معرفی بهترین سوغات شهر کرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر کرد بام ایران سالانه گردشگران زیادی بخصوص در فصل گرما به این شهر زیبا سفر می کنند. شهری غنی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری که به بیش از ۲۵۰ جاذبه می رسد. شهر کرد طبیعت زیبا دارد و علاقمندان به اکوتوریسم را به خود جذب می کند این شهر که مرکز استان چهار محال و بختیاری می باشد علاوه بر جاهای دیدنی فراوان سوغاتی خوارکی و صنایع دستی متنوعی نیز دارد. در اینجا سعی داریم تعدادی از این سوغات ها را برای شما برشماریم باشد در سفری که به این شهر دارید از صنایع دستی این استان خریداری کرده و خاطرات سفر خود را با دیدن این سوغاتها به یاد بیاورید.

 انواع گیاهان دارویی شهرکرد

در فصل بهار بازار فروش  و تهیه انواع مختلفی از گیاهان دارویی در شهرکرد بسیار داغ است. چهارمحال بختیاری با داشتن آب وهوایی کوهستانی منطقه ای مناسب برای رویش گیاهان خودرو محسوب می شود.  از گیاه های محلی این استان برای طعم دادن به غذا ها و عنوان دارو استفاده می شود. گیاهانی که در غذا از آن ها به عنوان چاشنی و طعم دهنده استفاده می شود عبارتند از: سلمان تره، اوماج، ترشک، پاکلاغ، موچه، شنگ، کنگر، کرفس کوهی، چاووک و هم چنین گیاهان دارویی شهر کرد شامل  قارچ، پرموسیر، لیباس، شیرین بیان، کاسنی، بابونه، آویشن ، زنجبیل  می  شود  که هر یک خواص ویژه خود را دارا هستند.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

بادام شهرکرد

بادام شهرکرد که شهرت بسیاری دارد، یکی از محصولات کشاورزی این منطقه محسوب می‌شود که دارای کیفیت و خواص بسیاری است. مرغوب‌ترین نوع بادام در منطقه‌ای کوهستانی با آب فراوان در سامان اطراف شهرکرد تولید و کشت می‌شود.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

کشک و قره قوروت شهرکرد

در استان چهار محال بختیاری عشایر زیادی زندگی می کنند و به دنبال آن دامداری به عنوان شغل اصلی رواج فراونی دارد. چراندن دام ها در مراتع و چراگاه های شهر کرد باعث بالارفتن کیفیت و مرغوبیت  محصولات لبنی دام ها شده است. طعم بی نظیری را در لبنیات شهرکرد می توان احساس کرد. در سفر خود می توانید  قره قوروت شهر کرد را به عنوان سوغات این شهر خریداری کنید. در زبان محلی به آن قاوا گفته می شود. معروف ترین محصول لبنی شهرکرد نیز  کشک است. تمامی محصولات به صورت طبیعی فرآوری می شوند و سرشار از کلسیم هستند.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

گردو شهرکرد

باغ‌های گردو در شهرکرد حدود هفت هزار هکتار وسعت دارند. شهرکرد سهم بسیاری در تولید گردو در کشور دارد. گردوهای این منطقه دارای کیفیت خوبی هستند که می‌توان به‌عنوان سوغات از آن تهیه کرد.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

گزبلداجی شهرکرد

شیره ای سفید به اسم انگبین  که در کوهستان های استان چهارمحال بختیاری یافت می شود  برای تهیه گز استفاده می شود. بلداجی به عنوان قدیمی ترین شهر های تولید کننده  گز محسوب می شود و به همین خاطر گز شهرکرد با اسم بلداجی معروف است. شما در سفر خود می توانید گز را به عنوان سوغات شهرکرد برای عزیزانتان خریداری نمایید. انواع گز شهرکرد در دو نوع بادامی و پسته ای تهیه می شود که هریک دارای طعمی بی نظیر هستند.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

عسل شهرکرد

عسل طبیعی و کوهستانی در شهرکرد نیز دارای مرغوبیت بسیاری است. با توجه به مرتفع بودن این منطقه و آب و هوای کوهستانی عسل‌های مرغوب بسیاری در این منطقه تولید می‌شود که بسیاری از گردشگران آن را سوغاتی محبوب برای خرید می‌دانند.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

نمد شهرکرد

شهرکرد را شهر نمد می‌دانند. نمد یا نمد مالی از قدیمی‌ترین صنایع این منطقه است که توسط مردان و به‌صورت گروهی ساخته می‌شود. معروف‌ترین نمد این منطقه کلاه‌های نمدی است که به‌عنوان پوشش سنتی مردان عشایر این منطقه استفاده می‌شود.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

خرسک و جاجیم

از صنایع‌دستی سنتی و محلی این منطقه می‌توان به خرسک و جاجیم اشاره کرد. خرسک نوعی قالی است که پرزهای آن گرفته نمی‌شود و برای بافت آن از هیچ نقشه‌ایی استفاده نمی‌کنند. جاجیم نیز از ترکیب نخ‌های رنگی به‌صورت یکدست و صاف بافته می‌شود و کاربردی همانند فرش دارد.

معرفی بهترین سوغات شهر کرد

امید است با سفر به استان چهارمحال بختیاری بتوانید بهترین لحظات خود را سپری کرده و مناسب ترین سوغات شهرکرد را برای کسانی دوستشان دارید، خریداری کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید