سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مشهد به عنوان یکی از کلان شهر های ایران در شمال شرقی نقشه قرار دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. به دلیل قرار گیری بارگاه مقدس امام رضا (ع) در این شهر ارزش والایی به آن داده می شود. به طوری که اکثر مردم مسلمان ایران بر این باورند که امام رضا باید آنان را بطلبد تا توفیق زیارت نصیبشان شود. مشهد در دوره افشاریه پایتخت ایران بود. نامگذاری این شهر به این نام اشاره به  شهود و محل شهادت دارد.

شهر مشهد نیز مانند سایر شهرها و استان های کشور دارای سوغات مختلفی از قبیل صنایع دستی و خوراکی های محلی و بومی است. در ادامه می خواهیم تک تک این سوغات را برای شما معرفی کنیم تا در سفر خود بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

زعفران سرخ خراسان

ارزشمندترین سوغاتی مشهد زعفران است. زعفران به نسبت وزنش از گران‌ترین محصولات کشاورزی دنیاست که استان خراسان بیش‌ترین سهم تولیدش را در کل خاورمیانه دارد. زعفران در مرکز و جنوب استان خراسان کشت می‌شود و مشهد محل صادارت و بسته‌بندیش است. انواع برندهای معروف و مشهور زعفران ایران به‌راحتی در مشهد پیدا می‌شود.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

زرشک مشهد

بعد از زعفران نوبت به زرشک می رسد که در بین سوغات مشهد بسیار محبوب و معروف است. این محصول فرآورده روستای کلاته و شهر قاین و سایر روستاهای خراسان رضوی است. خراسان  با تولید بیشتر در مقام اول و مازندران با تولید و کشت زرشک های خوشمزه در مقام دوم است. شما در سفر خود به مشهد می تواند از تمامی مغازه های فروش خوراکی ، زرشک و زعفران تهیه کنید. به طور کلی زرشک مشهدی در دو نوع پفکی( مجلسی) و اناری به فروش می رسد. زرشک در آشپزی ایرانی کارایی زیادی دارد و دارای خواص درمانی فراوانی است.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

خشکبار مشهد

خشکبار  نیز جزو سوغاتی های محبوب مشهد به حساب می آید. هنگامی که در خیابان های مشهد قدم می زنید با مغازه های متعدد خشکبار فروشی مواجه می شوید و همین شما را وسوسه به خرید آن می کند. خشکبار مشهد می تواند شامل نخود، آلوچه، میوه خشک، کشمش، پسته و گردو باشد. همچنین برگه های خشک شده هلو و زردآلو نیز زبانزد و محبوب مسافران است.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

فیروزه‌ی نیشابور

فیروزه‌ی نیشابور معروف‌ترین فیروزه‌ی ایران است که معادنش در شهر نیشابور قرار دارد. مشهد هم یکی از مراکز تراش فیروزه در دنیاست و مقدار زیادی فیروزه برای تراش از سایر نقاط دنیا به این شهر فرستاده می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید انگشتر یا زیورآلات به عنوان سوغات دارید، فیروزه را فراموش نکنید.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

مهر و سجاده مشهد

سجاده و مهر بهترین و مشهور ترین سوغات یک شهر زیارتی مانند مشهد است. با توجه سلیقه خود می توانید انواع مختلفی از سجاده و مهر ها برای عزیزانتان و کسانی که دوستشان دارید، بخرید.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

ادویه هفت‌قلم

ادویه هفت قلم از سوغات بسیار محبوب برای مسافران مشهد است. ادویه  هفت قلم شامل ادویه های زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل پر، زنجبیل، سماق، دارچین می شود. این ادویه ها با رنگ های گوناگون  به صورت جدا شده در کنار هم قرار می گیرند و با این دسته بندی به فروش می رسند.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

نبات و نقل

نبات برای شیرین کردن مزه انواع دمنوش ها و چای ها به کار می رود. نبات کریستالی زیبا  از تبلور شکر و آب است که در تزئین سفره عقد و به صورت چوبی هم مورد استفاده قرار می گیرد. انواع نبات های زعفرانی، لیمویی،دارچینی، زیره، گل محمدی، نعنایی و آویشن در مشهد به عنوان سوغات فروخته می شود؛ اما نقل نیز فرآورده دیگری از شکر محسوب می شود که به طور معمول در کنار چای  مورد مصرف قرار می گیرد. انواع نقل مشهد را می توان در طعم های  گردویی ، نارگیلی، هل، گلاب ،کاکائویی  و زعفران تهیه کرد.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

جیلی بیلی

جیلی بیلی یا همان آبنبات رنگی از خوشمزه ترین آبنبات ها و شکلات های ایران هستند که همانند پاستیل می مانند. این شکلات های رنگی عموما در میان کودکان بسیار پر طرفدار هستند. همچنین می توانند میز پذیرایی شما را در میان مهمانانتان، بسیار متنوع و محبوب نمایند. اگر از طعم های میوه ای و رنگی جیلی بیلی خوشتان نمی آید می توانید به سراغ طعم شکلاتی آن بروید. این سوغاتی نیز از سوغات مشهد است که در میان گردشگران این شهر، طرفدار بسیار دارد.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

عطر مشهد

عطر مشهد را دیگر همه ما ایرانی ها می شناسیم. عطری که با آن به یاد حرم امام رضا (ع) می افتیم. عطری که حتی بسیاری از مادربزرگ ها و مسن های فامیل از آن استفاده می کنند. خیلی از ما با عطر سجاده مادربزرگ هایمان بزرگ شده ایم. عطر مشهد را درون شیشه های کوچک و متنوع به فروش می رسانند. البته امروزه طعم و بوهای مختلفی را در میان آنچه که به نام عطر مشهد می شناسید، پیدا خواهید کرد. در تمام مغازه ها و بازارهای مشهد حتما یک مغازه عطر فروشی پیدا می کنید. در میان این عطرها بو و رایحه سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید را می توانید تشخیص دهید.

سوغات مشهد ، بهترین و ارزشمندترین سوغات خراسان رضوی

ظروف هرکاره تراشی

اگر به مشهد سفر کردید و به دیدن جاذبه ها و بناهای معروف آن همانند موزه نادرشاه رفتید، می توانید مغازه های بسیاری را ببینید که به فروش ظروف سنگی می پردازند. ظروف سنگی با نام “ظروف هرکاره” در میان مردم خراسان بسیار پر طرفدار هستند. برای پختن بسیاری از غذاها همانند دیزی سنگی، آش های معروف خراسانی یا شوله ها از این دیگ های بزرگ سنگی استفاده می کنند. زعفران را با آسیاب های هرکاره می سابند. حتی به عنوان ظروف تزئینی نیز از این ظرف ها استفاده می کنند. ویژگی و جنس این سنگ ها، سرپانتین است که در برابر آتش بسیار مقاون بوده با این حال به راحتی تراش داده می شود و نقش های زیبایی می توان بر روی آن ها حک نمود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید