بازار بزرگ استانبول ، وسیع ترین بازارهای ترکیه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی ترین بازارهای جهان و وسیع ترین بازارهای ترکیه و آسیا و از نظر شکل ساختار و معماری بسیار جذاب و دیدنی است. این مرکز خرید بیش از 3000 فروشگاه و مغازه و 61 راهرو را در خود جای داده است. شما می‌توانید هر چیزی از چکمه و دمپایی به جواهرات طلا و نقره در آن پیدا کنید. روزانه حدود 250 هزار تا 400 هزار بازدید کننده اعم از توریست ها یا ساکنین محلی برای خرید به این بازار مراجعت می کنند.

بازار بزرگ استانبول ، وسیع ترین بازارهای ترکیه

بازار ، مغازه‌ای از گذرگاه‌ها و راهروها است که شامل 64 خیابان، 4000 مغازه، 22 ورودی و 25000 کارمند دارد. این بازار از جاهای دیدنی استانبول ، مقصد توریستی بسیار محبوب در شبه‌ جزیره تاریخی استانبول است.

تاریخچه

کار ساخت بازار از سال 1461 آغاز شد، پس از فروپاشی قسطنطنیه توسط سلطان محمود فاتح. برای ساخت منسوجات تجاری، یک ساختمان دیگر در همان منطقه قرار گرفت که در آن تجارت کالاهای لوکس تنظیم میشد. تا اواسط قرن هفدهم بازار به شکل نهایی خود به عنوان مرکز تجاری مدیترانه دست یافت. بازار آتش سوزی، زمین لرزه و از سایر حوادث آسیب دیده است، اما تا نیمه اول قرن نوزدهم، مکانی برای بزرگترین تنوع و کیفیت کالا در سراسر جهان است.با این وجود، با رشد صنایع نساجی در اروپای غربی و چندین تغییر در شرایط بازار بیشتر و بیشتر صاحبان مغازه از بازار بزرگ خارج شدند و مغازه های خود را در مناطقی که اغلب اروپایی ها مشغول به فعالیت بودند، باز کردند.پس از یک زلزله بزرگ در سال 1894 بازسازی بازار در منطقه کاهش یافت و امروزه و ستون بازار به عنوان یک خانه حراج، عمدتا برای فرش ها استفاده می شود.آخرین بازسازی این مجموعه در سال 1980 صورت گرفت. در حال حاضر بازار بزرگ شلوغ است و در حال حرکت دوباره است.

معماری بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول از دو ساختمان در نزدیکی هم تشکیل شده که به مروز زمان فضای میان این دو ساختمان از مغازه ها پر شد و خیابان های مسقف ایجاد شدند. این دو ساختمان، بازار طولانی و بازار صندل بودند. با نگاهی به نقشه ساختمان بازار طولانی،  می بینیم طرحی مستطیلی دارد و طول و عرضش برابر با ۴۳٫۳۰ در ۲۹٫۵ متر است. این بازار از دو ردیف چهارتایی ستون سنگی تشکیل شده که در میان آن ها گنبدهایی آجری وجود دارد. درون هر دوی دیوارهای داخلی و خارجی بازار، ۴۴ مخزن ساخته شده که نقش گاوصندوق را برای مغازه ها ایفا می کند و از بیرون دسترسی خروجی ندارند. روشنایی بازار طولانی از پنجره های مستطیلی شکلی که در سقف کار گذاشته شده، تامین می شود و برای دسترسی به این پنجره های یک راهروی چوبی درست کرده اند. اما در مجموع از آن جا که نور بازار محدود است، بازار طولانی تنها در طی ساعات مشخصی از روز فعالیت می کند.

بازار بزرگ استانبول ، وسیع ترین بازارهای ترکیه

قسمت های مختلف بازار بزرگ استانبول

انواع کیف و کفش: انواع مدل های مختلف کیف ها و کفش های چرمی یا سنتی را می توانید در این بازار تهیه کنید. البته اگر بیشتر بگردید می توایند کفش های سنتی ترکیه که در دوره عثمانی و سلجوقی مورد استفاده داشته را هم تهیه کنید.

پوشاک چرم و پوست: یکی از معروف ترین چرم های دنیا در ترکیه تولید می شود، بنابراین حتما پوشاک چرم و پوست را از بازار بزرگ استانبول تهیه کنید. بسیاری از چرم کاران ماهر ترکی که پیشه خود را از پدران ‌شان آموختند و امروزه کارهای شکیل و مدرنی می سازند، در بازار بزرگ استانبول حضور دارند.

ادویه ها و گیاهان دارویی: صدها نوع از ادویه، گیاهان دارویی، دمنوش ها، قرص ها و شربت های گیاهی را می توانید در مغازه های بازار بزرگ بیابید. بد نیست بدانید قدمت تولید و مصرف گیاهان دارویی در استانبول به سال های دور و قرن های پانزدهم و شانزدهم باز می گردد.

وسایل عتیقه: حتما وقتی چشمتان به عتیقه فروشی های بازار بزرگ استانبول بیافتد هوش از سرتان می رود. در این بازار سرپوشیده وسایل کوچک و بزرگ قدیمی بسیاری هستند که انتظار شما را می کشند.

قالی و قالیچه: قدمت بافت قالی و قالیچه در کشور ترکیه به ۷ هزار سال پیش باز می گردد و در بازار بزرگ استانبول محل فروش عمده ی قالی ها  و قالیچه های ترکی است؛ در گذشته فرش فروشی ها در حلقه خارجی بازار قرار داشتند؛

صنایع دستی سنتی ترکیه: مجموعه صنایع دستی که می توانیم در بازار بزرگ استانبول تهیه کنید عبارت از گلیم، آثار تذهیب، آثار، مینیاتور، کاشی، آثار چوبی و خوشنویسی می باشد.

بازار بزرگ استانبول ، وسیع ترین بازارهای ترکیه

موقعیت

بازار بزرگ استانبول یا همان” کاپالی چارشی “یک پازل بزرگ از کل شهر در امتداد دیوارهای ضخیم، بین مسجد نور عثمانیه و مسجد بایزید استانبول در ناحیه ای “Kapalıçarşı”  محله فاتح قرار دارد.

جاذبه های دیدنی اطراف بازار بزرگ استانبول

مسجد بایزید | Bayezid II Mosque

مسجد نوروسمانیه | Nuruosmaniye Mosque

باسیلیکا سیسترن | Basilica Cistern

مسجد سلطان احمد | Sultan Ahmed Mosque

موزه ایا صوفیه | Hagia Sophia Museum

کاخ موزه توپکاپی | Topkapi Palace Museum

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید