بنر هدر

میدان جمهوری ایروان ، جاذبه ای زیبا و دیدنی در ارمنستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اگر قصد سفر به ارمنستان و پایتخت تاریخی‌اش را دارید، حتماً میدان جمهوری ایروان را ببینید. این میدان در مرکز شهر ایروان قرار دارد و یکی از معروف‌ترین و جالب‌ترین دیدنی‌های پایتخت است. از میدان جمهوری ایروان تحت عنوان «قلب ایروان» هم یاد می‌شود و همه ساله یکی از محبوب‌ترین جاهای گردشگری توریست‌هاست. آب‌نمای معروف موزیکال، ساختمان‌های قدیمی و جدید، بناهای تاریخی و بازارهایی با محصول محلی، همه‌و‌همه را در این‌ میدان ببینید.

میدان جمهوری ایروان ، جاذبه ای زیبا و دیدنی در ارمنستان

تاریخچه میدان جمهوری ارمنستان

ساخت و ساز این میدان توسط معمار اصلی ارمنی الکساندر تامانیان “Alexander Tamanyan در سال 1924 انجام گرفت و تا سال 1958 توسعه پیدا کرد.این ساختمان ها ترکیبی از سبک ملی و بهترین معماری جهان را نشان می دهد.محبوبیت این میدان بیشتر بخاطر معماری ملی آن است. شکل میدان از دو شکل هندسی ترکیبی است: بیضی شکل و تله ای در واقع  پنج ساختمان در این مجموعه معماری گنجانده شده است.

میدان جمهوری ارمنستان قبلا با نام میدان لنین”Lenin” معروف بود. چراکه که مجسمه‌ای از یک انقلابی مارکسیست روس تبار به نام لنین اینجا قرار داشت که تلاشهای او نهایتا به انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ منجرشد و مجسمه او توسط Sergei Merkurov ساخته شد و در جنوبی میدان قرار گرفت. در سال ۱۹۴۰ و درسالگرد جمهوری ارمنستان (20امین) از این مجسمه رونمایی شداما پس از انقلاب ارمنستان از میدان جمهوری ایروان مجسمه لنین برداشته شد و الان در موزه‌ی تاریخ ملی ارمنستان قرار دارد.

میدان جمهوری ایروان ، جاذبه ای زیبا و دیدنی در ارمنستان

معماری میدان جمهوری ارمنستان

از شرق و غرب، خانه ی دولت ارمنستان و مجلس نمایندگان به صورت متقابل قرار دارند.روی دیوار خانه دولت ساعت شهر نمایان است .این ساختمان شامل برخی از عناصر تزئینی سنتی میباشد که برای هر گردشگری جذاب و دیدنیست. ستون ها و آرک ها در نمای ساختمان ها با نازک کاری طبیعت باستانی ارمنستان پوشیده شده است. این ترکیب با ساخت هتل ماری ارمنستان، خانه ارتباطات و ساخت موزه با فواره های درخشان در شب، تکمیل شده است. بخش بیضی شکل میدان با دکوراسیون زیبا موزاییک آن این قسمت را از باقی بخش ها متمایز کرده است.

دیدنی های میدان جمهوری ایروان 

گالری ملی و موزه تاریخ ارمنستان، که شامل حدود 400.000 نمایشگاه است که تمام تاریخ ارمنی را از جامعه ابتدایی تا زمان مدرن پوشش می دهد.

خانه دولت جمهوری ارمنستان، که روی برج آن ساعت اصلی تنظیم شده است.

دفتر پست مرکزی جمهوری ارمنستان

هتل ماریوت ارمنیا ایروان ارمنستان که از همه مهمانان و توریستها استقبال می کند و به رغم معماری معتبر آن، خدمات پیشرفته ای را ارائه می دهد.

وزارت انرژی و منابع طبیعی

وزارت دارایی و خارجه

فواره‌های موزیکال(طراح Abram Abramyan)

میدان جمهوری ایروان ، جاذبه ای زیبا و دیدنی در ارمنستان

در فصل تابستان این میدان محیط دیدنی تری را نسبت به بقیه فصول دارا هست و دلیل آن فواره های موزیکالی است که در میدان جمهور یاروان به پا می گردد. این فواره ها به طور کلی فضای شهر را عوض می کنند و سبب ایجاد شور و نشاط در محیط میدان می شود. این میدان عصرها بسیار شلوغ می شود، به خصوص در اوایل بهار و اواخر پاییز، زیرا فواره ها در این بازه های زمانی فعال می شوند و به طور موزیکال در شهر ایفای نقش می کنند. فواره‌های موزیکال در میدان جمهوری ایروان توسط مهندس و دانشمندی به نام Abram Abramyan طراحی شده است. عصرها این فواره ها راه ‌اندازی می‌شوند و یک نمایش نورانی زیبا را درست در مقابل گالری هنر و موزه‌ ی تاریخ به نمایش می ‌گذارند. نمایش فواره های معمولا در ساعت ۹ یا ۱۰ شب آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۱ ادامه دارد. رنگ‌های فواره‌ها مطابق با ریتم آهنگ‌ها تغییر می‌کنند. همچنین جریان‌ های آب به نوبت تغییر مسیر می‌دهند. این نمایش واقعا سرگرم‌کننده و جذاب است و ارزش بازدید را دارد.

میدان جمهوری ایروان ، جاذبه ای زیبا و دیدنی در ارمنستان

امکانات رفاهی اطراف میدان جمهوری ایروان

رستوران و کافی شاپ

در نزدیکی میدان جمهوری ایروان کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارد و بر جذابیت این میدان می افزاید. از معروف ترین رستوران هایی که در این منطقه وجود دارند نیز می توان به Marvo Polo، Jazzve، Square One، Diamond و Ararat اشاره کرد.

کتاب فروشی

علاوه بر کافی شاپ و رستوران در اطراف این میدان تعداد کتاب فروشی هم وجود دارد که می توانید از آنها کارت پستال، انواع کتاب و سوغاتی را تهیه کنید.

فروشگاه

در یکی از خیابان های غربی در اطرف میدان جمهوری به نام Abovyan انواع فروشگاه های خرید لباس، سوغاتی و چیزهایی که برای گردشگران جذاب هستند وجود دارد. همچنین فروشگاه دیگری به نام Vernissage  هم وجود دارد که آخر هفته ها باز می کند در آن می توانید نقاشی های اثر هنرمندان ارمنی و صنایع دستی دیگرشان را خریداری کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید