بنر هدر

مقبره کمال الملک یکی از این بناهای ارزشمند نیشابور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آرامگاه کمال‌الملک در نیشابور یکی از این بناهای ارزشمند است که با نمای هندسی زیبا و متفاوتش هر سال گردشگران بسیاری را برای دیدن آرامگاه این هنرمند، به یکی از محله‌های نیشابور می‌کشاند.

مقبره کمال الملک یکی از این بناهای ارزشمند نیشابور

آرامگاه کمال الملک از جاهای دیدنی نیشابور، در نزدیکی آرامگاه خیام و در مجاورت آرامگاه عطار قرار گرفته و به غیر از معماری جذابی که برای بنای یادبود آن به کار رفته، باغ زیبا و سرسبزی دارد که راه رفتن و گشت و گذار در آن برای هر طبیعت دوستی خوشایند است. محمد غفاری معروف به کمال الملک، نقاش برجسته ایرانی مدتی نقاش دربار بود و در این مدت ۱۷۰ تابلوی نقاشی زیبا را خلق کرد که بدون شک معروف ترین آن ها تالار آینه است، همان تابلویی که باعث شد ناصرالدین شاه لقب کمال الملک را به این نقاش دهد.

کمال الملک کیست؟

کمال الملک در سال ۱۲۲۴ شمسی در کاشان و در خانواده ای هنرمند متولد شد. در آن زمان عموی او از نقاشان معروف بود و پدرش هم در طراحی منظره و چاپ سنگی استاد بود. پدر کمال الملک همین که متوجه استعداد او شد با خرید مداد و کاغذ او را تشویق به این کار کرد. کمال الملک بعد از سفر به تهران برای تحصیل در رشته نقاشی به مدرسه دارالفنون رفت. سال سوم تحصیل کمال الملک در این مدرسه بود که روزی ناصرلدین شاه به بازدید از مدرسه دارالفنون رفت و با دیدن تابلویی که کمال الملک از چهره اعتضاد السلطنه کشیده بود چنان تحت تاثیر قرار رگفت که دستور داد او به عنوان نقاش در دربار استخدام شود. کمال الملک از سال ۱۳۰۷ مدتی را در یکی از روستاهای نیشابور سپری کرد و در نهایت در سال ۱۳۱۹ و در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

مقبره کمال الملک یکی از این بناهای ارزشمند نیشابور

آرامگاه کمال‌الملک

آرامگاه کمال‌الملک به طراحی هوشنگ سیحون با تلفیقی موزون از معماری سنتی و مدرن است که در آن هندسه نقشی اساسی و ارتباطی عميق با نظام معماري ايرانی دارد. نقشه بنا از دو مربع با تناسب یک به دو تشکیل شده است.

در هر ضلع مربع در نما یک قوس وجود دارد. چهار ضلعِ مستطیلِ بنا مجموعاً از شش قوس نیم دایره تشکیل شده است. دو قطر هر مربع نیز از داخل دو قوسِ متقاطع دیگر را تشکیل می دهند. بدین ترتیب مجموعاً ده قوس در این بنا ساخته شده است. برخورد این قوس ها و پوشش‌های آن ها در بالای بنای آرامگاه، اشکال هندسیِ مخروط شکل را به وجود آورده اند.

جاذبه های دیدنی نیشابور

تزیینات این آرامگاه با کاشی معرّق نفیس به رنگ های لاجوردی، سفید و غیره است و نقش های آن ها بر روی سطوح منحنیِ نما به کار رفته و به سمت خط تقارنِ قوس ها این نقوش کوچک و کوچک‌تر می شوند. نمای آرامگاه کمال‌الملک، تزیینات و رنگ کاشی ها با آرامگاه عطار، که در کنار این بنا قرار دارد، هماهنگی فراوانی دارد. مصالح به کار رفته در بنای آرامگاه، بتون، سنگ و کاشی است. سنگ قبر کمال الملک نیز به صورت يکپارچه از سنگ گرانيت است. در قسمت بالای سنگ که مرتفع و زاويه ‌دار تراشيده شده یکی از شاگردان ایشان نقش ‌برجسته‌اي از کمال‌الملک را سنگ ‌کاری کرده ‌است.

مسیر دسترسی

آرامگاه کمال الملک در جنوب شرقی نیشابور در باغی بزرگ قرار دارد؛ کافیست به میدان فضل، خیابان عرفان بروید و مسیر خیابان عرفان را آنقدر ادامه دهید تا به باغ بزرگ و آرامگاه کمال الملک برسید. این مسیر اتوبوس ندارد و برای رسیدن به باغ باید از تاکسی استفاده کنید. آرامگاه هر روز از ۸ صبح تا ۸ شب باز است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید