از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

درست است که کاشان را به گلابش می‌شناسند، ولی گلاب تنها سوغاتی نیست که می‌توان از کاشان برای کسی برد. سوغات کاشان طیف زیادی از شیرینی گرفته تا صنایع‌دستی و فرش دستبافت و ظروف سفالی را شامل می‌شود و به همه اینها باید انار و گیوه کاشان را هم اضافه کرد. اما از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

کلوچه کاشان

کلوچه کاشان که آن را به ترد بودن می‌شناسند، سوغات سه نسل قبل این شهر تاریخی است. این کلوچه را که برخلاف کلوچه‌های دیگر بی‌مغز است، با آرد سبوس‌دار که در آسیاب‌های آبی آماده شده، درست می‌کنند.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

حاجی بادومی 

شیرینی حاجی بادامی که به دلیل بادام به کار رفته در آن به این اسم مشهور است و به دلیل جوز و آرد نخودچی به کار رفته در آن ارزش غذایی بالایی دارد، شیرینی مخصوص یزد و شیراز و کاشان است. این شیرینی با پودربادام، هل، پودر شکر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب و زعفران درست می‌شود و به خاطر شکل نقلی و جمع‌وجورش یکی از شیرینی‌های محبوب کوچکترها هم هست.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

باقلوای کاشانی

باقلوا از آن دست شیرینی‌هایی است که در بسیاری از شهرهای ایران پخته می‌شود اما باقلوای کاشان طعم دیگری دارد. ویژگی منحصر این شیرینی استفاده از انواع مغزها در مواد آن است. این سوغات کاشان از پنج مغز گردو، بادام، فندق، پسته و بادام هندی تشکیل شده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

پشمک و قطاب

از دیگر سوغاتی های خوشمزه‌ی کاشان می‌توانیم به پشمک و قطابی که خاص این شهر هستند اشاره کنیم.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

این دو شیرینی در همه‌ی مهمانی‌های جای خود را دارند و لذت مهمانی را بیشتر می‌کنند. این دو سوغات کاشان را فراموش نکنید.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

گلاب و عرقیات ممتاز کاشان

هربار که اسم گلاب را بشنویم، عطر خوش گلاب کاشانی ذهنمان را زیر و رو می‌کند. برگ‌های صورتی گل محمدی هرساله طی مراسم گلاب‌گیری سنتی که در شهر کاشان انجام می‌شود، به گلابی خوش رایحه و باکیفیت بدل می‌شود. علاوه بر گلاب، عرقیات دیگری در شهر کاشان معروف هستند که همگی با کیفیت بسیار زیادی به دست مشتری می‌رسند. در سفر به این شهر خرید گلاب و سایر عرقیات را فراموش نکنید که عطر همیشگی سوغات کاشان هستند.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

فرش و گلیم

۱۲۰ سال پیش در کاشان حاج ملا حسن با رکود صنعت، پشم‌های باقی مانده را توسط همسرش تبدیل به فرش کرد. دومین گروه از قالیچه‌ها در خانه بروجردی ها و سومی در خانه طباطبایی ها بافته شد و به این ترتیب فرش کاشان با آن گره‌های ظریف و رنگ‌های خارق العاده‌اش بر سر زبان‌ها افتاد.

در کاشان تاروپود، از نخ پنبه‌ای است و ابریشم فقط در قالی‌های ظریف به کار می‌رود. قالی کاشان به قدری ظریف‌بافت است که جزئیات نقش‌ها را می‌توان از  لابه‌لایش به خوبی تشخیص داد، نقش‌ها و رنگ‌هایی که مخصوص فرش و گلیم کاشان است و در کمتر فرش دیگری می‌توان پیدایش کرد.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

سفالگری

سفال در حافظه‌ی تاریخی کاشان نقشی پر رنگ دارد و آنچه در تپه سیلک پیدا شد آثاری سفالی بودند که به روایت تاریخ روزگار خود می‌پرداختند. قدیمی‌ترین چرخ سفالگری هم متعلق به تمدن سیلک است که حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قدمت دارد. در حال حاضز هم این هنر در کاشان زنده‌ است و با طرح و نقش‌های زیبایی که هنرمندان به رس می‌دهند آن‌را به یکی از سوغات کاشان تبدیل کرده‌اند.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

کاشی سازی

کاشی سازی یکی از معروف‌ترین حرفه‌های مردم هنرمند کاشان است. این کاشی‌ها به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند و بر جان سازه‌ها قد می‌کشند تا چشم‌نوازترین رنگ‌ها را مقابل چشم بینندگان بیافرینند.

از کاشان سوغاتی چی بخریم؟

گیوه بافی

نشلج یکی از روستاهای شهر کاشان است که مردمش سنت بافت گیوه را نسل به نسل منتقل کرده‌اند. گیوه‌هایی که در این روستا بافته می‌شود یکی از سوغات حرفه‌ای کاشان است که در نهایت دقت و زیبایی بافته و به مشتری تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید در روستا افراد زیادی را ببنیید که دور یکدیگر جمع شده‌اند و بافت گیوه مشغولند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید