بنر هدر

راهنمای سفر به اصفهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سفر به اصفهان یعنی قدم گذاشتن در شهری که هر گوشه از آن معماری، هنر و اصلت به چشم میخورد و لقب نصف جهان برای آن هزار مرتبه کم است. زیبایی‌های این شهر بسیار زیاد است و در سفر‌های کوتاه مدت نمی‌توان از تمام خوبی‌های آن سیراب شد. در ادامه راهنمای سفر به اصفهان و هر آنچه که باید برای داشتن روز‌های زیبا در این شهر بدانید را معرفی ارائه خواهیم داد.

آب و هوای شهر اصفهان

با توجه به این که اصفهان از لحاظ جغرافیایی در منطقه ی نیمه بیابانی ایران واقع است، شرایط آب و هوایی آن هم از این موضوع متاثر می باشد. این استان در مناطق شمالی و شرقی خود دارای آب و هوای کویری بوده و هر چه به سمت جنوب آن حرکت می کنید، بیشتر شاهد شرایط آب و هوایی خنک هستید.

به طور کلی، آب و هوای این شهر معتدل و خشک است و در آن بارف و باران کمی می بارد. در تابستان در گرم ترین حالت، دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد.

با تمام توضیحاتی که در بالا گفته شد، بهترین زمان سفر به اصفهان فصل پاییز می باشد، در این فصل البته مسافران زیادی هم به اصفهان سفر می کنند و متوسط هزینه ها کمی بالا می رود، اگر می خواهید که در فصل ارزانی به اصفهان سفر کنید پیشنهاد ما زمستان است.

راهنمای سفر به اصفهان

حمل و نقل عمومی در اصفهان چگونه است؟

حمل و نقل عمومی اصفهان شامل تاکسی، اتوبوس و مترو می‌باشد که هر یک با توجه به شرایط شما می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. تاکسی‌های خطی، هوشمند و آنلاین مانند سایر شهر‌های کشورمان در مناطق مختلف شهر اصفهان در دسترس می‌باشد و نسبت به سایر وسایل نقلیه هزینه بیشتری برای استفاده از آن‌ها باید پرداخت کنید. اتوبوس و مترو از دیگر وسایلی می‌باشند که می‌توانند در کاهش هزینه هایتان موثر باشند.
بهترین کار در سفر به اصفهان و ورود به این شهر، خرید اصفهان کارت می‌باشد، چون می‌توانید هزینه اتوبوس، مترو، تاکسی، پارکینگ، نمایشگاه بین المللی، باغ پرندگان، آکواریوم تونلی، باغ موزه پروانه ها، باغ خزندگان، پارک ناژوان، تله کابین و ایستگاه‌های دوچرخه سواری را با آن پرداخت نمایید.

راهنمای سفر به اصفهان

اقامت در شهر اصفهان

اصفهان شهری گردشگری است و به همین دلیل در آن می توانید هتل های بسیاری از مهمانسراهای ارزان قیمت گرفته تا هتل های لوکس ۵ ستاره را پیدا کنید.

راهنمای سفر به اصفهان

در سفر به اصفهان چه غذا‌هایی بخوریم؟

تفاوتی ندارد که برای رهایی از زندگی روزمره سفر به اصفهان را انتخاب کرده باشید یا به سایر شهر‌های کشورمان بروید، در هر صورت خوردن غذا‌های بومی و محلی یکی از بهترین تجربیات خواهد بود. غذا‌های اصفهان بخاطر داشتن کیفیت عالی و عطر و طعم بی نظیرش کاملا شناخته شده می‌باشند و چه بسا تا بحال آن‌ها را نوش جان کرده باشید.

راهنمای سفر به اصفهان

در سفر به اصفهان چه جا‌هایی را باید ببینیم؟

اصفهان از آن دسته شهر‌هایی می‌باشد که برای بازدید از جا‌های دیدنی اش سردرگم خواهید شد، چون مجموعه‌ای بی نظیر از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی را در گوشه و کنار خود حفظ نموده است. از جمله مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 میدان نقش جهان

معمولا گردشگران در هنگام گشت و گذار در شهر به اولین جایی که سر می زنند میدن نقش جهان است چون با این کار می توانند از بناهای تاریخی اطراف میدان مثل عالی قاپو، مسجد امام، مسجد لطف الله هم دیدن کنند. در داخل بنای عالی قاپو که زمانی ساختمانی اداری به حساب می آمد می توانید نقاشی ها و معماری  بسیار زیبایی را ببینید و بر روی تراس آن چشم اندازی رویایی از میدان نقش جهان داشته باشید. در کناره های میدان، بازارهای سنتی زیادی وجود دارد که صنایع دستی اصفهان را عرضه می کنند و بهترین جا برای خرید این آثار هنری زیبا هستند. این میدان که از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان است در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

راهنمای سفر به اصفهان

خانه‌های تاریخی

با توجه به اهمیت زیاد اصفهان و انتخاب آن به عنوان پایتخت ایران در دوره صفویان، در نتیجه رجال سیاسی در این شهر زندگی می‌کردند و خانه‌های بسیار باشکوهی برای خود بنا کرده اند. یکی از بهترین جا‌هایی که در سفر به اصفهان می‌توان انتخاب کرد، بازدید از خانه‌های قدیمی آن می‌باشد که هنر خارق العاده‌ای در آن‌ها به کار رفته است.
از معروف‌ترین خانه‌های این شهر می‌توان به خانه امین التجار اشاره کرد که آینه کاری‌های به کار رفته در تالار و ایوان هایش هوش و حواستان را پرت خواهد کرد. خانه بخردی، خانه مشروطیت، دهشتی، ملاباشی، خانه وثیق الانصاری و مجموعه خان خوراسگان از دیگر عمارت‌های باشکوه به یادگار مانده از گذشته‌های بسیار دور در اصفهان می‌باشند.

سی و سه پل

سی و سه پل، پلی تاریخی که بر روی رودخانه زاینده رود کشیده شده است. این پل در زمان حکومت شاه عباس صفوی ساخته شد و نمای آجری آن به خصوص در شب چهره زیبایی پیدا می کند. پل ۲۹۵ متر طول و ۳۳ دهانه دارد و جهانگردان معروفی آن را شاهکار معماری دانسته اند.

راهنمای سفر به اصفهان

پل خواجو

پل خواجو در شرق سی و سه پل قرار دارد. در وسط این پل عمارتی قرار دارد که محل زندگی موقت شاه عباس دوم و خانواده اش بوده است. طول این پل ۱۳۳ متر است و چون در محله خواجو قرار گرفته به پل خواجو معروف است.

باغ‌های تاریخی

شرایط آب و هوایی شهر اصفهان باعث شده تا شاهزادگان و افراد با مقام‌های حکومتی ساخت باغ‌های وسیع و زیبا در بخش‌های مختلف شهر را در برنامه خود قرار دهند. به همین خاطر است که امروزه می‌توانید باغ‌هایی مانند چهار باغ عباسی، انگورستان ملک، باغ هزار جیب و باغ ارم را در بین جاذبه‌های سفر به اصفهان مشاهده کنید. البته برخی از این باغ‌ها امروز دیگر چیزی به نام سرسبزی و شکوه و زیبایی ندارند و گذر عمر بر چهره‌ی آن‌ها کاملا نمایان شده است.

از اصفهان چه چیز‌هایی بخریم؟

بعد از گشت و گذار و لمس تاریخ و هنر در عمارت و بنا‌های قدیمی شهر، نوبت به خرید سوغات و صنایع دستی‌های زیبای اصفهان میرسد. در حالت کلی می‌توانیم لیست خرید از این شهر را به دو دسته خوراکی‌ها و صنایع دستی تقسیم کنیم و خوشبختانه برای هر یک انتخاب‌های بسیار زیاد و خوبی خواهید داشت. در لیست خوراکی‌ها می‌توانید گز، پولکی‌های متنوع، برشتوک؛ شیرینی برنجی، شیرینی کرکی و جوز قندی را قرار دهید. میناکاری، پارچه‌های قلمکار، خاتم کاری، ملیله کاری و قلم زنی از جمله صنایع هنرمندانه هستند که خرید آن‌ها می‌توانند سفر به اصفهان را کامل کند.

راهنمای سفر به اصفهان

مراکز خرید شهر اصفهان

بازار صنایع دستی اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان یا چهارباغ بازار هنر

مراکز خرید چهار باغ بالا

آدرس: اصفهان، چهارباغ بالا

سیتی سنتر اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، نبش خیابان سید علیخان، مجتمع تجاری شهر

مرکز خرید کوثر

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، ابتدای خیابان، مرکز خرید کوثر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید