جاذبه گردشگری پارک کوهسنگی مشهد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کوهسنگی مشهد، جایی پرطرفدار و قدیمی‌ست و بعد از پارک جنگلی ملت، دومین پارک بزرگ مشهد به‌حساب می‌آید.این‌ بوستان در جنوب غربی مشهد، بین دو قله از رشته‌کوه بینالود قرار گرفته و به‌خاطر همین موقعیت طبیعی، اسمش را کوهسنگی گذاشته‌اند. بین این دوقله، بزرگراه کلانتری واقع شده و دو قله را از هم جدا کرده است.
کوهسنگی مشهد، قبلا بیرون شهر قرار داشت، اما بعد از زیاد شدن جمعیت و وسعت شهر، حالا تنها یک خیابان با داخل شهر فاصله دارد. کافی‌ست خیابان کوهسنگی را دنبال کنیم تا به این پارک مثلثی شکل ۲۰ هزار متری برسیم.اگر ماشین شخصی نداشتیم، در ایستگاه مترو شهید کاوه یا آلان دشت می‌توانیم از قطار پیاده شویم.

جاهای دیدنی مشهد همراه با عکس

تاریخچه مجموعه تفریحی کوهسنگی

پارک گوهسنگی یا مجموعه علمی تفریحی کوهسنگی که جاذبه های طبیعی زیادی دارد، بیشتر از هر چیز ساختمان موزه بزرگ استان خراسان که به سبک و با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر در این پارک بنا شده جلوه ای ویژه از هنر و زیبایی به این مکان داده است و مورد توجه علاقمندان است. سنگ، سبزه، آب و نور عناصر چهارگانه زیباساز این مجموعه است و همه آن چیزهایی است که از گذشته گردشگران را به سمت کوهسنگی می کشاند.

جالب است بدانید که چون مشهد پایتخت نادرشاه بود مصالح آرامگاه او نیز از سنگ‌های سخت گرانیت کوهسنگی تهیه شده است این آرامگاه در داخل شهر مشهد قرار دارد. آنچه که درباره ی تاریخ مجموعه تفریحی کوهسنگی ثبت شده این است که، شاه عباس، تاج شاهی خود را در سن ۱۶ سالگی و توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی بر سر گذاشت.

جاذبه گردشگری پارک کوهسنگی مشهد

چرا باید اینجا را ببینیم؟

کوهسنگی مشهد تا سال ۱۳۱۰ فقط یک منطقه ییلاقی و شناخته‌شده بود و باغ و رودخانه و هوای مطبوعش خیلی‌ها را به اینجا می‌کشاند، تا اینکه امکانات دیگری هم به آن اضافه شد؛ در آن استخر ساختند و جدول‌کشی و گل‌کاری‌اش کردند.
سال ۱۳۴۰ هم خیابان باصفای کوهسنگی را ساختند تا پارک را به شهر وصل کند. این خیابان در آن زمان، یکی از خیابان‌های استاندارد و قشنگ ایران بود که درنهایت به راه‌آهن مشهد می‌رسید. شیر سنگی‌هایی را که در ورودی پارک می‌بینیم، شهرداری میلان در همان سال‌ها به این پارک هدیه کرده و شاه عباس هم در همین منطقه تاج شاهی‌اش را به سر گذاشته.

جاذبه گردشگری پارک کوهسنگی مشهد

با رفتن به کوهسنگی، چند ساعتی را می‌توانیم در حال و هوای کوهستانی‌اش بگذرانیم. گذشته از زیبایی خود پارک، منظره‌ شهر با خانه‌ها، خیابان‌ها و درخت‌هایش زیر پای‌مان است. کافی‌ست آن بالا بایستیم تا خانه‌های کوتاه و بلند، خیابان‌های پررفت‌وآمد شهر و روشنایی حرم امام رضا را ببینیم. در کوهسنگی مشهد تا دل‌مان بخواهد هوا تمیز است و بینالود، واضح‌تر از همیشه دیده می‌شود.

در اینجا فقط با یک منطقه کوهستانی و معمولی روبرو نیستیم؛ استخر، مرکز خرید، رستوران و محوطه بازی هم در این پارک ساخته شده تا آدم‌هایی با سلیقه‌های مختلف را راضی نگه دارد. با این همه، خللی در فضای کلی پارک ایجاد نشده. می‌توانیم روی سنگ‌های دامنه کوه قدم بگذاریم و چند ساعتی از آسفالت و کف‌پوش‌های شهر دور باشیم.

جاذبه گردشگری پارک کوهسنگی مشهد

به دنبال طرح های توسعه مجموعه تفریحی کوهسنگی به عنوان یکی از گردشگاه های پربازدید مشهد، بویژه در سال های اخیر اقداماتی در جهت بهبود امکانات رفاهی و تفریحی انجام شده و برای زیبا سازی آن تلاش های زیادی صورت گرفته است از جمله نخستین نورافشانی‌های شهر مشهد در کوهسنگی انجام شد.

دیگر جاذبه های مجموعه تفریحی کوهسنگی

علاوه بر آب و هوا و طبیعت زیبا و همچنین مسیر جذاب رسیدن بر روی کوه های پارک کوهسنگی، جاذبه های دیگری هم در این مجموعه وجود دارد که گشت و گذار در آن خالی از لطف نیست. این جاذبه ها شامل موارد زیر است:

استخر بزرگ پارک کوهسنگی

رستوران های متعدد در اطراف مجموعه تفریحی کوهسنگی

مراکز خرید کوهسنگی

مراکز ورزشی و تفریحی و شهربازی

موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی

دریاچه مصنوعی ( این مورد و موارد زیر از طرح های در دست اجرا است)

جزیره پرندگان

احداث باغ موزه طبیعی

باغ پذیرایی

باغ فرهنگی

باغ سنگی

باغ آرامگاه

باغ ورزشی

باغ تفریحی

رستوران‌های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه

شهر بازی تابستانی

شهر بازی سرپوشیده

مسیر منوریل تفریحی در اطراف کوه‌ها

جاذبه گردشگری پارک کوهسنگی مشهد

کی بریم پارک کوهسنگی بهتره؟

در هر فصلی که به مشهد مقدس سفر می‌کنید بازدید از این پارک را هم در برنامه خود قرار دهید با این حال در زمستان هوا در مشهد سرد است و بخصوص شب‌های سردتری دارد. شب‌های کوهسنگی با وجود نورپردازی‌های بکار رفته در این پارک بسیار زیباست و در هر زمان که بخواهید می‌توانید از این مکان گردشگری بازدید کنید.

جاذبه‌های نزدیک

پارک وکیل آباد: در کنار کوهسنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، قرار گرفته که آخر بلوار وکیل‌آباد به آن می‌رسیم. این باغ از سال ۱۳۴۸ وقف و از آن زمان به بعد به یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های شهر تبدیل شده. اگر باغ وکیل‌آباد رفتیم، بد نیست به باغ‌وحش آن هم سر بزنیم. پارک جنگلی وکیل آباد در بلوار وکیل آباد- نرسیده به میدان آزادی قرار گرفته.

پارک ملت: کمی دورتر از پارک وکیل‌آباد به قدیمی‌ترین پارک و شهربازی شهر؛ پارک ملت می‌رسیم. در شرق پارک ملت، دریاچه بزرگی قرار گرفته و در غرب آن بزرگترین استخر روباز مشهد و زمین‌های چمن فوتبال و والیبال، تنیس و پیست اسکی. پارک ملت در حاشیه بزرگراه وکیل آباد – ضلع شمال غربی تقاطع آزادی واقع شده.

چی لازمه با خودمون ببریم پارک کوهسنگی؟

اگر به مشهد سفر می‌کنید کوهسنگی می‌تواند یکی از مکان‌های بسیار مناسب برای استراحت، گردشگری و صرف یک ناهار دلچسب با اعضای خانواده باشد. بساط پیک نیک، وسایل ورزش و بازی، کفش پیاده روی و… وسایلی هستند که بهتر است با خود همراه داشته باشید. ماشین رو روشن کنید و به راحتی خودتون رو به پارک کوه‌سنگی برسونید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید