بنر هدر

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سوغات شهر یزد که شامل برخی خوراکی ها و صنایع دستی  این استان می شود، بسیار معروف و شناخته شده هستند. هنرهای دستی زیبا و جذابی مانند زیلو، ترمه و پارچه های رنگین از محبوب ترین سوغاتی های یزد به شمار می روند. برای شناخت بیشتر “سوغات شهر یزد” در ادامه با ما همراه شوید.

حلوا ارده اردکان

تاریخ تهیه‌ی حلوا ارده را به شیخ بهایی نسبت می‌دهد وآمده است که شاه عباس به‌دنبال جیره‌ی غذایی مناسب برای سربازانش بود که دارای این شرایط باشد: اولا مقوی و انرژی‌زا باشد، دوما حمل و نقل آن آسان و ثالثا برای شرایط جنگی مناسب بوده و برای مصرف نیاز به گرم کردن نداشته باشد. به‌دنبال این قضیه شیخ بهایی با همکاری شیرینی سازان آن زمان چیزی را که امروز بنام حلوا ارده معروف است اختراع کرد. می‌توان گفت این خوراکی شیرین و خوشمزه مدت‌های طولانی است که در سفره‌ی ایرانیان جا گرفته است. اما یکی از بهترین نمونه‌های آن حلوا ارده اردکان است و یکی از محبوب‌ترین سوغات یزد محسوب می‌شود.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

قطاب

قطاب، جز آنکه شیرینی محبوبی در شهرهای ایران است، در خارج از ایران هم طرفدار زیاد دارد. پخت این شیرینی یکی از اصلی‌ترین راه‌های امرار معاش یزدی‌هاست و شغلی است که نسل اندر نسل در یزد به آن مشغولند.

قطاب یزد دو لایه دارد. لایه‌ خارجی نوعی نان شیرین سرخ شده در روغن است که خمیر آن از ترکیب آرد گندم، شیر یا ماست و زرده‌ تخم‌مرغ درست شده و در روغن سرخش می‌کنند و در آخر در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی را هم از پودر بادام، پودر قند و هل پر می‌کنند.

قطاب یزدی

کیک یزدی

کیک یزدی حالا نه تنها یکی از سوغات یزد است بلکه شیرینی محبوبی است که شما می‌توانید آن‌را در هر نقطه‌ای از ایران پیدا کنید. این شیرینی خوشمزه که طعمی خاطره انگیز و لذت‌بخش دارد یکی دیگر از سوغات‌های خوردنی این شهر کویری است.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

باقلوا

باقلوا را ابتدا عثمانی‌ها درست می‌کردند و بعد در کشورهای دیگر هم مردم دست به کار درست کردنش شدند، از جمله یزد. هرچند که در قزوین و تبریز هم باقلوا  شیرینی محبوبی است و با یک استکان چای عصرانه کاملی می‌شود، ولی باقلوای یزدی به خاطر مقدار پسته و بادام زیاد آن و تنوع در شکل که در انواع لوزی، مربعی و لوله‌ای درست می‌شود، محبوب‌تر است.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

پشمک یزد

پشمک همیشه ما را هول می‎دهد وسط خاطرات کودکی و یادآور اتفاقات خوب است. پشمک یزدی یکی دیگر از خوشمزه‌هایی است که در لیست سوغات یزد قرار می‌گیرد.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

نقل یزدی

نقل یکی از محبوب‌ترین همراهان چای است. نقل‌ها در طعم‌های مختلف در دسته‌ی سوغات یزد قرار می‌گیرند. این نقل‌های خوشمزه هرکدام طعمی متفاوت دارند و مغزهای مختلفی در آن‌ها قرار دارد. انواع نقل‌های یزدی را می‌توان اینچنین دسته بندی کرد: گردویی، بادامی، پسته‌ای و خلال بادام با طعم‌های وانیلی، زعفرانی، گل محمدی، آلبالویی، گشنیز و  بیدمشک.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

شیرینی حاج بادومی

یکی دیگر از شیرینی‌هایی که در بین سوغات یزد بسیار محبوب است شیرینی حاج بادومی است. این شیرینی‌های گرد و کوچک از موادی چون مغز بادام، پودر قند، روغن جامد آب ‌کرده، آرد، پودر هل سبز و پودر پسته استفاده می‌کنند.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

سوهان‌ آردی و سوهان خانی

این دو نوع سوهان از سوغات‌های متفاوت شهر یزد هستند و هر کدام شیوه پخت‌های مختلفی دارند. سوهان خانی از آرد جوانه گندم، آردسفید، زرده تخم مرغ شکر، مغز پسته، روغن حیوانی، هل و دارچین تهیه می‌شود و مواد تشکیل دهنده‌ی  سوهان آردی آرد، شکر، هل، زعفران، روغن و گلاب است.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

نان پنجره ای

یکی دیگر از شیرینی ها و سوغات شهر یزد نان پنجره ای است. برای تهیه این شیرینی از آرد سفید گندم، تخم مرغ، پودر نشاسته، گلاب و روغن استفاده می شود . هم چنین جهت تزئین از خاک قند کمک گرفته می شود.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

 انواع لوز در شهر یزد

لوز هم طرفدران زیادی دارد، شیرینی‌های کوچکی که انواع مختلفی دارد و مغزها بخش عمده‌ای از مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌را می‌سازند. محبوب‌ترین لوزها؛ لوز نارگیلی، لوز بادام و لوز بیدمشک هستند که عطر خوش و گرمی دارند.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

صنایع دستی یزد به عنوان سوغاتی

هر کدام از استان های ایران با توجه به فرهنگ  وسنت خود دارای  صنایع دستی خاص است. یزد نیز با قدمتی طولانی و با فرهنگی غنی دارای صنایع دستی متعددی از جمله موارد زیر است.

ترمه

یزد، جدا از شیرینی‌، ترمه‌بافی معروفی هم دارد، نوعی پارچه که تارش ابریشمی و پودش نخ، پشم، کرک الوان است و حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد.

در قدیم به غیر از یزد در کرمان، خراسان و تبریز هم ترمه بافته می‌شد، ولی رفته رفته  یزد به تنها شهر ترمه ایران معروف و ترمه در دیگر شهرها به فراموشی سپرده شد.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

زیلو

زیلو جزو صنایع دستی بسیار سنتی به حساب می آید که قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد. زیلو به دلیل  خنکی در تابستان مورد استفاده قرار گرفته می شود. شهر میبد  معروف ترین زیلو ها را  ارائه می دهد. نخ استفاده شده در زیلوها  پنبه است و دارای طرح های مختلف و زیبایی مثل  زلفک، رکنه دونی ، هشت پر  بزرگ و کوچک، بند رومی و کلید بر است. رنگ های زیلو های طبیعی بوده و از  گیاهانی مثل  روناس، پوست گردو و … تهیه می شود.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

سفال و سرامیک

میبد شهر معروف سفال و سرامیک است و انواع این محصولات در این مکان تولید می‌شوند که طرح و نقش آن‌ها بسیار خاص هستند. نقش‌های اصیل مرغ و ماهی و خورشید خانم از رایج‌ترین نقوشی هستند که بر سفال‌های میبد نقش می‌بندند.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

دارایی بافی در یزد

این هنر دستی سابقه ای ۸۰۰ ساله دارد. دارایی بافی از ابریشم و رنگ های طبیعی تهیه می شود. در زمان های قدیم به علت این که فقط افرادی  که دارای تمکن مالی می توانستند آن را تهیه کنند به آن دارایی بافی می گفتند. پارچه های دارایی برای رولحافی، بقچه، بقچه سوزانی  و… استفاده می شد. شاید توجه به این صنایع و تهیه آن به عنوان سوغات بتواند رونق گذشته را به این بافت های منحصر به فرد بازگرداند.

محبوب ترین و بهترین سوغات یزد کدامند؟

با سفر به شهر بادگیرها بهترین و جذاب ترین سوغات را برای عزیزانتان خریداری کنید و سوغات شهر یزد را در ذهن آن ها ماندگار کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید