بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ارومیه رفتیم سوغات چی بخریم؟ ما در اینجا درباره سوغات ارومیه نوشته‌ایم؛ شهری که نقل آن در ایران زبانزد است. اما نقل تنها سوغات این شهر نیست.

نقل ارومیه

درست است که گفتیم نقل، تنها سوغات ارومیه نیست، ولی اول باید این سوغات معروف را معرفی کنیم تا بعد به سراغ سوغاتی‌های دیگر برویم. در قدیم نقل را دستی درست می‌کردند. این کار زحمت زیادی داشت و تا همین ۲۵ سال قبل هم این زحمت ادامه داشت تا اینکه نقل از حالت دستی خارج و به صورت ماشینی تولید شد.

نقل‌های ارومیه تنوع زیادی دارند. نقل بیدمشک، وانیلی، دارچینی، زعفرانی و گل محمدی. اما معروف‌ترین نقل همان بیدمشک است، دلیلش هم برمی‌گردد به اینکه در ارومیه، گیاه بیدمشک زیاد است. نقل بیدمشک، نقل مغزداری‌ست.

خلال بادام را در بیدمشک خشک که ترک‌ها به آن پیش‌پیشا می‌گویند، می‌گذارند و بعد آب و شکر را مثل روکش رویش می‌ریزند. در آخر هم عرق بیدمشک به آن اضافه می‌کنند. به این نقل، نقل ابریشمی هم می‌گویند؛ به خاطر ظاهر ابریشمی‌اش. اگر در ارومیه بودیم و جز نقل بیدمشک خواستیم نقل دیگری بخریم، نقل گل محمدی و نقل زعفرانی هم خوش عطروطعم‌اند.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

حلوا

در ارومیه انواع مختلفی از حلوا تهیه می‌شود که محبوب ترین آن‌ها حلوای هویج و حلوای گردو هستند. به دلیل طبع گرم حلوای گردو، بیشتر آن را در شب‌های سرد درست می‌کنند. برای تهیه آن ابتدا در یک دیگ شکر، شیره انگور و گلوکز را تا حدی که به جوش آید حرارت می‌دهند، سپس گیاه چوبک را به آن اضافه می‌کنند و پس از سفت شدن، مغز گردو و پسته را می‌افزایند. تهیه‌ی حلوای هویج هم طی همین مراحل صورت می‌گیرد و به آن هویج اضافه می‌کنند که مردم ارومیه و برخی دیگر از شهرهای استان آذربایجان غربی آن را ویژه شب یلدا درست می‌کنند. حلوای هویج ارومیه و حلوای گردوی ارومیه هر دو به شهرهای دیگر ایران صادر می‌شوند و گزینه خوبی برای آنهایی است که می‌خواهند سوغات ارومیه را برای عزیزانشان تهیه کنند.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

عرقیجات

ارومیه آب‌وهوای مساعدی دارد، برای همین هم گیاه‌های کوهی زیادی در این شهر رشد می‌کند که خاصیت درمانی هم دارند. یکسری از آنها اعصاب را آرام می‌کنند و تعدادی از آنها به کار بیماران قلبی، تنظیم فشارخون و تصفیه خون می‌آیند.

بیشتری‌ها در سفر به این شهر بیدمشک و بادرنجبویه می‌خرند؛ چون احتمالا از بقیه معروف‌ترند. با بیدمشک شربت درست می‌کنند و این شربت برای درمان سرگیجه، کم‌خونی و تقویت قلب خوب است. بادرنجبویه هم بیشتر ضدافسردگی‌ست.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

لوزانک

اگر به دنبال شیرینی‌‎های خوشمزه هستید حتما از گشت و گذار در بازارهای ارومیه لذت خواهید برد زیرا این شهر دارای انواع مختلفی از شیرینی های لذیذ و پر طرفدار است. یکی دیگر از این شیرینی ها لوزانک یا مسقطی نام دارد که در زبان محلی به آن باستخ می‌گویند و در بیشتر میهمانی‌های رسمی سرو می‌شود. شیره انگور، نشاسته، گلاب و آب مواد تشکیل دهنده این شیرینی هستند و در آخر روی آن را با مغز پسته و گردو تزئین می‌کنند.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

نان های سنتی

از بهترین سوغات خوردنی ارومیه نان‌های آن هستند که دارای انواع مختلفی بوده و با مواد گوناگونی به صورت سنتی تهیه می‌گردند. جزلا چره، تاواچره، تنوره چره، یخاچره و ارده از جمله نان های محلی هستند که توصیه می‌کنیم در سفر به ارومیه حتما امتحانشان کنید.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

سوجوق

سوجوق یکی از سوغات محلی ارومیه به حساب می‌آید که مشتریان می‌توانند ابتدا طرز تهیه آن را ببینند و سپس خریداری نمایند. این شیرینی خوشمزه را با ترکیب نشاسته و گلاب تهیه می‌کنند و داخل آن را با مغز گردو پر می‌کنند. می‌توانید سوجوق ارومیه را به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ارومیه برای عزیزانتان تهیه کنید تا آن را به عنوان دسر میل نمایند.

تنور شیرینی سی

از دیگر سوغات سنتی ارومیه و استان آذربایجان غربی می‌توان تنور شیرینی را نام برد که با استفاده از ماست، آرد و شکر تهیه می‌شود و بافت ترد و لذیذی دارد.

صنایع ‌دستی ارومیه

به غیر از شیرینی های خوشمزه ای که در این شهر طبخ می شود، صنایع دستی هم بسیار رواج دارد و می توانید آن ها را برای عزیزانتان تهیه کنید. از جمله ی این صنایع دستی می‌توان به گلیم، معرق، سفالگری، جاجیم، منجوق‌دوزی، وسایل چوبی، رنگرزی و چاپ‌های سنتی و منبت‌کاری نیز اشاره کرد.

فرش

خوب رسیدیم به یکی از معروف ترین سوغات ارومیه که به غیر از سوغات به عنوان قطب گردشگری هم در این شهر شهرت دارد. فرش ارومیه سهم بالایی در صادرات فرش کشور دارد و در میان شهرهای استان‌های آذربایجان غربی خوی، ارومیه، تکاب، بوکان، شاهین‌دژ و میاندوآب در زمینه بافت فرش نفیس پیشرو هستند، اما در این میان فرش ریز ماهی و افشار آهنین شهرهای خوی و تکاب به دلیل ظرافت و استحکام بالا شهرت زیادی دارند و حتی در سطح بین‌الملل هم شناخته ‌شده است. یکی از شاخص ترین ویژگی‌ های فرش دستباف آذربایجان غربی رنگ و طرح آن است، که به غیر از ثابت بودن بسیار هم زیبا و جذاب می باشد.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

رنگرزی

استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از مراکز رنگرزی به طور فعال به تولید این محصولات می‌پردازد. رنگرزی یعنی همان چاپ‌های سنتی که از طریق قلم مو، شابلون و قالب بر روی پارچه و الیاف گوناگون رنگ آمیزی می‌شوند.

رودوزی

زنان و دختران بیشتر در زمان بیکاری خود مشغول به رودوزی می‌شوند و گردشگران با خرید این هنر زیبا در رونق آن سهیم خواهند بود. در واقع رودوزی شاخه‌ای از هنر سوزن دوزی است که در آن بر روی پارچه‌های ساده با نخ‌های ابریشمی طرح و نقشه‌های ذهنیشان را پیاده می‌کنند.

صنایع چوب ارومیه

انواع لوازم چوبی مانند منبت کاری یا معرق کاری و قلم زنی جزو لیست سوغات شهر ارومیه به حساب می‌آیند که دارای سابقه طولانی در این شهر هستند. صنایع چوبی علاوه بر این‌که به عنوان سوغات اصیل ارومیه محسوب می‌شوند، در خود این شهر هم محبوبیت زیادی دارند و مردم در تزئین منزلشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. هنرمندان این شهر انواع جعبه‌های تزئینی، ظروف چینی و تابلوهای دست ساز خود را در بازارهای ارومیه عرضه می‌نمایند.

بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه

پیکرتراشی

در شهر ارومیه یک هنر دیگری که بسیار رواج دارد پیکرتراشی است که با استفاده از آن مجسمه های چوبی ساخته می شود. قدمت این هنر در ارومیه بسیار قدیمی است و از قرن های پیش در این شهر رواج داشته است. دلیل این حرف هم در آثار تخت جمشید نیز از نقش برجسته تا مجسمه می ‌توان شاهد بود.

ظریف ‌کاری

از رایج ترین صنایع دستی ارومیه که در لیست سوغات ارومیه هم قرار می گرد ظریف کاری بر روی چوب است. این هنر به این ترتیب است که بر اساس یک طرح مشخص قطعات چوب را بر روی شی با استفاده از چسب قرار می دهند.

محصولات سفر

5 دیدگاه دربارهٔ «بهترین و معروف ترین سوغات ارومیه»

  1. ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان شهر ارومیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
    ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم.
    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین ارومیه ❤

    ❤❤❤ عشقیم اورمیه ❤❤❤
    یاشاسین

    پاسخ
  2. ارومیه قلب آذربایجان ????????❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه
    URMİA ❤AZERBAYCAN

    پاسخ
  3. ارومیه قلب آذربایجان ????????❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    پاسخ
  4. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    پاسخ
  5. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤
    URMİA ❤AZERBAYCAN

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید