چملی گول یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب تکاب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تالاب چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر پانزده شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است. چمن متحرک تکاب که به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی شهرستان تکاب است که متاسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

جاهای دیدنی تکاب ، آثار تاریخی غنی و دیدنی‌های افسانه ای

«چملی گول» در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی ها یی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

چملی گول در واقع یک منطقه ی باتلاقی بزرگ است که در یک منطقه ی باتلاقی قرار گرفته و دور تا دورش را نیزارهای بلند محصور کرده اند. این دریاچه ی زیبا عمقی بین ۹ تا ۱۵ متر دارد و در ارتفاع با ۲۳۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و همچنین قطری برابر با ۸۰ متر دارد.

طبیعت سر سبزش با آن رنگ های خاص و پاستلی که دارد قطعا شما را به یک دل سیر استراحت در این فضا فرا می خواند. آب این دریاچه از اعماق زمین تامین می شود و چشمه های جوشانی که در عمق دریاچه هستند آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می کنند.

البته این نکته گفتنی است که در کنار این منبع، چشمه های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می ریزند. آبی هم که سرازیر می شود و از دریاچه خارج می گردد به کانال کوچکی می رسد و در این بین گیاهان را هم آب می دهد.

چملی گول یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب تکاب

این چمن بصورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می‌کند وهمین امرموجب منحصر به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده‌است. اگر چمن در صورت حرکت به سواحل نزدیک شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حرکت کرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیک شود یا مجبور به شنا کردن می شوید. کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است.
چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌ دهد.

یکی از نکات جالبی که درباره ی این جزیره وجود دارد این است که نیزارهای اطراف این دریاچه، ریشه هایی بسیار بلند و قوی دارند که در هم گره خورده اند و یک قطعه ی بلند و شناور بر روی آن ایجاد کرده است و در ضمن، طول این نیزارها به ۲ متر هم می رسد اما هنوز کسی نمی داند این جزیره چیست و اصلا چگونه به وجود آمده است و چرا متحرک است!

در این زمینه هستند عده ای که بگویند، این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت و گردش در می آید و برخی دیگر هم هستند که عوامل طبیعی و وزش باد را عامل حرکت آن می دانند. اگر به این منطقه سفر کردید و از این تکه زمین هلالی شکل عجیب و غریب دیدن کردید، بدانید که شما می توانید به اطراف برکه و حتی بر روی جزیره بروید و برای شما خطری پیش نیاید اما باید این نکته را بدانید که جدا از مسئله ی وزن شما، فشار وارده از سطح است که بدن شما ان را ایجاد میکند و ممکن است این کمی دردسر بیافریند البته نه دردسری که مشکلی بحرانی درست کند.

در واقع در اثر فشار وزن شما، قسمت های نازک تر چمن گول و یا همان جزیره ی شناورش تخریب می شود و ممکن است پای شما به درون آب برود.

البته یک بحران هیجان انگیز دیگری هم ممکن است پیش بیاید و آن این است که ممکن است که این جزیره در هنگام حضور شما، به حرکت دربیاید! اگر این جزیره به حرکت در بیاید باز گشت شما به ساحل دیگر به هیچ عنوان دست خودتان نخواهد بود.

البته اگر این شرایط برایتان مطلوب نیست و یا هر دلیل دیگری برای امتناع از این وضعیت دارید، می توایند شنا کنید و خود را به زمین ثابت برسانید. اما صادقانه باید بگوییم که اگر مهارتی در شنا یا گردش های طبیعی ندارید، این جزیره را از دور و با فاصله نگاه کنید زیرا ممکن است آسیب های جدی به شما وارد شود.

چملی گول یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب تکاب

مسیر دسترسی

این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب واقع شده است.

۱) در شهرستان تکاب بعد از بازدید از تخت سلیمان و زندان برنجه میتوان ادامه مسیرداد و به چملی گول رسید که این مسیر بسیار نامناسب و خاکی بوده و توصیه نمی شود.
۲) از سمت شهرستان تکاب راهی روستای چملی گول شوید که حدود نیم ساعت سواری تا این روستا زمان نیاز دارید و مسیر آسفالت و مناسبی دارد. پس از رسیدن به روستا میتوانید ماشین خود را پارک کرده پیاده تا چملی گولی پیش بروید که حدود نیم ساعت طول می کشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید