدون فروشگاه و رستوران، دیدنش دلگشا و نشاط بخش خواهد بود.

موقعیت مکانی

خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، حدود شانزده کیلومتری بلوار شهدا، جاده تقی آباد طلایی، دهکده چوبی

مسیر دسترسی

به سمت خراسان رضوی، هم از راه مشهد و هم سبزوار می توانید خود را به نیشابور برسانید. از نیشابور راه جاده اسحاق آباد (جاده خیام) را پیش بگیرید. پنج کیلومتر بعد از زیارتگاه فضل بن شاذان، وارد جاده سمت راست خود شوید. اندکی بعد دهکده چوبین و روستای ملامحمد آقازاده در برابر شما قرار می گیرد.
برای سفر به دهکده چوبی اگر ماشین شخصی ندارید، باید ماشین کرایه کنید و در هنگام بازگشت از طریق دفتر دهکده با آژانسی در نیشابور تماس بگیرید تا ماشینی برای بازگشت در اختیار شما قرار دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید