قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قصر توپ کاپی باشکوه در استانبول ترکیه قرار دارد. این قصر یکی از کاخ‌های معروف امپراتوری عثمانی بوده است. دستور ساخت این قصر را سلطان‌محمد فاتح در سال ۱۴۵۹ داد و کار ساختش تا سال ۱۴۶۵ طول کشید. محل قرارگیری قصر در تنگه بسفر است و نمایی زیبا به شاخ طلایی و دریای مرمره دارد. این کاخ از قرن ۱۵ تا ۱۹ به عنوان مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی به حساب می‌آمد. لقب این کاخ شهری در دل یک شهر بود و به بزرگترین کاخ جهان شناخته می‌شده است.

قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

قصر توپکاپی نه تنها محل اقامت سلاطین عثمانی، بلکه مرکز اداری و آموزشی جکومت نیز بوده است. این کاخ توسط سلطان مهمد دوم فاتح قسطنطنیه بین سال های 1460و 1478ساخته شد و در طول تاریخ طولانی خود، بارها و بارها تغییر و توسعه یافت که به عنوان مقر و دیوان سلطنتی عثمانی تا اواسط قرن نوزدهم استفاده می شد. در اوایل دهه 1850، توپکاپی برای انجام مراسم و تشریفات دیگر کافی نبود و به همین دلیل مقر امپراتوری به کاخ دولماباخچه که در بوسفور قرار دارد، انتقال داده شد. علیرغم این جابجایی، گنجینه های سلطنتی، ردای حضرت محمد (ص) و اسناد امپرتوری همچنان در توپکاپی نگهداری می شوند و از آنجایی که این قصر محل اقامت رسمی سلسله عثمانی بوده و آثار مقدسی در آن قرار دارد همچنان به میزبانی مراسم خاص ادامه می دهد.

توپکاپی موزه ای از داستان های رنگارنگ را در دل خود جای داده است، داستان پادشاهانی که بین قرن های 15تا 19میلادی در این دیوان امپراتوری عثمانی حکومت می کردند. بازدید از عمارت های قصر، گنجینه پر از جواهرات و حرمسرا ها، گوشه ای از زندگی آنها را به شما نشان می دهد.

قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

دیوان اول

قبل از ورود به قصر نگاهی به ساختار آراسته و جذاب دروازه ورودی بیندازید. این بنا به دستور سلطان احمد سوم به سبک روکوکو در سال ۱۷۲۸ ساخته شد. پس از عبور از دروازه امپراتوری به دیوان اول می رسید که به عنوان دیوان ینی چری شناخته می شود. در سمت چپ شما کلیسای دوره بیزانس با نام آیاایرینی قرار دارد.

دیوان دوم

دروازه میانی، مجرای دسترسی به دیوان دوم می باشد که برای امور امپراتوری استفاده می شده است. در دوران عثمانی، تنها سلطان و مادر او سوار بر اسب اجازه عبور از دروازه میانی را داشتند و بقیه باید با پای پیاده از این مکان عبور می کردند.

دیوان دوم دارای محیطی باغ گونه می باشد. بر خلاف کاخ های اروپایی مرسوم، که دارای یک ساختمان بزرگ با باغ های بی نظیر هستند، قصر توپکاپی، مجموعه ای از عمارت ها، آشپزخانه ها، سربازخانه ها، کوشک ها و اتاق های خواب است که در اطراف محوطه مرکزی ساخته شده اند.

قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

حرمسرا

ورودی حرمسرا در پایین برج عدالت در سمت غرب دیوان دوم قرار دارد. اگر تصمیم به بازدید از آن دارید، باید یک بلیط اختصاصی خریداری کنید. در باور عمومی حرمسرا جایی بوده که سلطان در آنجا به عیش و نوش می پرداخته است. اما در واقع اینجا محل زندگی خانواده سلطان بوده که بر اساس سنت و آداب خاصی اداره می شده است. دخترانی که به حرمسرا آورده می شدند باید دین اسلام را می آموختند و فرهنگ و زبان ترکی را یاد می گرفتند. همچنین آنها باید در هنر آرایش، دوخت لباس، موسیقی، خواندن، نوشتن، گلدوزی و رقص مهارت کسب می کردند. پس از این مراحل اگر شایستگی های لازم را بدست می آوردند، ابتدا به خدمت کودکان و شاهزادگان در می آمدند، در مرتبه بالاتر به مادر سلطان و اگر جذاب و با استعداد بودند نزد سلطان می رفتند.

قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

دیوان سوم

دسترسی به دیوان سوم از طریق دروازه سعادت است. داخل آن اتاق مجللی قرار دارد که در قرن شانزدهم ساخته و در قرن هجدهم بازسازی شده است. مقامات برجسته و سفیران خارجی به این مکان برای انجام امورات عالی دولت راهنمایی می شدند. سلطان، به تخت پادشاهی تکیه می زده و سفیران هدایای خود را به او تقدیم می کردند.

گنجینه امپراتوری

گنجینه توپکاپی در ضلع شرقی دیوان سوم قرار دارد. مجموعه ای باور نکردنی از اشیاء ساخته شده از  طلا یا نقره که با یاقوت، زمرد، مروارید و الماس تزئین گشته اند. این بنا در زمان مهمت در سال 1460ساخته شده و در اصل به عنوان اتاق پذیرش مورد استفاده قرار می گرفته است

دیوان چهارم

سالن های عیش و نوش، دیوان چهارم را تصرف کرده اند. این دیوان شامل کوشک مجیدیه می باشد که توسط عبدالمجید در قرن ۱۹ به سبک اروپایی بنا شده است. از قسمت بهار خواب دیوان، کوشک مخصوص مصطفی پاشا را می توان دید. در زمان سلطنت احمد سوم باغ لاله ای بیرون از این کوشک با گونه های مختلف لاله احداث می شود.

قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

چطور به دیدن توپ کاپی برویم؟

این قصر زیبا در محله سلطان محمد در نزدیکی امینونو در منطقه قدیمی شهر قرار دارد. شما می‌توانید در تمام روزهای هفته به جز سه‌شنبه از این کاخ دیدن کنید. ساعت بازدید از کاخ از ۹ صبح تا ۵ عصر است و در فصل تابستان ساعت بازدید معمولاً تا ۷ شب نیز افزایش می‌یابد. هزینه بلیط بازدید از کاخ هم‌اکنون بزای بزرگسالان ۴۰ لیر است. همچنین برای بازدید از حرمسرای کاخ باید ۲۵ لیر دیگر نیز بپردازید.

قصر توپکاپی ، قصری باشکوه در استانبول 

در صورت همراه داشتن کارت‌های اعتباری مانند ویزا کارت می‌توانید بلیط ورودی به قصر را از طریق دستگاه تعبیه شده و خارج از صف تهیه کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید