بنر هدر

کلیسای جامع تثلیث یکی از محبوبترین مکان ها در کشور گرجستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از مهم ترین بناهای مذهبی جهان، کلیسای جامع تثلیث تفلیس است که در کشور گرجستان قرار گرفته است. این کشور به دلیل آب و هوای بسیار خوب و دیدنی های زیادی که دارد، به یک مقصد مهم گردشگری برای ایرانی های عزیز تبدیل شده است.

کلیسای جامع تثلیث یکی از محبوبترین مکان ها در کشور گرجستان

کلیسای جامع تثلیث تفلیس که به عنوان سامبا هم شناخته می شود، مطمئنا یکی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری تفلیس و کلیسای اصلی ارتدوکس های گرجی است. این کلسیا از ۲ نقطه نظر می تواند جالب باشد: اول اینکه سومین کلیسای جامع ارتدوکس بلند دنیا است و دوم اینکه نماد ملی گرجستان است.

کلیسای جامع تثلیث یکی از محبوبترین مکان ها در کشور گرجستان

کلیسای جامع تثلیث ، بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ در شهر تفلیس پایتخت گرجستان ساخته شد و سومین کلیسای بلند ارتدوکس در دنیا و یکی از بزرگترین بناهای مذهبی جهان از نظر وسعت است و در واقع برای بزرگداشت گذشت ۲۰۰۰ سال از تولد حضرت مسیح ساخته شد. ایده ی ساخت کلیسایی به این عظمت، در سال ۱۹۸۹ توسط مقامات شهر تفلیس به شهروندان شهر اعلام شد و در آن از معماران مختلف خواسته شد تا طرح های پیشنهادی خود را ارائه دهند. بعد از سختگیری های فراوان، طرح Archil Mindiashviliwon پذیرفته شد و از اینجا بود که استارت ساخت این بنای زیبا زده شد.

معماری کلیسای جامع تثلیث تفلیس

در ساختار معماری کلیسای تثلیث سبک‌های مختلف معماری مذهبی سنتی گرجستان در دوران‌های مختلف به چشم می‌خورد و مانند بیشتر کلیساهای شرقی از معماری بیزانس و روم شرقی هم تأثیر گرفته و عناصری از این سبک معماری هم در آن دیده می‌شود.

کلیسای تثلیث یک گنبد مخروطی از جنس طلا روی ۸ ستون دارد. ارتفاع گنبد از پایین تا نوک صلیب طلایی ۷٫۵ متر است. کلیسای جامع تثلیث عظیم شامل ۹ کلیسا یا نیایش‌گاه کوچک‌تر است که عبارتند از فرشتگان، جان باپتیست، سنت نینو، سنت جورج، سنت نیکلاس، دوازده رسول و همه قدیسان. از این ۹ کلیسای کوچک یا نیایش‌گاه ۵ کلیسا در طبقات زیرین بنا قرار دارند. کلیسا دو طبقه در زیرزمین دارد که ارتفاعشان به ۱۳ متر می‌رسد.

کلیسای جامع تثلیث یکی از محبوبترین مکان ها در کشور گرجستان

برای ساخت کلیسا سعی شده از مصالح طبیعی استفاده شود. کف‌پوش کلیسا از سنگ مرمر سفید با رگه‌های طلایی است و دیوارها و سقف، مانند تمام کلیساها، با انواع و اقسام تابلوها و نقاشی‌های دیواری تزئین شده است. در نقاشی‌های دیواری کلیساها معمولا داستان‌های کتاب مقدس تصویر می‌شود. نقاشی‌های کلیسای سامبا کار گروهی از نقاشان به رهبری امیران گوگلیدزه است. برای تزئین محراب از موزاییک استفاده شده است و تزیینات شمع و گل کلیسا هم بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

به جز بنای اصلی، برج ناقوس و ناقوس، صومعه، اقامتگاه اسقف اعظم، فرهنگستان الهیات و آکادمی علوم مذهبی و استراحت‌گاه، دیگر بخش‌های این کلیسای زیبا هستند.

کلیسای جامع تثلیث یکی از محبوبترین مکان ها در کشور گرجستان

مسیر دسترسی به کلیسای زیبای تثلیث

کلیسای جامع تثلیث ساحل چپ رود کورا در منطقه قدیمی آولاباری شهر تفلیس و بر فراز تپه سنت ایلیا واقع شده است. در واقع هنگام ساخت موقعیتی در نظر گرفته شده که کلیسا از تمام شهر قابل دیدن باشد و به عبارتی بر شهر تفلیس اشراف داشته باشد. دسترسی به کلیسا از طریق مترو بسیار آسان است چون فقط چند متر با ایستگاه متروی آولاباری فاصله دارد.

کلیسای جامع تثلیث یکی از محبوبترین مکان ها در کشور گرجستان

کلیسای جامع تثلیث در شهر زیبای تفلیس یکی از محبوبترین مکان ها است که دیدن آن به هر کسی توصیه می شود. برای گرفتن عکس های یادگاری در بازدید از این بنا حتما تریپاد همراهتان داشته باشید تا بتوانید یک نمای کلی زیبا از دیواره ها و سقف بلند آن در پس زمینه ی عکستان داشته باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید