بنر هدر

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه حفاظت شده میرآباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه حفاظت شده میرآباد یکی از جاذبه های پیرانشهر، با وسعت ۱۱۴۳۵ هکتار حد فاصل شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد و به جهت حفظ پوشش جنگلی بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید.

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه حفاظت شده میرآباد

حداقل ارتفاع منطقه در بستر رودخانه زاب ۱۳۰۰ متر و حداکثر ارتفاع منطقه ۱۸۵۲ متر در قله کوه حاج متک می باشد.

نزدیکترین کانون زیستی به منطقه شهر میرآباد در حاشیه جنوبی سردشت می باشد که مرکز بخش وزینه می باشد. همچنین شهرستان سردشت در جنوب منطقه در فاصله ۲۳ کیلومتری و شهرستان پیرانشهر در ۲۵ کیلومتری منطقه قرار دارند.

جاده سردشت به پیرانشهر و رودخانه زاب از میان این منطقه عبور می کنند.

از چشم اندازها و تفرجگاههای آن می توان به تفرجگاه پردانان, آبشار بسيار زيباي خرپاپ, دره ي خرپاپ», آبشار «نيوژ» و حوزه  رودخانه زاب و مناظر بسيار دل انگيز جنگلهای «آلواتان» به طرف «آلی مران» اشاره کرد. اين چشم اندازها هر ساله مسافران و کوهنوردان بسياری را به تماشا می خوانند. رود زاب رودی است که در ناحیه کردستان جاری است و یونانیان آن را لیکوس می‌گفته‌اند. سرچشمه رود زاب از کوه داروجان است و جلگه زاب را مشروب کرده، کوه آهنگران و کوه بزنیان را قطع می‌کند و وارد رود دیاله می‌شود در قسمت‌های مختلف به اسامی گاورود و رود سیروان و رود دیاله نامیده می‌شود. این رود از کوه‌های حوالی گردنه اسدآباد در مغرب کوه الوند سرچشمه می‌گیرد و از مشرق به مغرب تا سرحد عراق جاری است و از تنگه‌های باریک راهی برای خود حفر کرده، از کوه شاهو و کوه کله‌سر می‌گذرد و به طرف جنوب غربی منحرف شده بالاخره به دجله می‌رسد.

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه حفاظت شده میرآباد

پوشش گیاهی

علاوه بر اجتماع درختان بلوط زاگرسی که ۷۰ درصد پوشش جنگلی منطقه را تشکیل می دهد، اجتماعات کوچکی از ولیک، زالزالک، بنه، کیکم، گردو، بادام وحشی و بعضا سماق در منطقه قابل مشاهده است.

همچنین تک درختان سیب، گلابی، گوجه وحشی، زالزالک و آلبالوی وحشی و نسترن نیز در منطقه به چشم می خورد.

مضافا اینکه در اکثر دره های پرآب، اجتماعات بزرگ گردو شکوه خاصی به منطقه بخشیده است. همچنین در کنار و حاشیه رودخانه ها اجتماعات بید و زبان گنجشک و تبریزی نیز یافت می شوند.

گونه های شاخص جانوری

شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده میرآباد خرس قهوه ای است که در ارتفاعات این منطقه زندگی می کند.

از دیگر گونه های شاخص جانوری منطقه می توان به سنجاب ایرانی (با جمعیت مناسب)، گراز، گرگ، خرگوش، روباه، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه هایی از اردک ها، گونه های مختلفی از مارمولک ها اشاره نمود .

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه حفاظت شده میرآباد

تعارضات و تهدیدها

– سرشاخه زنی درختان به منظور تهیه سوخت زمستانی
– سرشاخه زنی به منظور تغذیه دام های اهلی
– تخریب و تبدیل کاربری اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی
– وقوع آتش سوزی های مکرر در عرصه جنگل

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید