موزه ارومیه یکی از بهترین موزه های ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اگر به ارومیه سفر کردید حتمان به موزه این شهر سر بزنید. در یک کلام فوق العاده و یکی از بهترین موزه های ایران است. این موزه از جاهای دیدنی ارومیه، در سال ۱۳۴۶ شمسی با زیر بنای ۷۵۰ متر مربع در محوطه‌ ای به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع احداث شد.

موزه ارومیه یکی از بهترین موزه های ایران

این موزه در مجموع از دو تالار بزرگ و کوچک تشکیل شده که تالار بزرگ موزه ارومیه به نمایش اشیای باستانی و تاریخی دوران مختلف تاریخی و تالار کوچک آن به موزه مودم شناسی اختصاص یافته است.

در طول سال ها بخش های مختلفی به آن افزوده شده است. هم اکنون موزه دارای یک گنجینه نگهداری آثار و اموال، آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء کتابخانه، دو سالن باستان شناسی و مردم شناسی، بخش فروش نشریات و آمفی تئاتر است. عرصه موزه ۳۰۰ متر مربع و اعیانی آن حدود ۳۲۰۰ متر مربع است.

موزه ارومیه یکی از بهترین موزه های ایران

بخش های مختلف موزه ارومیه

بخش ماقبل تاریخی: برای سفر به اعماق ژرف تاریخی به بخش ما قبل تاریخ بروید اینجا پر از آثاری است که در کند و کاو های سایت های باستان شناسی مثل تپه های اسماعیل آباد، سیلک کاشان کشف شده اند و اشیایی مثل سفال انواع سفال ها را شامل می شوند. این قسمت بخشی دارد که مخصوص آثار تاریخی لرستان است و اشیایی مثل برنز و وسایل جنگی را شامل می شود.

بخش تاریخی: در اینجا اشیای سفالی و فلزی متعلق به قبل از اسلام به نمایش در آمده که برای نواحی شوش، سیاهکل، نهاوند و رحمت آباد هستند. در این قسمت، بخشی مخصوص نمایش سکه های قبل و بعد از اسلام است که سکه هایی از زمان اتابکان، مغول، صفویه و … را به نمایش در آورده است.

بخش اسلامی: بیشتر اشیایی که در این موزه می بینید برای دوره اسلامی است و به خوبی تمدن اسلامی و تاثیرش بر روی ظروف و آثار تاریخی را نشان می دهد. در اینجا ظرف هایی را می بینید که با خطوط کوفی و یا آیاتی از قرآن به ظریف ترین و ماهرانه ترین حالت طراحی شده اند. یکی دیگر از جذاب ترین آثار این بخش نوشته های کوفی و عربی و سرعلم های سوگواری هستند که از جای جای ایران به موزه ارومیه آورده شده اند.

بخش مردم شناسی: در این قسمت با فرهنگ مردمان و طوایف مختلف آشنا می شوید؛ اینکه آن ها چه لباس هایی به تن می کنند و یا از چه ظرف و ظروفی استفاده می کنند. یکی از جذاب ترین آثاری که این قسمت از موزه را تماشایی کرده مجسمه هایی هستند که لباس های محلی به تن کرده اند و نمایانگر اقوام و عشیره های مختلف ایران هستند.

موزه ارومیه یکی از بهترین موزه های ایران

بخشی از موزه ارومیه به هنرهای تزئینی از قبیل تابلوها، مینیاتورها، مرقع و قلمدان‌ها و خط نوشته‌هایی زیبا با خط نستعلیق و نسخ اختصاص یافته است. بخش سکه‌ها نیز شامل سکه‌هایی از دوران‌های مختلف تاریخی نظیر صفویان، قاجاریان، آل بویه، سلجوقیان و غیره است.

موزه ارومیه با دارا بودن بیش از سی هزار شی گرانبها، دومین موزه غنی ایران به شمار می‌رود که 500 قلم آن از موزه ملی ایران منتقل شده‌اند. اگر قصد سفر به شهر زیبای ارومیه را دارید بازدید از بازار ارومیه و طبیعت بی نظیرش را فراموش نکنید.

موزه ارومیه یکی از بهترین موزه های ایران

زمان بازدید: همه روزه غیر از روزهای دوشنبه صبح ها ۹ الی ۳۰/۱۳ بعد از ظهرها ۱۵ الی ۱۸

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید