با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شیراز یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری ایران است و آثار تاریخی اش آنقدر معروف است که حتی گردشگران خارجی هم برای بازدید آن ها از نقاط مختلف دنیا خودشان را به شیراز می رسانند. شیراز مخصوصاً در اردیبهشت یکی از جذاب ترین شهرهای ایران می شود و عطر بهار نارنج های آن هوش از سر از همه می برد. مطمئناً در جایی مثل شیراز رفتن به رستوران و خوردن غذاهای محلی یکی از جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین بخش های سفرتان است. می خواهیم تعدادی از غذاهای شیراز را معرفی کنیم.

1- لوبیا پلو

اگر تا الان تنها تصورتان از لوبیا پلو، برنجی سرخ‌رنگ پر از تکه‌های قدونیم‌قد لوبیاهای سبز و تکه‌ها گوشت بوده، باید بگوییم که این غذا نوع دیگری هم دارد که در بین غذاهای شیراز جا خوش کرده است. لوبیا پلوی مخصوص شیراز با لوبیای چشم بلبلی به جای لوبیا سبز طبخ می‌شود و به همراه برنج، زعفران، شوید، گوشت چرخ‌کرده و دارچین، یک ترکیب خوشمزه می‌سازد.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

2- دوپیازه آلوی شیرازی

یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز دوپیازه آلو است که هم خیلی راحت درست می شود و هم خیلی خوشمزه است. کافیست مقداری سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز داشته باشید تا با اضافه کردن مقداری رب و ادویه به آن ها بعد از چند دقیقه یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی شیراز را درست کرده باشید. گاهی در این غذا گوشت خرد شده هم ریخته می شود که آن را پر از پروتئین می کند. شیرازی ها این غذا را معمولا شب ها با مقداری نان تازه می خورند.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

3- کلم پلوی شیرازی

اسم کلم پلو فقط با همراهی صفت شیرازی جذاب است و این دو در کنار هم، طعم محبوب این غذا را در یاد زنده می‌کنند. سفر به شیراز بدون چشیدن طعم بهشتی این غذا کامل نمی‌شود. مواد غذایی مغذی و مفیدی کنار هم این غذا را به‌وجود می‌آورند تا یکی از پرطرفدارترین طعم‌ها در بین غذاهای شیراز شود. کلم پلو یک ترکیب جادویی از کلم قمری، برنج، پیاز، ترخون، ریحان، ادویه و گوشت‌های چرخی سر گنجشکی است که به سفره‌های شیراز رنگ و طعم می‌بخشد. در سفر به این شهر شعر و شاعری لذت چشیدن این غذا را از دست ندهید.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

4- قورمه به

باز هم یک غذای شیرین دیگر که این بار به همراه شکر، میوه ی «به» هم مسئولیت این طعم شیرین را به عهده گرفته است! به جز شکر و «به» مواد دیگری مثل گوشت، زعفران، پیاز و ادویه هم در این غذا به کار می رود. طعم «به» پخته در غذا منحصربفرد و خوشمزه است و مطمئناً از طعم بینظیر آن خوشتان می آید.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

5- یخنی نخود

این غذا مثل آبگوشت است و برای درست کردن آن از گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، نمک و زردچوبه استفاده می شود. با اینکه این غذا منتسب به شیراز است اما در بیشتر جاهای ایران آبگوشت را به همین روش درست می کنند. خوردن این غذا به همراه نان تازه و ترشی یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های شکم گردی در شیراز است.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

6- کوفته هلوی شیرازی

این غذا را باید با دست‌پخت شیرازی‌ها تجربه کنید تا لذت طعم این کوفته‌های خوش‌رنگ به دل‌تان بنشیند. شیراز هم مثل بعضی از شهرهای ایران، کوفته‌های مخصوص خودش را دارد. این غذای لذیذ محلی، ترکیبی از گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد نخودچی، پیاز و هویج است که بعد از مخلوط شدن به اندازه‌ی هلو جدا می‌شود و داخل آن پیاز داغ یا کشمش گذاشته می‌شود. این هلوهای گوشتی بعد از سرخ کردن، تبدیل به یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای شیراز می‌شود.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

7- شکر پلو

شیرازی‌ها طرفدار مزه‌های شیرین هستند و در لیست غذاهای محبوب آن‌ها، طعم‌های شیرین بسیار به چشم می‌خورد. یکی از این غذاها، شکر پلو است که پخت ساده‌ای دارد و در سفره‌ها‌ی شیرازی‌هایی که غذاهای شیرین را دوست دارند، دیده می‌شود. این غذا ترکیب خوشمزه‌ای از برنج، شکر، زعفران و خلال پسته و بادام است.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

8- دمپخت شیرازی

در بین غذاهای شیراز ، دمپختک از آن دسته طعم‌هایی است که سبک پختش در این شهر با سایر نقاط ایران متفاوت است. این غذا غنی از سبزیجات است و انتخاب خوشمزه‌ای برای گیاهخواران است. عدس، کلم، ترخون، پیاز، هویج، ریحان و ادویه، مواد تشکیل دهتده‌ی این پلوی خوش‌طعم است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

9- رب پلو

در این غذا گوشت استفاده نمی شود و گیاهخواران به راحتی می توانند آن را استفاده کنند. مواد لازم برای تهیه ی این غذای سنتی برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز است و با اینکه به نظر ساده می آید اما گردو به همراه رب انار آن را مقوی و مفید کرده است. در سر سفره ی شیرازی ها با این غذا سالاد شیرازی و سبزی خوردن هم گذاشته می شود.

10- شیرازی پلو

غذاهای شیراز رنگ‌ولعاب چشمگیری دارند و لذت طعم هر کدام با ظاهر زیبا و خوش‌رنگ‌شان چند برابر می‌شوند. در بین پلوهای لذیذی که در سفره‌ی مردمان شیراز جا خوش کرده است، شیرازی پلو محبوبیت بالایی دارد و مزه‌ی آن بی‌نظیر است. این پلو ترکیبی ماهرانه‌ای از برنج، مرغ، بادنجان، پیاز، زرده تخم مرغ، ماست و زعفران است و به شکل ته‌چین طبخ می‌شود.

با 10 نوع از غذاهای سنتی و محلی شیراز آشنا شوید

این غذا را در نهایت با زرشک، خلال بادام، پسته و پوست پرتقال به زیبایی تزیین می‌کنند تا تبدیل به شاهکاری هنرمندانه از خوشمزگی‌های شیراز شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید