بنر هدر

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

هرمزگان استانی در جنوب ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار دارد. قطعا وجود جزایر توریستی بسیاری در نزدیکی آن تاثیر بسزایی در محبوبیت این استان دارد. در خلیج فارس و دریای عمان جزایر متعددی وجود دارند که بیشتر آن ها جنبه تفریحی دارند. این ویژگی تاثیر زیادی بر زندگی مردمان محلی و به خصوص افرادی که در آن ها شاغل هستند، دارد. ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با یکی از جزایر زیبا و توریست پذیر این منطقه یعنی جزیره قشم آشنا کنیم. برای سفر به جزیره‌‎ی جادویی ایران آماده باشید. قشم خالق لحظاتی بی‌نظیر است. پس کوله‌بار را ببندید و همسفر شوید.

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی قشم

جزیره قشم از بخش شمالی به بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندر لنگه می‌رسد. از شمال شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک و از جنوب به جزیره هنگام می‌رسد. همچنین از جنوب غربی به جزیره‌های تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی محدود می‌شود. یکی از نکاتی که در راهنمای سفر به قشم دارای اهمیت ویژه است آب و هوای جزیره است. قشم در لیست مناطق گرم و مرطوب قرار دارد. رطوبت در این منطقه خیلی بالا است. گرم‌ترین روزهای جزیره ۱۰تیر تا ۱۰ شهریور است. ماه‌ها دی و بهمن سردترین ماه‌های قشم است. در این جزیره حداکثر و حداقل دما ۴۶ و ۱۶ درجه سانتی گراد است.

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

راه دسترسی به جزیره قشم:

همانطور که می دانید، سفر به جزیره قشم با خودرو شخصی و یا قطار امکان پذیر نیست و مسافران به وسیله هواپیما به این جزیره زیبا سفر می کنند. البته از راه زمینی هم امکان پذیر است به طوری که ابتدا به بندرعباس بروید و سپس به وسیله اتوبوس دریایی به سوی مقصد خود، قشم، حرکت کنید و یا تا بندر پل رانندگی کنید و ماشینتان را به لندینگ کرافت بسپارید و هنگامی که به لافت رسیدید، تا درگهان رانندگی کنید و در نهایت به قشم بروید.

برای آشنایی با مدت زمان سفر خود به نکات زیر توجه کنید:

اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به بندرعباس بروید، 14 ساعت طول می کشد.

اگر هواپیما را انتخاب کردید،1 ساعت و 30 دقیقه و با قطار 19 هم ساعت تا بندرعباس زمان می برد.

حمل و نقل در قشم

در این جزیره کوچک تاکسی و ون تنها وسیله حمل و نقل عمومی است که قابل دسترس است و سایر وسایل نقلیه نظیر مترو در آن یافت نمی شود به همین دلیل برای جا به جایی و رفتن به محل مورد نظر باید از تاکسی و یا آژانس استفاده کنید. اگر از جمله  افرادی هستید که تمایلی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارد و خودروی شخصی را ترجیح می دهد، می توانید ماشین اجاره کنید و تا زمانی که در قشم هستید از آن استفاده کنید.

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

اقامت در قشم

در راهنمای سفر به قشم یکی دیگر از بخش‌های مورد اهمیت اقامت است. برای اقامت در قشم گزینه‌های مختلفی وجود دارد. هتل‌های مختلفی با کیفیت‌های متفاوتی در سطح جزیره قرار دارند. یکی دیگر از انتخاب‌ها سوئیت‌های شخصی است. اما شاید یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌ها را در اقامتگاه‌های بوم گردی به‌دست بیاورید.

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

شکم گردی در قشم

ماهی برشته: از آن جایی که قشم جزیره است، بهترین گزینه ی غذایی آن در غذاهای دریایی اش است. آن ها شکم ماهی هایی مثل سرخو و سنگسر را خالی می کنند و بعد با مخلفاتی مثل گشنیز، شوید، پیاز خرد شده، ادیه و فلفل پر می کنند.

کلمبا: از دیگر غذاهای مخصوص قشم است که از گندم، ماهی و سبزی های معطر درست می شود. در این غذا اول گندم را در داخل آب می اندازند و بعد ماهی ای را که با سبزی مخلوط کرده اند به گندم اضافه می کنند.

برنج دیشو:  قشمی ها این غذا را از محلول شیره ی خرما درست می کند  آن را می جوشانند و بعد برنجی که درست کرده اند را در این محلول می ریزند و می گذارند تا آب آن بخار شود و در آخر هم آن برنج را به همراه ماهی سرو می کنند.

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

مراکز خرید جزیره قشم

بسیاری از مسافران قشم به قصد یک خرید ارزان به این جزیره سفر می‌کنند. برای اینکه فهرست کاملی از بهترین مراکز خرید قشم داشته باشید این مطلب را بخوانید:

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

جاذبه های گردشگری قشم

جزیره قشم به خاطر وجود جاذبه های فراوان در آن، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است .موارد زیر از جمله پربازدید ترین هاست:

پارک کروکودیل: این پارک اولین و بزرگترین پارک کروکودیل خاورمیانه محسوب می شود که ازجمله دیدنی های منحصر به فرد و جذاب قشم به شمار می رود. بازدید از این جاذبه حیرت انگیز، از برنامه های ثابت گردشگران است.

دره ستارگان: ناحیه ای فرسایش یافته است که در قسمت شمالی روستای برکه خلف قرار دارد. سر تا سر دره ستارگان پوشیده از شن و ماسه و همچنین ستون و دیوار هایی از جنس ماسه سنگ است.

راهنمای سفر به قشم ، سفر به جزیره جادویی ایران

گنبد نمکی: این اثر تاریخی طبیعی در قسمت جنوب غربی جزیره وجود دارد. گنبد نمکی یا همان کوه نمکدان بقایای معادن نمک و چشمه های آب شور است.

اکواریوم پروانه طلایی: انواع آبزیان خاص و زیبا همچون فرشته ماهی، ماهی مجستیک و امپراطور در این اکواریوم وجود دارد و بازدید کنندگان زیادی برای مشاهده آن ها از نزدیک به این جاذبه خارق العاده می آیند.

همچنین دارای چشمه های متعددی نظیر چشمه گوری و چشمه کارگاه است و گفتنی است که بیشتر چشمه های موجود در این جزیره فاقد آب شیرین هستند. غار خربس، جنگل حرا و ژئوپارک قشم هم که جایگاه خود را در جذب گردشگر به این ناحیه دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید