بنر هدر

پله های اسپانیایی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا 

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر رم پایتخت باستانی ایتالیا یکی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا با جاذبه های فراوان است. پله های اسپانیایی در رم یک از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر ایتالیایی هستند که با نام Scalina Spagna هم شناخته می شوند. این پله ها به سبک باروک ساخته شده اند و جایی عالی برای نشستن و لذت بردن از اتمسفر و حال و هوای شهر ابدی رم است.

پله های اسپانیایی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا 

تاریخچه پله های اسپانیایی

اولین ایده برای ساخت راه پله در مقابل کلیسای ترینِتا دی مونتی (Trinita dei Monti) در زمان پاپ گرگوری سیزدهم در اوایل قرن شانزدهم بوجود آمد. در عین حال داستان ساخت این پله ها به اواخر قرن هفدهم باز می گردد. در این زمان، کلیسا در مالکیت فرانسوی ها قرار داشت. فرانسوی ها برای اتصال کلیسا به میدان پایین تپه، دستور دادند تا راه پله های عظیم، زیبا و برازنده ای ساخته شود، یعنی همین راه پله ای که امروزه مشاهده می کنیم. هزینه ساخت این راه پله توسط سفیر فرانسه در ایتالیا پرداخت شد و به همین علت است که می توان نقش گل نیلوفر که قسمتی از نشان رسمی خاندان بوربون فرانسه است را روی پله ها مشاهده کرد.

در سال ۱۷۱۷ یک مسابقه طراحی برای این راه پله ها برگزار شد که نهایتا یک معمار نه چندان معروف به نام فرانچسکو دِ سانکتیس (Francesco de Sanctis) برنده آن شد. ساختن راه پله در سال ۱۷۲۳ شروع و دو سال بعد به اتمام رسید.

پله های اسپانیایی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا 

چرا پله های اسپانیایی؟!

در ابتدا، نام این پله ها را بر اساس کلیسا و میدان بالای پله ها، ترینتا دی مونتی گذاشته بودند. بعدها، نام راه پله ها تغییر کرد و به نام میدان پایین پله ها، یعنی میدان اسپانیا، نامگذاری شد: پله های اسپانیایی. علت نامگذاری میدان پایین پله ها نیز به خاطر وجود سفارت اسپانیا در نزدیکی آن بود.

این پله ها در مجموع ۱۳۸ پله ی عریض هستند که به شکل منحنی ساخته شده اند و در بعضی از جاها مستقیم و در بعضی جاها هم حالت تراسی شکل دارند. پله های اسپانیایی همچنین قسمت پایینی پیازا دی اسپاگنا را به قسمت بالایی پیازا دی اسپاگنا وصل می کنند. طراحی خاص و خارق العاده ی آن باعث شده است تا این پله ها یک جای معروف و مورد علاقه ی هم نقاشان، هم هنرمندان و هم شاعران رم باشد، در واقع این پله ها مانند منبع الهامی برای آن هاست. اگر به این پله های رم سر بزنید می توانید نقاشان زیادی را روی پله ها ببینید که نشسته اند و در حالی که یک مدل انسانی روبروی آن ها نشسته است دارند او را نقاشی می کنند. حال این پله ها به جز این که مورد علاقه ی اهالی رم است، طرفدار زیادی در بین توریست ها هم پیدا کرده است و می توان این را به خوبی از جمعیت شلوغی که همه روزه بر روی این پله ها نشسته اند یا در حال عکس گرفتن هستند، فهمید.

پله های اسپانیایی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا 

جدای از همه ی این ها، پله های اسپانیایی در رم همیشه جایی بوده است که افرادی که هم را دوست داشته اند، در کنار آن یکدیگر را ملاقات می کرده اند و به همین خاطر همیشه یک جنبه ی رمانتیک هم دارد. وقتی که از این پله های پایین می آیید می توانید یک فواره ی قدیمی سبک باروک را هم ببینید که به آن della Barcaccia می گویند که به معنای فواره ی قایق قدیمی است. این فواره به شکل یک کشتی در حال غرق شدن ساخته شده است و در پس آن افسانه ای وجود دارد. می گویند که در قرن شانزدهم که رودخانه ی تیبر درست در همین نقطه بوده است و طغیان کرده بوده، یک قایق ماهیگیری را به این منطقه آورده و غرق شده است.

پله های اسپانیایی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا 

جالب است بدانید که اولین رستوران زنجیره ای مک دونالد رم، در روز بیستم مارچ سال ۱۹۸۶ و در نزدیکی این پله ها باز شد.

درست در نقطه مقابل پله های اسپانیایی می توان چایخانه ی معروف بابینگتون را دید که چای انگلیسی سرو می کنند، این چایخانه ها بیشتر از یک قرن است که قدمت دارند و در واقع اولین بار در سال ۱۸۹۳ بود که دو انگلیسی به نام ماریا و ایزابلا بابینگتون یک چایخانه در این مکان تاسیس کردند، در آن دوران فقط چای را می شد از داروخانه ها خرید!

یک مکان عمومی

در طول زمان، پله های اسپانیایی چندین بار بازسازی شده اند. امروزه، در راستای تمیز نگه داشتن پله های اسپانیایی، خوردن و آشامیدن بر روی پله ها ممنوع است و در صورت مشاهده شدن در حال خوردن روی پله ها، جریمه خواهید شد. از زمان رنسانس تا کنون، این میدان یکی از مکان های محبوب گردشگران بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید