جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استانبول بیش از آنکه شهری مدرن با تاریخی کهن باشد، منطقه‌ای خوش آب و هوا سرسبز است و طبیعت بسیار زیبایی دارد. برای لمس طبیعت آن لازم نیست زیاد از شهر دور شوید، تنها کافیست به 15 کیلومتری شما غربی استانبول بروید، در آنجا است که خود را میان طبیعتی زیبا و حیات وحشی غنی خواهید یافت. در مورد جنگل بلگراد استانبول صحبت می‌کنیم، جایی که خنکای آن در تابستان روحتان را نوازش می‌کند و جان تازه‌ای به شما می‌بخشد. در ادامه به جنگل بلگراد استانبول می‌رویم و سفری به دنیای رنگارنگ آن خواهیم داشت.

جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

جنگل بلگراد یادگاری به جا مانده از دوران عثمانی است، اگرچه آنطور که باید از آن حراست نشده و وسعت 13 هزار هکتاری آن به 5 هزار هکتار رسیده است، اما همچنان زیبایی‌های خود را حفظ کرده و جنگل وسیع و درختان باستانی‌اش هوش از سر شما می‌برند.

در دوران امپراطوری سلطان سلیمان این جنگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و منبع اصلی تامین آب استانبول به حساب می‌آمد. در بدو ورود به جنگل قنات‌های تاریخی را مشاهده می‌کنید که با کانال‌های طویلی آب را به تمام نقاط شهر می‌رساندند. پس از گذشت سالیان این قنات‌های دیگر پاسخگوی آب مورد نیاز شهر نبوده‌اند، به همین دلیل هفت سد خمیده را در این منطقه ساخته‌اند که کار نگهداری و انتقال آب را انجام می‌دهند.

جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

چرا «بلگراد»؟

پس از تسخیر بلگراد توسط سلطان سلیمان در سال 1521 میلادی، تعدادی از مردم این شهر به عنوان اسرای جنگی به استانبول آورده شدند و آن‌ها رفته رفته در محله‌های اطراف شهر سکونت گزیدند. به همین دلیل این محلات و جنگل‌های اطراف آن با نام بلگراد شناخته می‌شوند. صرب‌های ساکن این محلات در سال‌ 1894 به اتهام آلوده کردن منابع آب از این منطقه بیرون رانده شدند.

جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

بهترین زمان برای بازدید از جنگل بلگراد

به منظور بازدید از جنگل بلگراد در استانبول بهترین زمان فصل تابستان است چرا که برای کسانی که می خواهند از گرمای شهر خودشان فرار کنند بهترین گزینه محسوب می شود. اما توجه داشته باشید که در این فصل مسافران زیادی به این منطقه سفر می کنند و اگر به دنیا سکوت و آرامش هستید باید سرما را تحمل کنید و در فصل پاییز به این جنگل سفر کنید. هنگامی که وارد این جنگل می‌شوید، نور و خنکای مطلوب از شما استقبال می‌کند و سایه‌ های درختان بلند مانع از ورود نور شدید خورشید می‌شود. جنگل بلگراد در بهار و پاییز منظره‌ای فوق‌العاده و شگفت‌انگیز پیش چشمان شما به نمایش می‌گذارد و رنگ‌های مختلف همه جا را فرا می‌گیرد. در زمستان این صحنه کاملا متفاوت است اما جنگل باز هم زیبایی خود را از دست نمی‌دهد و می‌توانید افرادی را ببینید که به این جنگل آمده‌اند و در آرامش آن قدم می‌زنند. فراموش نکنید که دوبین خوبی همراهتان ببرید تا عکس های به یاد ماندنی را از خود و طبیعت بکر این منطقه بگیرید.

جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

حیات وحش جنگل بلگراد

وضعیت حیات وحش جنگل بلگراد دراستانبول از زمانی که شکار در آن ممنوع اعلام شد نیز اوضاع بهتری پیدا کرد و زمانی که شما آرام و بدون هیاهو در جنگل قدم بزنید صدای خش خش جانورانی نظیر راسو را خواهید شنید که بر روی شاخه های خشک در حال رفت و آمد هستند. حتی گاهی ممکن است یک مار از کنار پای شما بخزد تا قورباغه‌ای را شکار کند. روباه‌ ها و گرگ ‌ها هم فقط در اواخر شب و در دورافتاده‌ترین نقاط جنگل ظاهر می‌شوند. گراز وحشی از جنگل خارج می‌شود تا میان زباله‌های شهر به دنبال غذا بگردد. حتی امکان دارد شما آهویی را ببینید که در اعماق جنگل آهسته در حال دویدن است.

مسیرپیاده روی در جنگل بلگراد

یک مسیر پیاده ‌روی در جنگل بلگراد در استانبول برای پرانرژی ‌ها وجود دارد که می توانید هم در آن آرام راه بروید و طولانی و هم سریع که در این حالت باید حسابی بدوید. این مسیر از سرچشمه ‌ای که چشمه‌ ی نشت جاری شده، آغاز می‌ شود. گردشگران در این مکان با ظروف پلاستیکی به صف می‌ایستند تا از آب چشمه پر کرده و از طعم ناب آن استفاده کنند. در طول مسیر ۵٫۶ کیلومتری که در این جنگل وجود دارد ۱۷ دستگاه ورزشی نصب شده تا بتوانید ورزش هم در طول مسیری که می روید بنمایید.

جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

بازدید از باغ آتاتورک در جنگل بلگراد

در جنگل بلگراد در استانبول، باغ گیاه شناسی به نام آتاتورک وجود دارد که در سال ۱۹۱۶ برای اولین در ترکیه تاسیس شد. وسعت این باغ به ۳۰۰ هکتار می رسد که بیش از ۲۰۰۰ نوع گیاه بومی و خارجی را در خود جای داده است. زمانی که در این باغ در حال پیاده روی هستید می توانید در کنار دریاچه های آن گیاهان عجیبی را تماشا کنید. این باغ در تمامی ایام هفته از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است. این باغ آخر هفته ها بسیار شلوغ است و برای کسانی که به دنبال سکوت و آرامش هستند وسط هفته را برای سفرشان پیشنهاد می کنیم.

قوانین بازدید از جنگل بلگراد

با توجه به این که جنگل بلگراد یکی از منایع طبیعی استانبول و ترکیه محسوب می شود، مسئولان محیط زیست قوانینی را برای حفاظت از آن در نظر گرفته اند که از جمله ی آن ها ممنوعیت شکار در ۳ هزار مترمربعی این جنگل می باشد.

برای پارک کردن خودرویتان پارکینگ هایی در نظر گرفته شده که اگر در روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) بروید مبلغ ۱۱ لیر را باید پرداخت کنید و اگر در روزهای دیگر هفته بخواهید وارد پارکینگ شوید ۵ لیر می بایست پرداخت کنید.

* اگر دوست دارید با ماشین وارد محوطه جنگلی بلگراد شوید مبلغ ۲۰ لیر از شما دریافت می‌شود. بدون ماشین نیازی به پرداخت ورودی ندارید.

جنگل بلگراد ، جنگلی بکر در نزدیکی استانبول

راه‌های دسترسی به جنگل بلگراد

اگر در بخش اروپایی استانبول حضور دارید، می‌توانید از میدان تقسیم و استفاده از اتوبوس‌های خطوط 42 و 153 به سمت ایستگاه باغچه‌کوی (Bahkecoy) بروید و از آنجا مسیری کوتاهی را تا ورودی جنگل پیاده طی کنید. اگر هم اهل دویدن هستید، می‌توانید در تورهای دوی استانبول شرکت کنید و آخر هفته برای دویدن به جنگل بلگراد بروید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید