جاهای دیدنی و جذاب جیپور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

با وجود ساختمان‌های قدیمی معروف به شهر صورتی، از شهرهای تاریخی هندوستان و مرکز ایالت راجستان است. شهر جیپور در شمال غربی کشور هند قرار دارد. این شهر تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری محبوب و اماکن گردشگری فراوانی است که در این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد.

کاخ شهر

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری جیپور کاخ شهر است که قدمت آن به قرن ۱۹ برمی گردد و در قلب این شهر نیز واقع شده است. این بنا توسط فردی به نام مهاراجه ساوای جای سینگ در شهر جیپور هند ساخته شده و تلفیقی بی نظیر از سبک های معماری راجپوت، مغول و اروپایی را دارا می باشد و در آن می توانید حیاط ها، باغ ها و سازه های مخصوصی که درون مجموعه قصر به نمایش گذاشته شده را مشاهده کنید. بسیاری از بخش ‌های مجموعه به جز «چاندرا محل» (Chandra Mahal)، امروزه تبدیل به گالری ‌های هنری و موزه‌ هایی شده‌ اند که مجموعه ‌ای عتیقه از زره، لباس، کالسکه و یادبودهایی مربوط به مهاراجه‌ های سابق و همسرانشان را نشان می ‌دهند. چاندرا محل در حال حاضر به عنوان منزلگاهی برای خانواده سلطنتی جیپور مورد استفاده قرار می گیرد.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

کاخ هوا محل جیپور

کاخی شگفت‌انگیز و پیچیده که به نام کاخ باد‌ها و کاخ صورتی نیز معروف است. کاخی 5 طبقه با پنجره‌های فراوان که در سال 1799 ساخته شده است. معماری خاص این کاخ باعث شده هوا به خوبی درون آن جریان پیدا کند و همیشه  دارای سیستم خنک کننده طبیعی باشد، به همین دلیل با نام کاخ باد هم شناخته شده است. هزینه ورود به این کاخ برای هندیان 50 روپیه و افراد خارجی 200 روپیه است.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

رصدخانه جانتار مانتار

رصدخانه جانتار مانتار، توسط پادشاه Jai Singh II، بین سال‌های 1727 و 1734 ساخته شد و در زبان سانسکریت هندی به معنای محاسبه است. تمام اجزای این سازه همانند یک مقیاس یا ابزار نجومی عمل می‌کنند و از آنها برای محاسبه‌های نجومی بهره برده می‌شود. رصد خانه جانتار مانتار یکی از جاذبه هایی است که برای دیدار از آن نیاز به راهنمای خبره گردشگری دارید زیرا ابزار‌های مهندسی پیشرفته‌ای در آن برای پیش‌بینی خسوف، کسوف، ردیابی ستارگان و ….وجود دارد. هزینه ورود به این جاذبه برای هندیان 50 روپیه و برای افراد خارجی 200 روپیه است.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

موزه آلبرت هال

موزه ی آلبرت هال یکی از قدیمی ترین موزه های راجستاناست که در لیست جاذبه های گردشگری جیپور نیز قرار دارد. این موزه در باغ رام نیواس واقع شده و در سال ۱۸۸۷ به روی عموم مردم بازگشایی شد، از آنجایی که در سال ۱۸۷۶ سنگ بنای موزه توسط شاهزاده ولز (آلبرت ادوارد) قرار داده شد و از این رو نام وی هم بر روی موزه قرار داده شد. در این موزه می توانید مجموعه ای از دست سازه ‌ها شامل نقاشی، اسلحه، صنایع دستی آهنی و چوبی، آلات موسیقی، فرش، لباس و جواهراتی متعلق به قبیله‌ های گوناگون راجستان در موزه قابل مشاهده است.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

معبد میمون‌های جیپور

معبد مقدس هندی‌ها که در محیطی آرام میان دو صخره‌ی گرانیتی، واقع شده است. بازدید از این معبد، ماجراجویانه و بسیار ارزشمند است. این معبد دارای سه استخر است که یکی از آنها توسط میمون‌ها احاطه شده است. متاسفانه این منطقه به خوبی حفاظت نشده و زباله زیاد در آن دیده می‌شود. ورود به این معبد هزینه‌ای نخواهد داشت.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

 اِلِفَنتَستیک

سعی کنید زمانی که به هند سفر کردید، فیل سواری را هرگز فراموش نکنید. این مکان در شهرک آمبر واقع است که در آن مزرعه فیل بسیار جلب توجه می نمایند. در این مزرعه می توانید خانواده کوچکی را که از قرن ۱۶ به شغل فیل سواری مشغول هستند را مشاهده کنید.حتی اگر نخواستید هم فیل سواری کنید می توانید با این موجودات دوست داشتی باز کنید و به آن ها غذا بدهید. در انتهای این بازی و تفریحات، خود را به یک غذای خانگی عالی راجستانی در مزرعه مهمان کنید. فیل سواری از مهمترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری جیچور به شمار می رود.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

بازارها و مراکز خرید جیپور

جیپور یک مکان عالی برای خرید است و شما می‌توانید انواع مختلفی از محصولات را در آن بیابید. برخی از محبوب‌ترین جواهرات گرانبها، نقره، لباس، سفال‌های آبی رنگ و منسوجات در بازار‌های جیپور دیده می‌شود. دقت داشته باشید که بازار و مغازه‌ها در روز یکشنبه بسته است.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

جال محل

در کنار تپه های باشکوه ناهارگت مجموعه ای به نام کاخ که به «جال محل» هم شهرت دارد، این کاخ در قلب دریاچه ی من ساگر (Man Sagar) واقع شده و مکانی بی نظیر و بسیار زیبا در این شهر جیپور است. این کاخ نیز توسط مهاراجه ساوای مادو سینگ در ۳ قرن پیش ساخته شده و بعدها توسط پسر وی نیز بازسازی گردیده است. اگر به تماشای پرندگان علاقمند هستید می توانید به تماشای آن ها و دیگر گونه های پرندگان مهاجر بروید. نماهای خیره کننده تپه‌ ها با قلعه‌ ها و معبدها از ایوان این کاخ قلب و جانتان را تسخیر خواهد کرد.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

قلعه آمیر

شاهکار دیگری که جزو جاذبه های گردشگری جیپور به شمار می رود قلعه آمیر است؛ این قلعه تاریخی یکی از تحسین برانگیزترین مناطق این شهر است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. ستون‌ های تزئین شده، موزاییک کاری‌ هایی از دیوان خاص، اثری باشکوه از عاج و چوب صندل از سوک نیواس، نقاشی دیواری‌های زیبا و مشبک ‌کاری حیرت ‌انگیز گانِش پُل یا شیشه‌ کاری افسونگر شیش محل، همگی نشان از نبوغ هنری طراحان و هنرمندان عصر راجپوت دارند. در کنار کمال هنری، نماهای نفس ‌گیری که این قلعه از شهرها و تپه ‌ها به شما ارائه می‌ دهد فوق ‌العاده هستند. بسیاری از فیلم‌ های مشهور بالیوود در اینجا فیلم‌ برداری شده ‌اند.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

باغ وحش جیپور

بعد از این که از موزه ی آلبرت هال دیدن کردید می توانید به سمت باغ وحش جیپور بروید. این باغ وحش از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری جیپور به خصوص برای کودکان است. این باغ وحش به دستور «مهاراجه ساوای رام سینگ ۲» در سال ۱۸۷۷ ساخته شده و گونه‌ های متعددی از پستانداران، پرندگان و خزندگان در آن نگهداری می ‌شوند. در باغ وحش جیپور می توانید مجموعه از حیوانات نظیر ببر، پلنگ، کفتار، چیتا، گوزن خالدار و دیگر گونه های رنگارنگ  و بسیاری دیگر از پرندگان و پستانداران را مشاهده کنید.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

قلعه جاگار

در سال 1726 ساخته شد و دارای جذابیت زیادی برای دوستداران علوم نظامی است. در امتداد دروازه‌های بزرگ و برج‌های مراقبت، بزرگترین توپ در جهان بر روی چرخ‌ها قرار گرفته است.

جاهای دیدنی و جذاب جیپور

این قلعه برای سال‌های زیاد دست نخورده باقی مانده و به خوبی حفظ شده است. در واقع، یکی از بهترین سازه‌های نظامی هندوستان است. هزینه ورود به این قلعه نظامی و تاریخی 50 روپیه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید