موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر اصفهان خود موزه‌ای زنده و پویا محسوب می‌شود که تاریخ و فرهنگ ایران را در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌هایش به نمایش گذاشته است. اما در همین شهر موزه‌های متنوعی وجود دارد که هر کدام دنیایی از شگفتی را درون خود جای داده‌اند و با دیدن آن‌ها، با بخشی از تاریخ و سرگذشت این شهر بیشتر آشنا می‌شویم. این موزه‌ها در بین دیدنی‌های اصفهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و کمتر گردشگری می‌تواند در سفر به اصفهان از دیدن آن‌ها چشم‌پوشی کند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به موزه‌های شهر اصفهان بیاندازیم و آن‌ها را بیشتر بشناسیم.

 موزه چهلستون

موزه چهلستون در شهر اصفهان رتبه دوم را بین موزه های ایران بعد از کاخ گلستان دارد. این بنا که از دوران صفویه در اصفهان باقی مانده که از لحاظ معماری یکی از باشکوه ترین بناهای آن زمان به شمار می رود. اشیایی که در این موزه وجود دارد، از نوع باستان شناسی و مردم شناسی بوده و همچنین آثاری مثل نسخ خطی، نگارگری و ظروف کاربردی و تزیینی متعلق به دوران اسلامی در آن دیده می شود. بعضی اوقات در سال نمایشگاه های دوره ای مختلف هم برگزار می شود.

آدرس : خیابان استانداری

شماره تماس : ۳۲۲۲۰۱۸۱

ایام بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری

ساعات بازدید : بهار: ۸:۳۰ الی ۱۹ | تابستان: ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و ۱۵:۳۰ الی ۲۰ | مهر،آبان، آذر، دی:۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰ | بهمن و اسفند: ۸:۳۰ الی ۱۸:۳۰

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

موزه هنرهای تزئینی

موزه هنر‌های تزئینی اصفهان در عمارتی به نام عمارت رکیب خانه قرار دارد که قدمتش به دوران صفویه می‌رسد. در دوران قاجاریه این عمارت توسط ظل السلطان مرمت و بازسازی شد و تغییراتی در آن به وجود آورد تا از این عمارت به عنوان اندرونی اختصاصی استفاده کند. در سال 1375 شمسی، عمارت رکیب خانه به عنوان موزه هنرهای تزئینی اصفهان شروع به کار کرد و با داشتن فضایی با مساحت 2600 متر مربع، مجموعه‌ای جذاب از صدها اثر هنری را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده است. این موزه از چندین بخش مختلف تشکیل شده است؛ خط و کتابت، آثار لاکی و روغنی، دستبافت‌ها و رودوزی‌های سنتی، نگارگری، آبگینه، آثار فلزی و آثار چوبی، قسمت‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند. از ویژگی‌های خاص این موزه می‌توان به وجود آثاری از میرعماد و دخترش، آثار مروی سلطان علی مشهری و میرزا رضا کلهر که از هنرمندان برجسته ایرانی محسوب می‌شوند، اشاره کرد. قدمت برخی آثار این موزه به قرن‌های سوم، پنجم، هشتم و نهم هجری نیز می‌رسد. هرساله نمایشگاه و نشست‌های مختلف هنری در موزه هنرهای تزئینی برگزار می‌شود که نظر علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند.

آدرس: خیابان استانداری، رو به روی دانشگاه هنر اصفهان.

تلفن: 32218606-031

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه 8:00 الی 13:00، پنجشنبه 8:00 الی 12:00، جمعه‌ها تعطیل است.

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

 موزه کلیسای وانک

این موزه در شمال محراب کلیسای وانک واقع شده است. موزه وانک از دو طبقه تشکیل شده و دارای دو تالار با ویترین های ثابت و سیار می باشد. حدود ۸۵۰ شی از سده های شانزدهم تا بیستم میلادی در آن به نمایش گذاشته شده است.

آدرس : خیابان نظر شرقی – کوچه کلیسای وانک

شماره تماس : ۳۶۲۲۴۳۴۷۱

ساعات بازدید : ۸.۰۰ الی ۱۷.۳۰ و پنج شنبه ها تا ۱۲.۳۰

ایام بازدید : همه روزه به جز جمعه ها و ایام سوگواری و تعطیلات ارامنه

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر اصفهان در عمارتی تاریخی مربوط به دوران صفویه واقع شده است که در مجاورت کاخ چهلستون و در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد. این ساختمان در دوران قاجار مرمت شد و در دوران پهلوی به عنوان ساختمان استانداری از آن استفاده می‌شد. بعد‌ها با انتقال استانداری به مکانی دیگر، این ساختمان توسط شهرداری مرمت و بازسازی گردید و از سال 1373 به عنوان موزه هنرهای معاصر اصفهان فعالیت می‌کند. فضای سبز، حوضچه و بنای زیبای عمارت این موزه را به یکی از جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران تور اصفهان تبدیل کرده است. بازدید از موزه هنرهای معاصر اصفهان به شما فرصت آشنایی با هنر اصفهان را می‌دهد. شش سالن نمایشگاهی شامل آثار نقاشی، خطاطی، هنر مدرن و غیره در این موزه فعالند و بخشی به نام موزه قرآن نیز دارند که در آن قرآن‌ها با خط‌های مختلف به چشم می‌خورند و بازدید از آن می‌تواند جالب توجه باشد. 

آدرس: ميدان امام حسين، خيابان استانداري، رو به روی دانشگاه هنر اصفهان.

ساعت کاری: 9:00 الی 19:00

تلفن: 32229121-031

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

 موزه مردم شناسی اصفهان

یکی دیگر از بناهای دوره صفویه که نشان دهنده معماری با شکوه آن دوره است حمام علیقلی خان می باشد که در حال حاضر با تغییر نام به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. مساحت این حمام ۱۲۰۰ متر مربع می باشد و دارای دو قسمت حمام بزرگ و حمام کوچک می باشد. هر یک از این دو حمام دارای دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه می باشد، به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می توانستند از آن استفاده کنند. در سال ۱۳۸۳ این بنا بازسازی و مرمت شد و مورد بازدید عموم قرار گرفت.

آدرس : خیابان مسجد سید – روبروی خیابان طیب – خیابان آیت الله بید آبادی

شماره تماس : ۳۳۳۷۵۷۷۹ – ۳۳۳۷۵۷۷۷

ساعات بازدید : ۸.۳۰ الی ۱۳.۳۰ – ۱۴.۳۰ تا ۱۷.۰۰ – جمعه ها و اعیاد مذهبی ۹.۰۰ الی ۱۳.۰۰

ایام بازدید : همه روزه به جز ۲۲ بهمن- ۲۹ اسفند- شهادت امام حسن مجتبی- شهادت امام رضا (ع)- تاسوعا و عاشورا- رحلت رسول اکرم و چهارشنبه آخر ماه.

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان در سال 1367 فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده است. بنای این موزه ساختمانی تاریخی محسوب می‌شود که به دوران تیموریان تعلق دارد و آن را با نام تالار تیموری می‌شناسند. در موزه تاریخ طبیعی اصفهان به همت دکتر جعفریان نمونه‌هایی از آثار طبیعی جمع‌آوری شده و به نمایش گذاشته می‌شود. دکتر جعفریان این آثار را از نقاط مختلف ایران و جهان در طول 37 سال گرداوری کرده و برخی از آن‌ها را خریداری و مبادله نموده است. این موزه بخش‌های مختلفی دارد که عبارتند از سالن جانوران بدون مهره (انواع تک سلولی‌ها، اسفنج‌ها، مرجان‌ها، نرم تنان و غیره)، سالن زمین شناسی(کانی‌ها، کریستال‌ها، سنگ‌های رسوبی، دگرگون، آذرین، رسوبات دریایی، فسیل‌ها)، سالن گیاه‌شناسی (انواع گیاهان گلدار، گل و گیاه دارویی)، سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها، سالن جانوران مهره‌دار (شامل انواع دوزیستان، ماهیان، خزندگان، پرندگان، پستانداران)، سالن کمک آموزشی و غیره. با ورود به محوطه این موزه ماکت‌های بزرگی از دایناسورها و جانوران دیگر را مشاهده می‌کنید که در کنار عمارت تاریخی موزه، منظره‌ای جالب و متفاوت خلق کرده است. کاخ موزه چهلستون و موزه هنرهای تزئینی در نزدیکی این موزه قرار دارند که در برنامه‌تان می‌توانید بازدید از آن‌ها را بگنجانید.

آدرس: تقاطع خیابان سپه و استانداری

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:00 الی 17:00 

تلفن: 32222026-031

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

موزه موسیقی اصفهان

در یکی از زیباترین و سرسبزترین خیابان های شهر اصفهان یعنی خیابان جلفا موزه ی موسیقی وجود دارد. بیش از ۳۰۰ نوع از آلات ادوات موسیقی در این موزه برای بازدید قرار داده شده است. این موزه در مدت زمان کمی که از بازگشایی آن گذشته است، موفق به کسب دو جایزه شده که آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران شد.

آدرس : خیابان جلفا

ساعات بازدید : ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

خانه مشروطه اصفهان

خانه نورالله نجفی اصفهانی که امروزه آن را با نام خانه مشروطه اصفهان می‌شناسند، موزه‌ایست که وقایع تاریخ مشروطه در اصفهان را بازگو می‌کند. این خانه بنایی تاریخیست که با داشتن دو شاهنشین، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق، هم محلی مناسب برای تماشای معماری ایرانی به شمار می‌رود و هم شما را بخشی از تاریخ این مرز و بوم آشنا می‌کند. خانه مشروطه محل گردهمایی و تجمع علما، روشنفکران، آزادی خواهان و سیاسیون اصفهان و بختیاری به شمار می‌رفته است تا در آنجا در خصوص مشروطه، امور مدنی و قانون، همفکری نمایند. قدمت خانه مشروطه به قاجاریه می‌رسد و درب‌های ارسی چوبی با شیشه‌های رنگارنگ، حیاطی دل انگیز و تزئینات زیبای دیوارهای خانه، جذابیت آن را دو چندان کرده است و بسیاری از گردشگران تور اصفهان و سایر مسافران این شهر، بازدید از آن را در برنامه گشت خود جای می‌دهند. بازدید از این موزه رایگان است.

آدرس: ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان)، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (مقصود بیک).

ساعت کاری: 8:00 الی 18:00

تلفن: 32212556-031

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش

گنجینه از وسایل و امکانات در زمینه های فیزیک، شیمی، زمین شناسی در شهر اصفهان وجود دارد که به نام موزه علوم و فنون آموزش و پرورش مشهور است.

آدرس: دروازه شیراز – خیابان سعادت آباد – خیابان مصلی – کوچه شماره ۲۴

شماره تماس: ۳۶۶۱۴۶۳۳

ساعات بازدید: ۸.۰۰ الی ۱۲.۳۰ با هماهنگی قبلی

ایام بازدید: همه روزه به جز ایام تعطیل رسمی

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

موزه عصارخانه شاهی

میدان نقش جهان پای ثابت تور اصفهان به شمار می‌رود اما هنگام بازدید از این مجموعه ارزشمند پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر وقت بگذارید و سری به موزه عصارخانه شاهی که در بازار عطارهای میدان نقش جهان قرار دارد، بزنید. قدمت بنای این موزه شگفت‌انگیز به سال 1021 هجری قمری می‌رسد که در آن زمان به دستور شاه عباس ساخته شده است. عصارخانه‌ها در گذشته محل روغن گیری از دانه‌ها محسوب می‌شدند. این روغن گیری سبک خاصی دارد که هم اکنون درموزه عصارخانه شاهی می‌توانیم به عنوان میراثی از گذشته به آن نگاه کنیم و با نحوه و چگونگی روغن‌گیری در چند قرن پیش آشنا شویم. پس پیشنهاد می‌کنیم در گشت و گذارتان در بازار قیصریه این موزه متفاوت را از دست ندهید.

موزه های اصفهان + (آدرس ، تلفن و ساعات بازدید)

آدرس: میدان نقش جهان، بازار عطارها، ورودی سرای مخلص.

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:30 الی 16:50 – جمعه‌ها تعطیل است.

تلفن: 32241087-031

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید