خیابان گران ویا ، از زیباترین خیابان های مادرید را بشناسید!

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گران ویا یکی از زیباترین خیابان های واقع شده در مادرید است که به زبان انگلیسی به معنیGreat Way و به فارسی به معنی راه یا مسیر عالی برگردانده می شود. این خیابان از منطقه Calle de Alcalá به میدان Plaza de España حرکت می کند و در مجاورت Plaza de Cibeles قرار دارد.

خیابان گران ویا ، از زیباترین خیابان های مادرید را بشناسید!

از این خیابان گاها با نام خیابان اسپانیش برادوی (Spanish Broadway) هم نام برده می شود. این خیابان به عنوان یکی از مهم ترین خیابان های خرید کشور اسپانیا و شهر مادرید می باشد و در آن تعداد زیادی ساختمان های برجسته، هتل ها و سینما هم وجود دارد. هر چند در سال های اخیر بسیاری از سینما ها و سالن های تئاتر جای خود را به مراکز خرید داده اند.

گران ویا را به عنوان نمایشگاه معماری احیا شده قرن بیستم هم می شناسند چرا که سبک های معماری احیا شده مانند سبک معماری Vienna Secession، Plateresque، Mudéjar، Art Deco و بسیاری دیگر از سبک های معماری در این دوره را می توان در این خیابان مشاهده کرد. دیدن مناظر و سبک های متنوع معماری موجود در این خیابان خود به نوعی به موزه شبیه است که می تواند زمان زیادی را از علاقمندان بگیرد.

خیابان گران ویا ، از زیباترین خیابان های مادرید را بشناسید!

تاریخچه خیابان گران ویا

در اواسط قرن نوزدهم برنامه ریزان شهری مادرید تصمیم گرفتند که یک خیابان جدید را ایجاد نمایند که بتوانند بواسطه آن Calle de Alcalá را به Plaza de España اتصال دهند.

این یکی از پروژه های سخت در آن زمان بود زیرا نیاز داشت تا بسیاری از ساختمان های موجود در این مسیر تخریب شوند و به همین دلیل نام این پروژه را an axe blow on the map به معنی ضربه تبر در زیر نقشه نامیدند.

چند دهه بعد از اولین برنامه ریزی شهری ساخت و ساز آغاز شد و پروژه با تخریب برخی از ساختمان ها و زیر ساخت ها آغاز شد، به دنبال این اقدام بسیاری از رسانه ها و روزنامه ها واکنش های خشمگینانه و توام با نا رضایتی را سر دادند و به همین دلیل نام گران ویا یا راه عالی یا راه بزرگ را در ابتدا این رسانه ها بودند که بر خیابان گران ویا گذاشتند زیرا اعتقاد داشتند که پروژه بسیار سنگین است و عواقب زیادی به همراه خواهد داشت.

سرانجام بعد از کش و قوس های زیاد در سال 1904 ادامه ساخت و ساز و تاسیس این مسیر تصویب شد و در سال 1910 بعد از توقف هایی که داشت پروژه استارت خورد. در نهایت در سال 1929 این پرژه آخرین قسمت های خود را هم انجام داد و نهایتا خیابان گران ویا افتتاح شد.

خیابان گران ویا ، از زیباترین خیابان های مادرید را بشناسید!

ساختمان های مشهور خیابان گران ویا در مادرید

کمی که بیشتر در طول خیابان گران ویا در مادرید پیش برویم در سمت چپ خود یکی دیگر از بناهای مشهور به نام ادیفیکو گرسی Edificio Grassy را خواهیم دید، ساختمانی در کنج همراه با برجی کوچک که در سال ۱۹۱۷ ساخته شده است. از همین جا می توان ساختمان تلفن Telefónica Building، اولین برج اروپایی که بین سال های ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۹ ساخته شد را ببینیم. این ساختمان متعلق به شرکت مخابرات اسپانیا است و ارتفاع آن ۸۸ متر است در زمان ساخت این سازه بلندترین ساختمان مادرید بود و طراحی آن توسط American Louis S. Weeks. انجام شد.

کاپیتول ساختمانی چند منظوره است که به عنوان خانه اپرا، سالن کنسرت، تالارهای گوناگون و محوطه‌ ای تجاری با کافه ‌ها و رستوران ‌ها، اداره‌ ها، آپارتمان ‌ها و هتل مورد استفاده قرار می ‌گیرد. میدان کایائو ناحیه ‌ای با چند سینما بوده (شاخص ترین آن ها پالاس پرس ساخته شده در ۱۹۲۰ و کاخ موسیقی می باشند) و از آن دو خیابان پیاده ‌رو مستقیم به سمت دروازه خورشید (Puerta del Sol) می ‌روند.

خیابان گران ویا ، از زیباترین خیابان های مادرید را بشناسید!

تفریحات خیابان گران ویا

رفتن به سینما: این خیابان از قدیم به خاطر داشتن ۱۵ سینما شناخته می شد و در واقع نقطه اصلی برای شناسایی فیلم ها در اسپانیا بود اما امروز تنها ۳ مورد از سالن های سینمای آن قابل استفاده هستند. اگر به زبان اسپانیایی مسلط هستید به سینه کایائو یا سینه کپیتول بروید. کسانی که اسپانیایی بلد نیستند نیز می توانند به سینه رنیور پرینسزا بروند که فیلم ها را زبان اصلی پخش می کند و تنها چند قدم با پلازا د اسپانیا در خیابان گران ویا در مادرید فاصله دارد.

خرید: واضح ترین تفریحی که توسط بازدید کنندگان از این خیابان تجاری صورت می گیرد خرید کردن است. بیشتر مارک های اسپانیا که بسیار با کلاس هستند و توسط برخی از طراحان بین المللی انجام می شوند در این خیابان قرار گرفته اند. El Corte Inglés قطعا به عنوان یک فروشگاه اصیل اسپانیایی ارزش بازدید کردن را دارد. قدمت آن به چند دهه پیش می رسد و برخی لز مشهورترین برندهای جهان مانند شنل، دیور و کارولینا هررا در آن قرار دارند. البته برخی از مارک های مشابه نیز در آن قرار دارند که قیمت آن ها معقول تر و برای خرید مناسب تر هستند.

رستوران گردی: از آنجایی که Gran Via یکی از خیابان اصلی در مادرید و یکی از جاذبه های برتر است، جای تعجب نیست که رستوران های زیادی در این منطقه وجود دارد. بازدید کنندگان می توانند توت فرنگی گزاپاچو (سوپ توت فرنگی) را بخورند، لذت بردن از ژامبون اسپانیایی و املت سیب زمینی، سس کچو مدریلنو از دیگر غذاهای معروف خیابان گرند ویا در مادرید هستند. تماشای آشپزها که حرکات نمایشی انجام می دهند نیز خالی از لطف نخواهد بود. هنگامی که حرف از خوردن به میان می آید مطمئن باشید که گرند و یا تمامی سلیقه ها را راضی خواهد کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید